خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«انتقادی به دستگاه قضا درباره مرخصی زندانیان وارد نیست»

سعید دهقان، کارشناس مسایل حقوقی گفت: اقدام دستگاه قضایی در اعطای مرخصی زندانیان در بحران کرونا در کشور تا حدی خوب بوده است ولی کافی نیست البته انتقاد به دستگاه قضایی در این زمینه وارد نیست.

دهقان در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتقادات وارده به دستگاه قضایی درباره مرخصی به زندانیان در زمان کرونا اظهار کرد: انتقاد وارده به دستگاه قضایی در این زمینه وارد نیست؛ زیرا مرخصی‌های اخیر از قضا شرط لازم بود و کافی نبوده است. البته باید دید در قوانین و مقررات، در چه قالبی اختیار و مسئولیت و تکلیف بر عهده دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و سایر ضابطان در این زمینه گذاشته شده است. آن‌چه مسلّم است این‌که فشار احتمالی بر ضابطان، نمی‌تواند و نباید مبنای تصمیمات قضایی در روند اجرای عدالت و تضمین سلامت بازداشتی ها یا محکومان باشد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: صرف نظر از آنچه گاهی در عمل می بینیم، قانونگذار ضابطان قضایی را در ساختار قانونی، زیر نظر قوه قضاییه تعریف کرده و در خصوص آنچه که مقامات قضایی ولو با تاخیر در زمینه مرخصی زندانیان در زمان شیوع کرونا انجام دادند، نه تنها انتقاد وارد نیست، بلکه اشکال دیگری را دارد و آن این است که قوه قضاییه باید در مورد بازداشتی ها که به دلیل بلاتکلیفی شرایط بدتری نسبت به محکومان دارند دقت نظر بیشتری می‌کرد، در صورتی که متاسفانه تا این لحظه توجهی به جمعیت کیفری بالای بازداشتی‌ها نشده است.

وی ادامه داد: البته اقدام دستگاه قضایی در اعطای مرخصی ها تا حدی خوب بوده است ولی کافی نیست؛ زیرا در حال حاضر که بحران ناشی از ویروس کرونا  وضعیت ویژه‌ای را ایجاد کرده، تصمیمات و اقدامات در بخش‌های مختلف نیز باید به همان نسبت، فوق العاده و فوری باشد و آن‌چه در این مقطع، موجبات نگرانی بیشتر را فراهم ساخته است، وضع زندانیان در فضای محدودِ بازداشتگاه ها و زندان هاست که در شرایط بحرانی فعلی به نوعی فشار مضاعف بر آن‌ها قلمداد می شود؛ از این منظر، شاید بتوان علت ناآرامی ها در برخی زندان ها و نیز دغدغه جدی خانواده های زندانیان را بهتر درک کرد.

دهقان تصریح کرد: اقدامات و بخشنامه‌های اخیر صادره از سوی قوه قضاییه، هر چند برای شرایط فوق العاده کنونی لازم است، اما قطعاً برای کاهش آلام و خسارات سهمگین ناشی از بیماری واگیردار کرونا، کافی نیست.

وی در پایان گفت:  بیماری واگیردار کرونا، بحث جناحی یا مشکل یک حزب، گروه، تفکر یا حتی کشور خاصی نیست و حفظ سلامت افرادِ در بند، اعم از زندانیان و بازداشتی ها نیز ضروری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا