خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به درگذشت حسین شیخ الاسلام

حسین شیخ الاسلام – دیپلمات و معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش ایسنا مسئول دفتر شیخ‌الاسلام در معاونت امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، خبر درگذشت وی را تأیید کرد.

شیخ‌الاسلام در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود و برای یک دوره پنج‌ساله نیز به عنوان سفیر ایران در سوریه فعالیت می‌کرد.

او در چند روز اخیر در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بود.


وزیر امور خارجه با انتشار پیامی، درگذشت حسین شیخ‌الاسلام – دیپلمات و معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – را تسلیت گفت.

در پیام محمدجواد ظریف آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت دوست قدیمی، برادر صادق و دلسوز و همکار ارزشمند و پیشکسوت مرحوم حسین شیخ‌الاسلام موجب اندوه فراوان اینجانب و تمامی دوستان و همکاران آن عزیز در وزارت امور خارجه شد. نام حسین شیخ‌الاسلام برای بنده همواره با دیانت، صداقت، صراحت و رفاقت همراه بوده است. مجاهدت‌ها و خدمات صادقانه حسین عزیز هیچگاه فراموش نخواهد شد. از خداوند قادر متعال شادی روح و علو درجات برای این یار دیرین و صبر و اجر برای همسر محترمه و فرزندان عزیز و سایر بازماندگان و همه دوستان و بستگان و همکاران ایشان طلب می‌کنم.

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه»


رییس مجلس در پیامی درگذشت حسین شیخ‌الاسلام – دیپلمات باسابقه و نماینده ادوار مجلس – را تسلیت گفت.

در پیام علی لاریجانی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت دیپلمات برجسته و مجرب و نماینده ادوار مجلس، مرحوم جناب آقای حسین شیخ‌الاسلام‌ موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان از خدمتگزاران صدیق و چهره‌های دلسوز و و باورمند به آرمان‌های نظام اسلامی و دارای روحیه مکتبی و همت شایسته در حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل بودند.

ضمن عرض تسلیت به دوستان و آشنایان‌، خانواده معزز و سایر وابستگان محترم، از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌کنم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی»


مشاور رهبری در امور بین‌الملل و رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، درگذشت حسین شیخ‌الاسلام – دیپلمات باسابقه و معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی – را تسلیت گفت.

متن پیام علی‌اکبر ولایتی به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت جناب آقای دکتر حسین شیخ‌الاسلام که سالیان بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف و از جمله در حوزه سیاست خارجی فعالیت داشته و دارای شخصیتی انقلابی، مردمی، متواضع، همراه نظام، انقلاب و رهبری بوده‌اند موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

دکتر حسین شیخ‌الاسلام به عنوان یکی از دیپلمات‌های برجسته کشورمان همواره در مسئولیت‌های مختلف از جمله معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در دوران تصدی اینجانب، سفارت ایران در سوریه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مشاورت وزیر امورخارجه، معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و … نقش ارزشمند و محوری را در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب ایفا نمودند و خدمات مهمی را به کشور عرضه کردند که همواره نام و یاد ایشان به نیکی در اذهان باقی خواهد ماند.

توفیق همکاری نزدیک از دوران وزارت امور خارجه تاکنون با دکتر شیخ‌الاسلام برای اینجانب وجود داشته است که شخصیتی ارزشمند، با اخلاق، متعهد، متخصص و با اخلاص بود.

اینجانب این ضایعه و مصیبت را به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، همکاران و دوستان سابق ایشان در وزارت اموز خارجه و تمامی علاقه‌مندان این شخصیت بزرگوار و ارزشی و خانواده‌ معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از خداوند رحمان، تعالی درجات و رحمت و غفران الهی را برای وی و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت می‌کنم.»


رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حسین شیخ‌الاسلام – دیپلمات باسابقه و نماینده ادوار مجلس – تاکید کرد که او در چارچوب اعتقادات سیاسی خود عمل می‌کرد و هیچگاه از جاده انصاف برای مخالفش خارج نمی‌شد.

در پیام تسلیت محمدرضا عارف که در اختیار ایسنا قرار داده، آمده است:

«برادر عزیز و رفیق دیرینه‌ام، حسین شیخ‌الاسلام از میان ما رفت و دوستدارانش را در غم و اندوه فرو برد.

رفاقت من با حسین شیخ‌الاسلام به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و به فعالیت مشترکمان در انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا برمی‌گردد. انسانی متواضع، فروتن، اخلاق‌مدار و داری صفات نیک و حسنه که زبانزد همه کسانی بود که با این مرد بزرگوار ارتباط داشتند. تعهد بالای او رمز موفقیت چشمگیر او در صحنه‌های مختلف بود. حسین شیخ‌الاسلام در چارچوب اعتقادات سیاسی خود عمل می‌کرد، ولی هیچگاه از جاده انصاف برای مخالفش خارج نمی‌شد و در حوزه تخصصی‌اش یعنی روابط بین‌الملل چه در دولت اصلاحات و چه در مسئولیت‌های دیگرش در ادوار مختلف با تبحر و تیزهوشی فعالیت می‌کرد.

این ضایعه اسفناک را به خانواده محترم شیخ‌الاسلام و بستگان داغدار و دوستدارانش تسلیت عرض می‌کنم. از خدای بزرگ شادی روح ایشان را خواهانم و امیدوارم با اولیا محشور گردد.»


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درگذشت حسین شیخ‌الاسلام بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را تسلیت گفت.

متن پیام محمدرضا باهنر به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

متاسفانه با خبر شدیم که شامگاه پنجشنبه پانزدهم اسفندماه، برادر عزیزمان دکتر حسین شیخ الاسلام دیپلمات کهنه کار کشورمان و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین پس از عمری تلاش و مجاهدت در محور مقاومت و در حوزه اعتلای سیاست خارجی کشور عزیزمان، دار فانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

اینجانب که سالها شاهد تلاش و تعهد وصف ناشدنی ایشان در عرصه های گوناگون بودم، این مصیبت را به دوستان و همکاران ایشان در حوزه دیپلماسی و همچنین برادران و اعضای جامعه اسلامی مهندسین و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن برادر تازه درگذشته علوّ درجات و برای خانواده محترم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.»


اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حسین شیخ‌الاسلام – دیپلمات باسابقه و نماینده ادوار مجلس – تاکید کرد که جبهه مقاومت یکی از سرسخت‌ترین حامیان خود را از دست داد.

پیام تسلیت علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به شرح زیر است:

«انا الله و انا الیه راجعون

حسین شیخ‌الاسلام اسوه دیانت، صداقت و اخلاص و عشق به ولایت از میان ما مظلومانه رفت. چقدر سخت و باورنکردنی است ولی واقعیتی است تلخ که نه فقط ما همکار عزیز و انقلابی خود را از دست دادیم بلکه جبهه مقاومت یکی از سرسخت‌ترین حامیان خود را از دست داد.

بنده این ضایعه بزرگ را به محضر گرانقدر مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و همه دوستان تسلیت عرض می‌کنم.

خداوند ایشان را غریق رحمات واسعه خویش قرار دهد و به همه بازماندگان به ویژه همسر مکرمه و فرزندان محترم صبر و عجر عنایت فرماید.»


سفیر ایران در لندن در توییتی درگذشت ناگهانی حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات با سابقه کشور را تسلیت گفت.

حمید بعیدی‌نژاد نوشت:

«انّالله وانّاالیه راجعون

درگذشت ناگهانی آقای شیخ‌الاسلام دردی جانکاه برای دوستداران ایشان و جامعه دیپلماتیک کشور به همراه دارد. ایشان از دیپلمات‌های نسل اول انقلاب بودند که عمری را در خدمت صادقانه به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران گذراندند و با گذاشتن نام و یادی نیک به دنیای باقی شتافتند.»


دلنوشته‌ی حسین کاظم پور اردبیلی

سلام بر حسین، سلام بر دوستداران حسین و سلام به یاران حسین.
در گذشت حسین شیخ الاسلام را به همه شما تسلیت می‌گویم.
از ۴۴ سال پیش که اولین بار او را در سمینار انجمن اسلامی ساکرامنتو، امریکا، دیدم و در طول تمامی مدت انقلاب همواره دوستش داشتم.
چهار سال از چهل سال انقلاب را در دو اتاق روبروی هم در وزارت خارجه همکار بودیم. او معاون سیاسی و من معاون اقتصادی و بین الملل بودم. مرتب با هم کل کل سیاسی می‌کردیم. کسی نیست که او را بشناسد و به صداقت و خلوص و ایمان و مجاهدت‌های او معترف و آگاه نباشد.
این مصیبت جانکاه را خدمت مقام معظم رهبری، همه‌ی همکاران وزارت خارجه، مجلس شورای اسلامی تسلیت عرض می‌کنم و برای او رحمت واسعه آلهی و برای بازماندگان و بویژه همسر مکرمه و فرزندانش صبر از در گاه احدیت تمنی دارم

حسین کاظم پور اردبیلی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا