خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هدف از ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه چیست؟»

به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش استخدام اخیر ۳۰۰۰ طلبه زن و مرد به عنوان معلم، در شرایط برابر با سایر شرکت کنندگان در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و بدون قائل شدن هیچگونه امتیاز خاص برای این طلاب انجام شده است.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا (رشت) نوشت: مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوال مبنی بر دیدار اخیر وزیر آموزش و پرورش با آیت‌الله نوری همدانی و تاکید وزیر بر لزوم حضور نیروهای جهادی و طلاب در مدارس و اعلام خبر جذب ۳۰۰۰ طلبه به عنوان معلم در مدارس از طریق آزمون استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: آنچه در رسانه‌ها آمده با واقعیت و آنچه وزیر آموزش و پرورش در دیدار آیت الله العظمی نوری همدانی بیان کردند، متفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین حمید نیکزاد گفت: وزیر در گزارش خود بیان کردند که در آزمون‌های استخدامی اخیر ۷۰ هزار نفر جذب شده‌اند که بعد از پذیرش متوجه شدیم ۳۰۰۰ نفر از این افراد، طلبه آشنا به تعلیم و تربیت بوده‌اند.

جذب ۳۰۰۰ طلبه به عنوان معلم در شرایط برابر با سایرین و بدون هیچگونه امتیاز خاص
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، تاکید کرد: لذا برای ما مایه مسرت است که طلاب جوان نیز دغدغه آموزش و پرورش دارند و در آزمون‌های رسمی در شرایط برابر و بدون هیچ گونه امتیاز خاصی شرکت می‌کنند و به کسوت معلمی نایل می‌شوند.

آموزش و پرورش هیچ گونه کمک مالی به طلاب طرح امین ندارد
نیکزاد درباره فعالیت طلاب تحت عنوان طرح «امین» در مدارس نیز خاطر نشان کرد: از سوی دیگر طلاب جهادی در قالب طرح تربیتی «امین» کمک خوبی به آموزش و پرورش می کنند. طلبه‌های متخصص و متعهد با سازوکارهای قانونی و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ضروری در زمینه تربیت، مواجهه با کودک و نوجوان و کسب موفقیت در مصاحبه‌های تخصصی و تربیتی در مدارس حضور دارند. همه هزینه‌های آن هم بر عهده حوزه علمیه است و آموزش و پرورش هیچ گونه کمک مالی به این طلاب ندارد و صرفا جهت تحقق تربیت تمام ساحتی، زمینه حضور آنان در مدارس فراهم می شود آن هم نه در زمان کلاس‌های رسمی بلکه با حضور در دفتر مدرسه، زنگ‌های تفریح و یا کلاس‌های فوق برنامه این امر انجام می‌شود.

به گفته وی طلاب طرح «امین» ابتدا در راستای سر فصل‌هایی اعم از آشنایی با آموزش، آشنایی با علوم تربیتی، آشنایی با تربیت اسلامی و کسب مهارت‌های تربیتی آموزش‌هایی می‌بینند و سپس وارد مدارس می‌شوند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش همچنین با استناد به تحقیقات میدانی که به گفته وی اخیرا در نیمی از استان‌های کشور انجام شده است، اظهار کرد که رضایت کادر تربیتی و مدیریتی مدارس و همچنین خانواده‌ها از طرح «امین» چشمگیر و نزدیک به ۹۰ درصد است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ضمنا همین جا اعلام می کنم که آغوش آموزش و پرورش برای حضور همه گروه‌ها و ظرفیت‌های مردمی علاقه مند، مستعد و جهادی باز است.

همکاری زنان طلبه با آموزش و پرورش
نیکزاد همچنین در پاسخ به اینکه آیا طلبه‌های خانم نیز در مدارس دخترانه با آموزش و پرورش همکاری دارند؟، گفت: طلاب خواهر نیز همچون برادران یا از طریق آزمون جذب شده‌اند و مثل سایر معلمان استخدامی وظایف خود را دنبال می کنند و یا از طریق طرح تربیتی «امین» با مدارس همکاری دارند، که در این صورت رابطه استخدامی و دریافت وجهی از آموزش و پرورش ندارند. آموزش و پرورش تا کنون هیچ گونه جذب جداگانه و اختصاصی برای طلاب خواهر و برادر نداشته است.

طلاب طرح امین به صورت «خودجوش» و «جهادی» فعالیت می‌کنند
او با بیان اینکه امسال یا سال های قبل هیچ گونه جذب جداگانه و اختصاصی برای طلاب خواهر و برادر در آموزش و پرورش نداشته‌ایم، افزود: مسیر استخدام طلاب خواهر و برادر نیز همانند سایرین تنها از طریق آزمون‌های سراسری، ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و قوانین و مقررات دیگر بوده است. ناگفته نماند که به کارگیری مبلغان در طرح تربیتی امین با لحاظ شرایط تحصیلی، احراز شایستگی و کسب امتیاز لازم در ارزشیابی‌ها و گذراندن دوره‌های آموزشی میسر می‌شود. تکرار می کنم همکاری با جذب و استخدام متفاوت است و مبلغان طبق دستورالعمل ابلاغی طرح امین که از سوی وزیر و همچنین مدیر حوزه‌های علمیه ابلاغ شده است، به صورت خود جوش، دغدغه‌مند و جهادی با روحیه انقلابی در مدارس فعالیت می‌کنند.

هدف از راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه علمیه چیست؟
نیکزاد همچنین در پاسخ به اینکه اخیرا خبری مبنی بر راه اندازی مدارس وابسته به حوزه علمیه منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در بر داشت، آیا این خبر را تایید می‌کنید؟، اظهار کرد: مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای تدابیر دولت سیزدهم، تحقق تربیت تمام ساحتی و گسترش عدالت آموزشی تنها با مشارکت سایر دستگاه ها و نهادها و افزایش نقش مردم متصور است.

او با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش فرصت همکاری و نقش آفرینی در عرصه خطیر تعلیم و تربیت را به واسطه مدارس وابسته فراهم آورده است، ادامه داد: این فرصت زمینه به کارگیری ظرفیت‌های سخت افزاری چون زیرساخت‌ها و ابنیه و نرم افزاری چون الگوهای تربیتی و توان نیروی انسانی برای خدمت به ارتقاء آموزش و پرورش فرزندان ایران اسلامی را میسر خواهد کرد. این مدارس دولتی که سالیانی در خدمت آموزش و پرورش بوده‌اند و عملکرد موفقی از منظر خانواده‌ها و دانش آموزان داشته‌اند، علاوه بر رعایت ضوابط و اقتضائات آموزش رسمی عمومی و حفظ کیفیت بعد علمی و آموزشی دانش آموزان که سطح آن به مراتب از مدارس عادی دولتی بالاتر است، نسبت به تقویت جنبه‌های مهارتی و هویت ملی و دینی محصلان توجه ویژه‌ای را مدنظر خواهند داشت تا افراد را برای زندگی موفق و اثربخش در جامعه اسلامی و ایرانی آماده کنند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تاکید کرد: گرچه حوزه‌های علمیه باتوجه به رسالت خود و دغدغه‌مندی حوزویان یکی از پیشتازان تاسیس مدارس وابسته هستند اما انحصاری برایشان وجود ندارد و مراکز عملی، دانشگاهی، صنعتی و نهادهای دیگر نیز در بستر قوانین و با رعایت شرایط توانایی مشارکت و ایجاد این گونه مدارس را خواهند داشت تا یاری گر نظام تعلیم و تربیت در تربیت دانش آموزان فکور، خلاق، امیدوار، متدین، فعال و عالم باشند.

ارتقاء بنیه اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان از جمله اهداف مدارس وابسته به حوزه علمیه
مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه اساسا هدف از راه اندازی مدارس وابسته به حوزه چیست؟، آیا قرار است دانش آموزان این مدارس تحت تعالیم ویژه‌ای قرار گیرند؟، توضیح داد: ارتقاء بنیه اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان یکی از عرصه‌های ضروری برای مشارکت همه نهادها و سازمان‌ها است و حوزه‌ علمیه بیشتر از سایرین می‌تواند در این موضوع فعال باشد.

استفاده از نیروهای متخصص دارای مدارک سطوح عالی حوزه علمیه و معادل کارشناسی تا دکتری
نیکزاد تصریح کرد: برهمین اساس ایجاد مدارس وابسته به حوزه در دستور کار قرار گرفت تا ضمن طراحی و پیاده سازی الگوهای موفق مدیریت تربیتی، از نیروهای متخصص، واجد شرایط و دارای مدارک سطوح عالی حوزه علمیه که معادل کارشناسی تا دکتری است، استفاده شود.

برنامه و متون درسی مدارس وابسته به حوزه علمیه تفاوتی با سایر مدارس نخواهد داشت
او در عین حال تاکید کرد: متون آموزشی و برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه علمیه با آنچه در سایر مدارس برای مقاطع مختلف تحصیلی در نظر گرفته شده است هیچ گونه تفاوتی ندارد. از سوی دیگر در این مدارس هزینه‌ای دریافت نمی شود و صرفا حمایت‌های معنوی و فوق برنامه‌هایی با رویکرد تربیت در این مدارس جریان دارد که با استقبال والدین دانش آموزان نیز مواجه شده است؛ برای مثال مدرسه‌ای در مشهد که وابسته به حوزه علمیه است با ظرفیت ۲۵۰ نفر بیش از ۲۰۰۰ متقاضی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا