خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اضافه درآمد بنزین کجا میرود؟

مسعود مجاوری در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اضافه درآمد بنزین کجا می‌رود؟» نوشت:

بحران کرونا چنان هوش و حواسمان را برده که انگار سالها همزاد و همنشین تنهایی‌های ما بوده است.

کرونا “حصر هوشمند و خود خواسته‌ای”برای ما رقم زده که صدالبته به لطف شبکه های اجتماعی از جنس حصرهای سیاسی مرسوم نیست.

ازین رو حصر هوشمند است که تک تک ما خانه نشینان به انتخاب واز سر حب نفس تن به آن داده ایم و به این دلیل خود خواسته است که می‌توانیم مانند پاره ای از هموطنان جلای منزل کنیم اما حفظ جان؛خانه نشینی ما را تبدیل کرده به روش مبارزه مدنی با ویروس جهانگیر.

برای ما اهالی رسانه که جنس اخبار خاص را تا حدودی می‌شناسیم و کمی بیش از متوسط اجتماعی از مفهوم گزاره های خبری ویژه باخبریم این حجم از پوشش خبری ویروس کرونا،طبیعی نیست.درنگاه نخست؛مخاطب عام شاید بگوید که کرونا خبر اول دنیاست و کشور ما هم مستثنی ازین قاعده نیست،به ظاهر این حرف شاید درست باشد اما از آنجا که همه چیزمان به همه چیزمان می‌اید و ایضا هیچ چیزمان شبیه به همه دنیا نیست (نگاه کنید به آمار تلفات کرونا در کشورهای اروپایی با آن سیستمهای بهداشتی مدرن و قیاس کنید با آمار فوت هموطنانمان درپی اپیدمی کرونا )این حجم از اخبار کرونا شائبه تحت تاثیر قراردادن سایر اخبار را در خود مستتر دارد.

و اما بعد؛

اینها را گفتم تا برسم به یک خبر که لابه لای دیگر اخبار گم شد.

در پی سقوط قیمت نفت پس از بحران کرونا،قیمت بنزین (فوب خلیج فارس) به لیتری حدود 12سنت آمریکا رسید.

آنقدر این روزها به ما خبرهای بد رسیده که دیگر درپی تحلیل کمتر از نصف شدن درآمد نفتی کشور در این وانفسای نفسگیر نیستم و یقین دارم که سالی بسیار سخت از نظر اقتصادی در پیش داریم و باید کمربندها را سفت ببندیم.فقط میخواهم بدانم اقتصاددانان شبه لیبرال که بر طبل رها سازی اقتصادی (آزادسازی اقتصادی چیز دیگر است) می‌کوبیدند حالا دقیقاکجایند؟آنها که می گفتند قرار نیست اقتصاد ملی تاوان مصرف زدگی بیش از بیست میلیون خودرو سوار وطنی را بدهد حالا چه حرفی برای گفتن دارند؟نمیخواهم تکرار مکرر کنم و بگویم موتور کم کیفیت داخلی که در شرایط انحصاری تولید می‌شود باعث افزایش مصرف بنزین بوده است چون دیگران بسیار گفته‌اند.

آن کارشناسانی که مصوبه “بنزین سه هزارتومانی”را روی میز سران سه قوه گذاشتند حالا آیا از تصمیم کارشناسی شان دفاع می کنند؟ با احتساب دلار15هزارتومانی هم اکنون بنزین ایران لیتری 1800 تومان روی نفتکش در خلیج فارس مشتری دارد و ملت ایران لیتری1200تومان گرانتر از قیمتهای جهانی بنزین را داخل باک خودروهای پرمصرفش می ریزد.اگر متوسط مصرف بنزین-با توجه به جمیع جهات-روزانه حدود 60میلیون لیتر باشد (در برخی از ایام سال 98عدد مصرف بنزین کشور به بیش از 95 میلیون لیتر هم رسیده بود) روزانه 72 میلیارد تومان و سالانه 26 هزار و 280 میلیارد تومان درآمد ناشی از این تصمیم کارشناسی دقیقا قرار است کجا خرج شود؟قرار است ما ملت همیشه درصحنه،ت اوان مدیریت کارآمد مدیران و کارشناسان اقتصاد شبه لیبرالی که از مفهوم اقتصاد لیبرال فقط”رها سازی اقتصادی”را فهمیده‌اند تا به کجا پس بدهیم؟ حالا که شکر خدا کاروبار دولت سکه شده و درآمد فروش داخلی بنزین بیش از صادراتش است چقدرش به سفره ملت برمیگردد؟ باز هم مدیران اقتصادی منت بنزین ارزان را سر ملت میگذارند؟

کرونا هم می رود و برای ما می ماند دست چرک و نماز قضا…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا