خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش ایرنا از انتخابات در پنجره مجازی

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت: شبکه های اجتماعی این روزها در کنار پوشش اخبار و اطلاعات مربوط به فعالیتِ انتخاباتی جریان های سیاسی و نامزدها به انعکاس دیدگاه چهره های سیاسی، فرهنگی و هنری می پردازند که فرا رسیدن روز و روزگاری بهتر را در گرو مشارکت فراگیر مردم پای صندوق های رای می دانند.

فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در کنار تمام همسانی هایی که با دوره های پیشین دارد، تجربه ای تازه را در زمینه رقابت در فضای مجازی از سر می گذراند؛ تجربه ای که از آن هم به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصت یاد می شود. فرصت از این جهت که می توان در فضای مجازی به انبوه اخبار، اطلاعات و اظهارنظرها بدون محدودیتی خاص دست یافت و تهدید از آن رو که گزینشگری از میان محتوای کانال های مجازی و شبکه های اجتماعیِ پرشمار و اعتماد به آن با آسیب و دشواری های زیادی رو به رو است و اما و اگرهای زیادی نیز در زمینه امنیت این فضاها وجود دارد. در این پیوند، مسوولان برگزاری انتخابات هم در تکاپو هستند تا ضریب قانونگرایی و امنیت را در فضاهای مجازی به حداکثر برسانند.

** امنیت سازی و قانونگرایی در تبلیغات
کانال تلگرامی «ایسنا» در زمینه برقراری امنیت و قانونگرایی در عرصه فعالیت های تبلیغات مجازی و به نقل از رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا نوشت: با توجه به انتخابات پیش رو، کاربران مراقب باشند تا در خصوص تبلیغات در باره ی صفحات جعلی نامزدها و مقامات دولتی و چهره های معروف مورد علاقه خود، در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند. همچنین، این کانال از ثبت 56 تخلف تبلیغات انتخاباتی در رسانه های مکتوب کشور خبر داد.
کانال تلگرامی «ایرنا» نیز از تدوین دستورالعمل فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی و ابلاغ آن خبر داد. بر مبنای دستورالعمل 14 بندی شورای عالی فضای مجازی در زمینه فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، نامزدها مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نیستند و تنها باید شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند.
کانال خبری «عصر ایران» در این باره و به نقل از فرمانده نیروی انتظامی تهران نوشت: پلیس پایتخت در زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی با هواداران جناح های سیاسی که اقدام به برگزاری میتینگ کنند، بر اساس قانون رفتار می کند. با افراد خاطی و کسانی که سعی در ایجاد اخلال یا بی نظمی در جامعه داشته باشند، طبق قانون رفتار خواهد شد.
در این روزها، شبکه های اجتماعی با حجم انبوه اظهارنظر چهره های شاخص سیاسی درباره موضوع های انتخاباتی روبرو است. کانال خبری ایسنا به نقل از «غلامعلی حدادعادل» نامزد انتخابات مجلس آورد: خوشبختانه اصولگرایان به وحدت رسیده اند. در فهرست اصولگرایان از طیف های مختلف اصولگرایی وجود دارند. ما چون اختلاف نظر داشتیم ائتلاف کردیم. اگر اختلاف نظر نبود ائتلاف معنی نداشت. با این وجود به وحدت رسیدیم. همین کانال، سخنان «محمدرضا عارف» رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان را منتشر کرده و به نقل از وی نوشته است: ای کاش وزارت کشور و شورای نگهبان با توجه به ایام فاطمیه (س) انتخابات را یک هفته با تاخیر برگزار می کردند. مردم تهران از رفتن به سفر در هفتم اسفند اجتناب کنند و به لیست 30+16 رای دهند.

** تاکید بر رای دادن به فهرست
پس از نهایی شدن فهرست ائتلافی جریان های سیاسی، چهره های تاثیرگذار هر 2 جریان از مردم می خواهند که به جای رای به فرد به فهرست مورد نظر خود رای دهند. به گزارش کانال تلگرامی «فارس»، «اسماعیل کوثری» نماینده کنونی مجلس هم از مردم خواسته است تا به صورت فهرستی رای دهند. کانال تلگرامی «ایلنا» نیز نوشت: مصطفی معین وزیر پیشین علوم از عموم مردم خواسته تا به فهرست کامل ائتلاف اصلاح طلبان رای دهند.
کانال خبری ایسنا سهمیه داوطلبان تایید صلاحیت شده در فهرست های چهارگانه را در فاصله زمانی چهار روز تا انتخابات منتشر کرد و آورد: در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تقریبا 4 لیست اصلی با یکدیگر برای به دست آوردن کرسی های بهارستان در حوزه انتخابیه تهران رقابت می کنند. از میان 2500 نفری که در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای حضور در انتخابات مجلس دهم ثبت نام کردند، 1121 نفر تایید صلاحیت شدند که روز جمعه برای 30 سهمیه تهران در مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
در ادامه آمده است: تاکنون 4 فهرست انتخاباتی اصلی در تهران منتشر شده است که این فهرست ها اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند. ائتلاف اصولگرایان به سرلیستی غلامعلی حدادعادل، یاران اعتدال و امید (اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و حامیان دولت) به سرلیستی محمدرضا عارف، ائتلاف صدای ملت (یاران علی مطهری) به سرلیستی علی مطهری و جبهه مستقلین و اعتدال گرایان (لیست منتسب به قدرتعلی حشمتیان) به سرلیستی محمدرضا عارف، 4 لیستی هستند که به نظر می رسد رقابت اصلی را در تهران رقم خواهند زد. البته علاوه بر افراد حاضر در این لیست ها، کاندیداهای مستقل هم شانس خود را به صورت جداگانه برای حضور در مجلس از حوزه انتخابیه تهران امتحان می کنند.

** نشست های انتخاباتی و کارزارهای تبلیغاتی
بخش مهمی از اخبار منتشر شده در شبکه های مجازی مربوط به فعالیت های انتخاباتی جریان های سیاسی از جمله برگزاری نشست ها و گردهمایی ها است. کانال خبری فارس در این زمینه نوشت: اصولگرایان برای عقب نماندن از رقیب در برگزاری همایش های انتخاباتی همایش بانوان ائتلاف اصولگرایان را با حضور اعضای ائتلاف برگزار کردند. کانال خبری«مرصاد نیوز» هم از همایش انتخاباتی تازه اصولگرایان زیر عنوان همایش سراسری جوانان و دانشجویان حامی ائتلاف اصولگرایان خبر داد. کانال تلگرامی «صدای ملت» نیز خبر برگزاری همایش بزرگ صدای ملت در ورزشگاه شهید شیرودی را منتشر کرد.
برگزاری نشست های انتخاباتی اما همچنان با محدودیت هایی روبرو است. کانال خبری«مجمع اصلاح طلبان» از لغو سخنرانی «علی مطهری» نماینده تهران و نامزد انتخابات مجلس دهم به دست گروه های خودسر خبر داد و نوشت: گروه های خودسر در دانشگاه آزاد پرند در اقدامی غیرقانونی سخنرانی علی مطهری را لغو کردند.
موج دعوت چهره های سیاسی، هنرمندان و فرهیختگان برای حضور مردم پای صندوق های رای ادامه دارد. صفحه اینستاگرام «خاتمی مدیا» با انتشار پیام ویدیویی «سید محمد خاتمی» رییس دولت اصلاحات از دعوت وی برای حضور مردم پای صندوق های رای نوشت.
کانال خبری «جماران» هم سخنان «سید حسن خمینی» را چنین پوشش داد: یادگار گرامی امام با تاکید بر اینکه انتخابات امسال به هیچ بهانه نباید مورد غفلت واقع شود، گفت: همه کسانی که نسبت به روند این انتخابات گله و شکایت دارند باید در آینده اعتراض خود را دنبال کنند. باید بر مطالبه «حق» پای فشرد و قهر با صندوق رای راه حل مشکلات نیست.
هنرمندان نیز در عرصه دعوت مردم پای صندوق های رای فعالیت گسترده ای دارند؛ از جمله «کیومرث پوراحمد» کارگردان فیلم سینمایی «کفش هایم کو» و سریال «قصه های مجید» با انتشار عکسی در حمایت از کارزار (کمپین) «دو میلیون رای» نوشته است: برای اینکه روز و روزگاری بهتری داشته باشیم، یک بار راه خشونت را رفتیم، به ترکستان بود، الان هم که سوریه و لیبی و… پیش چشمان مان است به گمانم فقط یک راه می ماند همین، صندوق رای.
«حمید فرخ نژاد» و «پیمان قاسم خانی» نیز با انتشار فیلمی کوتاه به طور رسمی اعلام کردند که به عارف و فهرست وی رای می دهند. «الهام کردا» نیز در صفحه مجازی خود نوشته است: با اعتماد به لیست اصلاح طلبان رای می دهم.
«ترانه علیدوستی» دیگر بازیگر شاخص سینما نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از فهرست 30نفره ائتلاف اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس و فهرست 16نفره آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» برای انتخابات خبرگان به حمایت از این 2 فهرست پرداخت. «رخشان بنی اعتماد» کارگردان سینمای ایران نیز با انتشار پیام تصویری از فهرست اصلاح طلبان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی حمایت کرد.

** فهرست ها همچنان پرحاشیه اند
در فاصله چهار روز تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، همچنان شبکه های اجتماعی از وجود شکاف و افتراق پنهانی در جریان های سیاسی به ویژه اصولگرایان، خبر می دهند.
کانال تلگرامی ایلنا از اختلاف اصولگرایان و جامعتین خبر داد و نوشت: هنوز ماجرای حذف لاریجانی هضم نشده بود که اصولگرایان در فکر عبور از جامعتین نیز افتادند. بعد از گذشت ده روز از تبلیغات خبرگان خبری از لیست مورد حمایت جامعتین در تهران دیده نمی شود. در عوض در کنار بنرهای بزرگ و زرد اصولگرایان که تمامی شهر را پوشانده است، فهرست دیگری با نام اصولگرایی و با امضای جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نصب شده است؛ فهرستی که در آن نه نامی از رییس جمهور است و نه نامی از هاشمی رفسنجانی.
کانال تلگرامی مرصاد نیوز ادعای دلخوری رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان از مطهری دیگر نامزد انتخابات، مطرح کرد و نوشت: محمدرضا عارف سرلیست فهرست اصلاح طلبان به دلیل عدم حمایت فهرست «صدای ملت» از وی، در جلسه ای با حضور تعدادی از نامزدهای اصلاح طلب، از آقای علی مطهری، اظهار گلایه کرده است. عارف در این جلسه صریحا گفته است: اگر روزنامه های اصلاحات نبودند چه کسی حرفهای آقای مطهری را در افکار عمومی نشر می داد، رسانه های اصلاحات او را برجسته کردند آن وقت حاضر نیست پرچم و نماد جریان اصلاحات را در فهرست خود قرار دهد.
فهرست های منتشر شده برای انتخابات مجلس خبرگان نیز همچنان حاشیه دار است. پس از انتشار فهرست مورد حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موسوم به «خبرگان مردم» و پوشش خبری این فهرست در برخی شبکه های خبری خارج از کشور، اکنون بسیاری از کانال ها و صفحه های اینستاگرامی از اظهار نظرهای مختلف اعضای این فهرست خبر می دهند. کانال تلگرامی «مشرق نیوز» حتی مدعی متلاشی شدن این فهرست شد. کانال خبری مرصاد نیوز هم در این مورد نوشت: آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران و نامزد مجلس خبرگان در خصوص قرار گرفتن نامش در لیست «یاران اعتدال» مجلس خبرگان رهبری گفت: از من سوالی نکرده اند و خودشان بدون اجازه نامم را در لیست گذاشتند.
از سوی دیگر، کانال تلگرامی «خبرآنلاین» به نقل از آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» نامزد انتخابات مجلس خبرگان نوشت: گرایش من به لیست جامعه مدرسین است اما آقایان خواستند اسم من را در لیست بگذارند و من هم نفی نمی کنم و حساسیتی هم نسبت به آن ندارم. علی رغم حمایت دولت انگلیس از لیست خاص بازهم حاضر به نفی حضور در لیست آقای هاشمی نیستم اما بی بی سی بیخود می کند که می گوید به آیات یزدی، جنتی و مصباح که سرمایه های 50 ساله انقلاب اسلامی و حوزه علمیه هستند مردم رای ندهند.
کانال خبری «انتخاب» هم درباره واکنش آیت الله هاشمی رفسنجانی به رخدادهای روزهای اخیر به نقل قولی از وی پرداخت: دستشان از بهانه های تخریبی خالی است، جاهلانه شخصیت های مبارز و حتی مورد تایید شورای نگهبان را «انگلیسی» و «نفوذی» می خوانند. به خاطر رد صلاحیت یادگار امام (ره) متاسفم و ما باید از الگوی انتخابات 92 برای پیروزی اکثریت استفاده کنیم.

** انعکاس حاشیه ها در شبکه های مجازی
در چارچوب پوشش حاشیه ها، کانال خبری عصر ایران نوشت: شامگاه شنبه جوان نوشهری که برای نصب بنر به بالای یکی از تیرهای برق فشار قوی در خیابان هفت تیر این شهر رفته بود، دچار حادثه برق گرفتگی شده و از چند ناحیه دچار سوختگی شد. براساس گزارش شاهدان عینی که در محل حادثه حضور داشتند، جوان نوشهری که 28 ساله بوده از ناحیه صورت و دو دست دچار سوختگی شده بود و با کمک نیروهای امدادی جهت مداوا به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر انتقال داده شد.
کانال تلگرامی «انصاف نیوز» نیز آورد: کاندیداهای همسو با جبهه پایداری حاضر به مناظره با کاندیدای اصلاح طلب نشدند. علت امتناع نامزدهای جریان پایداری برای مناظره مشخص نیست. همچنین میزگرد انتخاباتی دانشگاه آزاد مشهد لغو شد. بر همین اساس برنامه میزگرد دچار تغییر شده و تا ایجاد سازوکار جدید برگزار نخواهد شد. قرار است سازوکار دیگری برای اجرای این میزگرد مشخص شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا