خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غلبه‌ی «نمی‌دانم» به مشارکت

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «غلبه «نمی‌دانم» به مشارکت» درباره‌ی نتایج تازه‌ترین نظرسنجی پیرامون «انتخابات» ۱۴۰۰ نوشت:

انتشار نظرسنجی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری خبر از کاهش رای‌دهندگان می‌دهد. هفتمین موج از نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در روزهای 5 و 6 خرداد ماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است.

نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان از شهریور 99 آغاز شده است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد طی هشت‌ماه گذشته میزان مشارکت در حدود 39 درصد بوده است که این موج تا زمان ثبت‌نام کاندیدا در انتخابات به همین ترتیب پیش رفته و پس از آن با افزایش 4 درصدی همراه و مرز 43 درصد را رد کرده بود؛ بسیاری از تحلیل‌گران جامعه پیش‌بینی می‌کردند در صورت حضور کاندیدای که مطالبات اقتصادی شهروندان را با طرح برنامه‌هایی با قابلیت اجرایی شدن پوشش دهد این امکان وجود دارد که با تمام نارضایتی‌های موجود در جامعه شاهد مشارکت بیش از 55 درصد شهروندان در 28 خرداد باشیم. اما پس از رد صلاحیت کاندیداها و اعلام اسامی نامزدهای اصلی در میدان رقابت‌ها «برآورد ایسپا از میزان مشارکت در 6 خرداد 36 درصد است» را بیان می‌کند. در واقع نه تنها به میزان مشارکت‌کنندگان و صاحبان حق رای افزوده نشده است، بلکه با کاهش چشم‌گیری روبرو بوده‌ایم.

نکته قابل توجه درباره نظرسنجی اخیر، این است؛ تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها ۳۰.۲ درصد، در سایر شهرها ۳۹.۲ درصد و در روستاها ۴۷.۲ درصد است. ۳۰.۲ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۳۳.۵ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵۳.۹ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دارند. ۳۴.۶ درصد مردان و ۴۰.۸ درصد زنان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد. ۴۰.۴ درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۳۳.۳ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات گرفته‌اند. در این قسمت از نظرسنجی ارتباط میان تحصیلات بالاتر، زندگی در مراکز استان‌ها و گروه‌های سنی 18 تا 29 سال مانند سایر نظرسنجی‌ها است. در واقع هر چقدر میزان تحصیلات بالاتر باشد و افراد در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ زندگی کنند به دلیل مواجهه با مشکلات بیشتر و گذران زندگی با مخارج بیشتر نسبت به شهرستان‌ها، میل آنان به مشارکت کمتر است.

در نظرسنجی منتشر شده آمار افرادی که گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کرده‌اند، از میزان مشارکت تا این لحظه بالاتر است. از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند به اضافه کسانی که مردد هستند پرسیده شد «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟» از میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند به اضافه کسانی که گفته‌اند هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اند، ۳۸.۵ درصد ابراهیم رئیسی، ۳.۴ درصد محسن رضایی، ۱.۸ درصد سعید جلیلی، ۱.۶ درصد عبدالناصر همتی، ۱.۰ درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، و ۰.۸ درصد محسن مهرعلیزاده و ۰.۱ درصد علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. ۵۲.۷ درصد نیز در پاسخ به این سؤال گفته‌اند «نمی‌دانم» یا به آن جواب نداده‌اند.

در دوره‌های گذشته با نزدیک شدن به روز رای‌گیری، از میزان نمی‌دانم و یا کسانی که برای حضور در انتخابات مردد بودند، کاسته می‌شد و در مقابل شاهد افزایش مشارکت کنندگان و حتی جذب آرای خاکستری از سوی کاندیدایی بودیم که بهتر توانسته بود مطالبات آنان را در تبلیغات انتخاباتی پوشش دهد. تا به امروز رویه سال‌های گذشته معکوس شده است. کمتر از بیست روز تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و به جای افزایش میزان مشارکت، شاهد کاهش آن هستیم.

نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد جامعه موجودی زنده و نسبت به تغییرات شکلی و محتوایی و حتی سیاست‌گذاری‌ها واکنش نشان می‌دهد. اینکه طی دو ماه گذشته و با آغاز به کار کمپین‌های نامزدهای احتمالی و حضور هواداران آنها در ستادهای غیررسمی میزان مشارکت بالای 43 درصد قرار می‌گیرد، جای امیدواری بسیاری را در میان شهروندان فراهم کرده بود،‌ حال به یکباره و در کمتر از 5 روز 7 درصد از مشارکت کنندگان در نظرسنجی‌ جدید غایب می‌شوند، این همه نشان می‌دهد شهروندان نسبت به توانایی نامزدهای حاضر در میدان تردید دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا