خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در برنامه «دو نیمه ماه» آگاهی‌دهی را به حضور سلبریتی ترجیح دادیم»

«حبیب میدانچی»، مدیرگروه اجتماعی شبکه دو سیما گفت: برنامه «دو نیمه ماه» در این بحران کرونا کنار مردم بود و تلاش کرد با هدف گذاری به مردم آگاهی بدهد تا اینکه با حضور سلبریتی ها صرفا به ایجاد فضای سرگرم کننده بپردازد.

مدیر گروه اجتماعی و مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه دو در گفت و گو با فارس درباره جزییات تولید و مسائل پیرامون برنامه «دونیمه ماه» که این شب‌ها به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود، گفت: «دو نیمه ماه» از ابتدا طرح برنامه نوروزی شبکه دو بود اما یک مفهوم زمینه ای متفاوت داشت و آن این بود که ما میخواستیم بحث نوروز را در اقوام و ملیت های مختلف به تصویر بکشیم و حتی با وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مرتبط هم رایزنی هایی هم داشتیم تا بتوانیم کشورهایی که با ایران اشتراکات آداب و آیینی در نوروز دارند را در کنارمان داشته باشیم و از مفاهیم عمیق ایرانی اسلامی که در هم تنیده شدند بازنمایی کنیم اما با توجه به شرایط جهانی و شیوع ویروس کرونا طبیعتا نتوانستیم این هدف که نمای جهانی نوروز بود را دنبال کنیم چون امکان حضور نمایندگان کشورهای دیگر در برنامه نبود و همچنین امکان حضور گروه ما هم برای فیلمبرداری در آنجا مهیا نبود و در نتیجه ما این بخش را به نوروز ساله های آتی موکول کردیم.

ایجاد دلگرمی و ارائه اطلاعات صحیح هدف اصلی ما بود

او در ادامه گفت: ترجیح دادیم سهم سخت رسانه‌ را به دوش بکشیم و این سهم سخت یعنی ارائه راه‌های بهتر برای ایمن‌سازی مردم در دوران شیوع کرونا. علاوه بر آموزش و اطلاع رسانی دقیق و شفاف در برنامه ، پس ذهنمان این هم بود که بتوانیم در این روزها نقش آرامش بخشی و دلگرمی برای مردم در راستای شکست کرونا داشته باشیم. این دلگرمی مقوله مهمی برای ما بود و هست چراکه می‌خواستیم که حتما آینه‌ای برای انعکاس درست موقعیت فعلی باشیم و دلگرمی و امید را از مردم نگیریم.

وی تاکید کرد: چون این وظیفه بر دوش رسانه است که در شرایط بحرانی با اقدامات درست ، ثمربخشی داشته باشد چرا که رسانه های معاند معمولا در این شکل بحران ها سعی در پخش اطلاعات نا به جا و ایجاد تشویش دارند و تمام تلاششان را برای ناامید کردن مردم از شرایط و عملکرد مسئولان میکنند. به همین خاطر باید مخاطب را از این فضای ساختگی مسموم با ارائه یک محتوای هدفمند و صحیح و امیدبخشی به جا نجات داد و این یکی از اهداف مهم ما برای ساخت دو نیمه ماه بود.

در این راستا ما تقریبا ما از 24 اسفند شروع کردیم و تا نیمه شعبان هم ادامه میدهیم و در طول این مدت سه هدف داشتیم و خواهیم داشت. اول پیشگیری، دوم ایجاد امید و آگاهی و سوم مسئولیت پذیری اجتماعی.

رسالت متفاوتی در ویژه برنامه تحویل سال داشتیم

میدانچی درباره آمار مخاطبان برنامه‌های سال تحویل سیما گفت: امسال ما بیشتر کیفیتی مدنظرمان بود که به دنبال آن شاخص‌های سرگرمی در آن کمرنگ تر می‌شد و وجه اثربخشی اجتماعی – ملی پررنگ‌تر. طبیعی است که نشاط ‌آفرینی و سرگرمی از وجوه اصلی برنامه‌های سال تحویل است اما امسال برای ما در شبکه دو رسالت متفاوت‌تر تعریف شده بود ‌و به همین خاطر شاید در پایان دیگر بیشتر از آنکه دنبال رتبه باشیم دنبال تاثیر روی مخاطب بودیم و به نظر من بخش اثرگذار جامعه «دونیمه ماه» را دیدند حالا شاید تعداد این بخش اثرگذار خیره‌کننده نباشد اما دنبال کردن این موضوع توسط آنها نشان میدهد که در این حوزه صاحب تامل و تفکر بودند که با همراهی ما هم در پیشگیری و هم در درمان می‌توانند در انتقال اطلاعات موثر عمل کنند.

وی درباره استفاده از نیروی با انگیزه در شبکه دو که با حضور او به عنوان مدیر جوان بیشتر شده است اینطور توضیح داد: شبکه ما شبکه زندگی است ، از آنجایی که بخش عمده تصمیم ساز در خانواده‌ها جوانان هستند مدیر محترم شبکه جناب مهندس جعفری جلوه اختیاراتی به ما دادند که ما این فرصت را داشته باشیم در پرداخت محتوا و فضاسازی رسانه‌ای از دوستان و اساتیدی استفاده کنیم که در‌کنار اینکه در رسانه تجربه خوبی دارند از جوانی و شور و انگیزه هم بهره مند هستند. البته این نکته در گروه ما با حضور افرادی که به شدت با تجربه و باسابقه هستند ترکیب شده که آنها راهنمای جوانان ما هم هستند.

حال محمد سلوکی خوب است

مدیر طرح و برنامه شبکه دو ادامه داد: در همین راستا تهیه دو نیمه ماه را با هماهنگی و مشورت با مدیر شبکه به عهده محمد سلوکی گذاشتیم که علاوه برآنکه فرد بسیار محترم و حرفه ای است، آگاهانه و فهیم در حوزه رسانه عمل می‌کند و تحصیلاتش هم در همین حوزه است و من فکر میکنم از پس این مسئولیت به خوبی برآمد. او در میانه راه و پس از سختی‌هایی که در تولید شبانه‌روزی متحمل شد به ضعف جسمانی و و تب و سرماخوردگی دچار شد و به همین خاطر اجرای برنامه را به نجمه جودکی واگذار و تهیه برنامه را دنبال کرد. اما خدا را شکر تست کرونا او منفی بود و با چند روز استراحت به خاطر آنفولانزا حال عمومی‌اش بهتر می‌شود. همچنین این را هم بگویم که داریم به این جمع بندی می‌رسیم که در قسمت های آخر برنامه با حضور ایشان در استودیو پیش برویم.

الگوریتم رسانه ای متفاوت به جای پرداخت پررنگ به سلبریتی ها

میدانچی درباره مقایسه بودجه «دونیمه ماه» با دیگر برنامه‌های سال تحویل بیان کرد: برنامه ما مشارکتی بود و یک ریال هم از سازمان دریافت نکردیم و در کنار ما دو مجموعه جمعیت هلال احمر و شهرداری تهران حضور داشتند اما از نظر حجم بودجه با برنامه های دیگر قابل قیاس نیستیم. برنامه های دیگر سه چهار شب برای نوروز روی آنتن رفتند که فکر کنم بودجه‌ای اندازه سی شب ما داشتند. یک نکته اساسی هم حضور چهره های شاخص به عنوان مهمان در برنامه های دیگر بود که همین بسیار برای تولید هزینه‌ساز است که ما تقریبا از این موضوع اجتناب کردیم. به همین خاطر ما توانستیم با یک الگوریتم رسانه‌ای متفاوت ، هزینه ها را کنترل کرده و سعی کردیم بیشتر به همان سه هدفی که پیش از این به آن اشاره کردم، توجه کنیم و‌ در این بحران کنار مردم باشیم تا اینکه با حضور سلبریتی ها صرفا به ایجاد فضای سرگرم کننده بپردازیم. ما سهم سختی از رسانه انتخاب کردیم و قطعا راه های ساده تر در برنامه سازی هم پیش پای ما بود که امتحان پس داده هم جلوه میکرد اما این تجربه سخت در این روزهای سخت برای ما دلچسب تر بود.

اما از آنجایی که تجربه موفق استودیو مکث در این برنامه متوقف شد ، میدانچی توضیحاتی را هم در این باره ارائه داد و گفت : استودیو مکث با این رویکرد طراحی شده بود که یک گفتگوی سخت و متفاوت با حضور افراد نسبتا چهره در حوزه های مختلف اتفاق بیفتد اما از آنجایی که گفتگوی مکث یک زمان مناسب را می‌طلبید و نمیشد که خیلی این بخش را کوتاه و ابترش کنیم به خاطر جذابیتش آن را حفظ کردیم تا بتوانیم به صورت مجزا و مفصل در آینده نزدیک روی آن کار کنیم.

حضور امیدبخش کودکان در جشنواره مثبت کرونا

یکی از خلاقیت‌های دونیمه ماه برگزاری جشنواره «مثبت کرونا» بود که مدیر گروه اجتماعی شبکه دو درباره آن اظهارداشت: جشنواره مثبت کرونا ایده‌ای بود که در ایام پایانی سال باتوجه به شرایط کشور به آن رسیدیم. ما همه انرژی‌مان را گذاشتیم که بتوانیم درباره قرنطینه یک ایده خلاقانه داشته باشیم چرا که از آنجایی که مردم تعطیلی اجباری را پیش از این تجربه نکرده بودند قطعا برایشان سخت بود و هست. ما فکر کردیم در این تجربه سخت شاید بتوان همراه جشنواره‌ای با این محوریت موضوعی یک کمپین مردمی راه انداخت. جشنواره‌ای که هم سرگرمی داشته باشد و هم همدلی و هم وجوه مثبت کرونا را به رخ بکشد.

او در ادامه گفت: برای خود ما خیلی جذاب بود که یک بخش عمده شرکت کنندگان در جشنواره مثبت کرونا کودکان و نوجوانان هستند که اتفاقا برای در خانه ماندن کم‌تحمل‌تر هستند. خداراشکر تعداد بسیار بالایی فیلم به برنامه ارسال شده است و آمار مشارکت بالایی ثبت شده که ما هم در نظر داریم در روزهای پایانی برنامه پنج منتخب اصلی از میان مردم با نظر هیات داوران را اعلام کنیم تا مردم از میان آن پنج فیلم نظرشان را اعلام کنند تا در روز نیمه شعبان فیلم منتخب را اعلام کنیم و جایزه ویژه را اهدا کنیم.

وی در پایان گفت: همه تلاش ما این بود که به واقع برنامه‌ای اجتماعی باشیم و سوژه های قابل لمس دعوت کنیم و با مشارکت جمعیت هلال احمر و شهرداری تهران محتوایی از جنس آموزش و اطلاع رسانی برای مردم ارائه کنیم و با تکرار هرشب آن در برنامه و آگاهی بخشی در حوزه کرونا سطح دانش و واکنش متناسب مخاطب را در این ایام بالا ببریم. در نهایت ما سعی کردیم فرهنگ قرنطینه صحیح و لزوم در خانه ماندن را با اثرگذاری از طریق انتخاب سوژه های جذاب ، پخش موشن گرافی های آموزشی ، تاکید بر رعایت ها از زبان کارشناسان ، آیتم های متنوع و… برای حضور در برنامه جا بیندازیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا