خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا فریب‌مان ندهد؛ آیا توکیو نیویورک بعدی است؟

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کرونا فریب‌مان ندهد؛ آیا توکیو نیویورک بعدی است؟» نوشت:

گزارش نگران‌کننده سی. ان. ان. امروز از وضع کرونا در توکیو تصویری مغایر با تصور قبلی ما از ژاپن به دست می‌دهد.

در ژاپن دولت شینزو آبه به اقداماتی برای کنترل شیوع بیماری دست زده، مانند ممانعت از ورود مسافران خارجی از ۷۰ کشور از جمله آمریکا و بریتانیا و اروپای قاره و درخواست از مردم برای ماندن در خانه‌ها، ولی تاکنون حاضر نشده مقرراتی سخت اجرا کند بنحوی که به اقتصاد کشور آسیب رسد. هم‌اکنون برغم اینکه حدود ۵۰۰ کافه استارباکس توکیو و برخی رستوران‌های مهم این شهر تعطیل است ولی بارها و رستوران‌های فراوانی باز و مملو از جمعیت است.

به گزارش سی. ان. ان.، در شهر ۱۳٫۵ میلیون نفری توکیو تنها از چهار هزار نفر و در کشور ۱۲۵ میلیون نفری ژاپن تنها از ۳۹٬۴۶۶ نفر تست کرونا گرفته شده که میزانی ناچیز است مثلاً در مقایسه با کره جنوبی، با جمعیت بسیار کمتر از ژاپن، که تا جمعه، ۱۵ فروردین/ ۳ آوریل از بیش از ۴۴۰ هزار نفر تست کرونا گرفته است.

مقامات وزارت بهداشت،‌ کار و تأمین اجتماعی ژاپن تست کرونا را به بیماران دارای علائم شدید محدود کرده‌اند زیرا، طبق گفته آنان به سی. ان. ان.، گرفتن تست از افرادی که احتمال ابتلایشان به کرونا ضعیف است «هدر دادن منابع است.»

برغم این رفتار کجدارومریزِ دولت راست‌گرای شینزو آبه، که نقطه مقابل تحرک جدی دولت‌هایی چون تایوان و تایلند و کره جنوبی است، رشد کرونا در ژاپن از بدو شروع بسیار کند بود و این امر عجیب بنظر می‌رسد. برخی علت را به فرهنگ سنتی ژاپن نسبت می‌دهند که برخلاف غربی‌ها در زمان مواجهه دست نمی‌دهند و یکدیگر را بغل نمی‌کنند.

پس از این رشد کند، در یکی دو روز اخیر بناگاه علائمی هشداردهنده و خطرناک پدیدار شده. تعداد بیماران کرونایی در توکیو از ۴۰ نفر در پایان ماه مارس به ۹۷ نفر در پنج‌شنبه ۲ آوریل رسیده است. کنتارو ایواتا، متخصص کنترل بیماری‌های مسری در دانشگاه کوبه، که بارها هشدار داده و اقدامات دولت را برای مقابله با کرونا ناکافی خوانده، به سی. ان. ان. گفته است: زمانی که درمی‌یابیم به راه غلط می‌رویم به شهامت برای تغییر نیاز داریم. سرنوشت کنونی شهر نیویورک آینده توکیو است.

اگر سیر خزنده شیوع بیماری در ایالات متحده آمریکا، و فرارویی آن را به بحران مرگبار کنونی، مدنظر قرار دهیم عمق خطری را که کنتارو ایواتا هشدار داده درمی‌یابیم.

وضع کنونی آمریکا فرجام همه دولت‌هایی است که با سیاست کجدارومریز می‌خواهند کرونا را بنحوی مهار کنند که اقتصادشان آسیب نبیند. ویدئوی برنامه پربیننده «دیلی شو» نشان می‌دهد که تا ۲۲ روز پیش، ۱۳ دسامبر/ ۲۴ اسفند که ترامپ وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، فاکس نیوز و راست‌گرایان آمریکایی همچنان بیماری کرونا را ناچیز جلوه می‌دادند و جنجال درباره مخاطرات آن را به تمسخر می‌گرفتند.

اولین فوت ناشی از کرونا در چین در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰/ ۲۱ دی ۱۳۹۸ رخ داد و چهار روز بعد، ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی، اولین مورد کرونا در خاک ژاپن شناسایی شد که مستقیماً از طریق یک مسافر ژاپنی از ووهان انتقال یافته بود. ورود ویروس به تایلند و آمریکا (ایالت واشنگتن در شمال غربی آمریکا) و ایران و ایتالیا، و به تبع آن سوئیس، و برخی کشورهای دیگر که اکنون بحران کرونا گریبانگیرشان است، در همین حوالی، یعنی نیمه دوم ژانویه ۲۰۲۰/ اواخر دی و اوائل بهمن ۱۳۹۸ رخ داد هر چند اولین بیماران کرونایی دیرتر شناسایی یا رسماً اعلام شدند.

اولین بیمار کرونایی در آمریکا در ۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی شناسایی شد ولی در ایتالیا این شناسایی دیرتر بود. اولین مورد کرونایی ایتالیا در ۲۰ فوریه/ اول اسفند ۱۳۹۸ شناسایی شد در حالی که از حدود یک ماه پیش، از اواخر ژانویه، ویروس در شمال ایتالیا و جنوب سوئیس، کشور همسایه، در حال شیوع بود و کسی توجه نمی‌کرد. ورود کرونا به ایران نیز در همان حوالی یعنی اواخر دی ماه و اوائل بهمن ماه است. اولین فوت‌های مشکوک به کرونا در ایران در ۱۱ و ۲۱ بهمن در تهران رخ داد که با تکذیب وزارت بهداشت مواجه شد و سرانجام این وزارتخانه در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸/ ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ فوت دو نفر در قم را بعلت بیماری کرونا تأیید کرد.

نمونه‌های آمریکا و ایران و ایتالیا- سوئیس نشان می‌دهد که تعلل در شناسایی یا اعلام رسمی بیماری و عدم بکارگیری بموقع راهکارهای جدی برای قطع حلقه انسانی شیوع ویروس دلیل اصلی بحران بعدی بوده است.

گزارش سی. ان. ان. درباره آخرین وضعیت کرونا در ژاپن، مورخ شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۹/ ۴ آوریل ۲۰۲۰:

There are fears a coronavirus crisis looms in Tokyo. Is it too late to change course?
By Will Ripley, CNN
April 4, 2020
https://edition.cnn.com/2020/04/03/asia/tokyo-coronavirus-japan-hnk-intl/index.html

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا