خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیرکل سازمان ملل خواهان اتحاد جمعی برای مبارزه با کرونا شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: جهان تنها با اتحاد قادر به نابودی همه گیری بیماری کرونا وعواقب شوکه کننده آن است.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در اظهاراتی گفت: پنج‌شنبه گذشته در جلسه مجازی اضطراری، رهبران گروه ۲۰ گام هایی را جهت صحیح برداشتند اما هنوز با پاسخی هماهنگ و جهانی در مقیاس بی‌سابقه از آنچه با آن روبه رو هستیم فاصله داریم.

وی تاکید کرد: برای مسطح کردن منحنی سرایت، هنوز بسیارعقب هستیم. ابتدا  ۶۷ روز طول کشید تا این بیماری ۱۰۰ هزار نفر را مبتلا کند و بزودی روزانه ۱۰۰ هزار نفر و افراد بیشتری آلوده خواهند شد. بدون اقدام هماهنگ و شجاعانه، تعداد مبتلایان جدید تقریبا به طور حتم به میلیون‌ها نفر افزایش خواهد یافت که این امرموجب میشود نظامهای سلامت به نقطه شکنندگی سوق پیدا کنند، اقتصادها به سوی تنزل ناگهانی رفته، مردم نا امید شوند و سخت ترین ضربه به فقیرترین اقشار وارد شود.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه باید برای بدترین وضعیت آماده شویم و برای جلوگیری از آن هر کاری انجام دهیم، افزود: فرایندی سه مرحلهای جهت اقدام وجود دارد که بر اساس علم، همبستگی و خط مشیهای هوشمندانه است و باید در نظر گرفته شوند.

نخست، توقف انتقال کروناویروس

وی با تاکید بر اینکه این امر نیاز به آزمایش‌های اولیه  و ردیابی افراد مبتلا دارد که همراه با قرنطینه، درمان و اقدامات لازم برای ایمن نگه داشتن آنان تکمیل می‌شود، اظهار داشت: چنین گامهایی، با وجود اختلالاتی که ایجاد می کند، باید تا ظهور روشهای درمانی و ساخت واکسن، پایدار بماند. به طور جد، این تلاش قدرتمند و همکارانه باید توسط سازمان جهانی بهداشت هدایت شود.

دوم، مقابله با ابعاد ویرانگر اجتماعی و اقتصادی این بحران

به گفته دبیرکل سازمان ملل این ویروس مانند آتش سوزی مهیب در حال گسترش است و به احتمال زیاد با سرعت بیشتر به سمت کشور های کم درآمد و فقیر در حال حرکت است، جایی که نظام های سلامت با محدودیت هایی روبرو هستند، مردم به مراتب آسیب پذیرترند و میلیونها نفر در زاغههای پرجمعیت و یا در کمپ‌های پناهندگان و آوارگان داخلی زندگی میکنند. در چنین شرایطی، این ویروس میتواند دنیای در حال توسعه را ویران کند و سپس در جایی که قبلاً متوقف شده، دوباره ظاهر شود. همچنین بدیهی ست، باید با این ویروس برای تمامی بشریت، با تمرکز  روی مردم، به ویژه آسیب پذیر ترینها، مبارزه کنیم که زنان، افراد مسن، جوانان، کارگران کم درآمد، شرکتهای کوچک و متوسط، بخش غیررسمی و گروههای آسیب پذیر از جمله آن‌هاست.

سازمان ملل متحد به تازگی گزارشهایی را منتشر  کرده که چگونگی تبدیل “سرایت ویروسی” به “سرایت اقتصادی” را نشان میدهد و بودجه لازم برای رفع صدمات را تنظیم میکند. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که دچار رکودی به بدی سال ۲۰۰۹ و یا بدتر از آن شده ایم.

وی گفت: ما به پاسخ چند جانبه و جامعی به میزان درصدی دو رقمی از تولید ناخالص داخلی جهانی نیاز داریم. کشورهای توسعه یافته به تنهایی توانایی انجام این کار را دارند و برخی نیز در واقع این کار را انجام می دهند. اما باید با افزایش انبوه منابع در دسترس برای جهان در حال توسعه از طریق گسترش ظرفیت صندوق بین المللی پول، توانایی تزریق سریع منابع به کشورهای نیازمند را ایجاد کنیم. میدانم که این کاری دشوار است زیرا ملت ها خودشان دارای افزایش رکورد خیره کننده در مخارج داخلی هستند اما اگر ویروس را کنترل نکنیم، این هزینه ها بیهوده خواهند بود. همچنین مبادلات هماهنگ میان بانکهای مرکزی، میتواند نقدینگی را برای اقتصادهای نوظهور به همراه آورد. کاهش بدهیها از جمله ابطال فوری پرداخت بهره برای سال ۲۰۲۰ نیز باید در اولویت باشد.

سوم، بهبودی بهتر

آنتونیو گوترش افزود: به راحتی نمی توانیم به وضعیت قبل از رخداد شیوع کروناویروس برگردیم به ویژه با توجه به وجود جوامعی که به گونهای غیر ضروری آسیب پذیرند. این بیماری همه گیر، به صریح ترین شکل ممکن تاوان ضعف در نظامهای درمانی، حمایتهای اجتماعی و خدمات عمومی را یادآوری کرده است. این بیماری، نابرابریها، بیش از همه نابرابری جنسیتی را تشدید کرده  و راه تقویت اقتصاد رسمی در پس کارهای مراقبتی نامرئی و بدون دستمزد را پدیدار کرده است. این بیماری، چالش‌های جاری در زمینه حقوق بشر از جمله انگ و خشونت علیه زنان را برجسته کرده است. اکنون زمان آن رسیده است که تلاش های خود را برای ایجاد اقتصادها و جوامع فراگیرتر و پایدارتر در مقابل همه گیری ها، تغییرات اقلیمی و سایر چالش های جهانی مضاعف کنیم. بهبودی باید به اقتصاد متفاوتی منتهی شود. نقشه راه ما سند ۲۰۳۰ و آرمان‌های توسعه پایدار است.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی ملل متحد، به گفته وی نظام ملل متحد کاملاً برای پشتیبانی از پاسخگویی کشورها، قرار دادن زنجیره های تأمین خود در اختیار جهانیان و دفاع از آتش بس جهانی بسیج شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا