خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا، دولت ناکارآمد و مقصرانگاری مردم

احسان (فرج اله) زارعیان جهرمی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «کرونا، دولت ناکارآمد و مقصرانگاری مردم» نوشت:

کرونا با همه‌گیری جهانی اش تقریبا همه دولت های دنیا را با چالش و بحرانی اساسی رو در رو کرده است. چالشی که دولت های مختلف با روش های مختلف بر حسب میزان درگیری با این ویروس جهانی، راه‌حل هایی از قرنطینه مطلق و حکومت نظامی گرفته تا کاهش ساعات کاری و تعطیلی‌های مقطعی برای کنترل آن در پیش گرفته اند. به شکلی که در کشورهای مرفه و توانمندتر از لحاظ اقتصادی قرنطینه مطلق، و در کشور هایی که پایه های اقتصادی بنیان محکمی ندارند، محدودیت ها و تعطیلی‌های نیم‌بند در نظر گرفته شده است. محدودیت هایی که هرچه بیشتر و قوی تر شده اند، اثرگذاری موثرتری در جلوگیری از پیشرفت بیماری داشته اند.

آنچه چینش پازل‌های مقابله با کرونا و سیاست گزاری در این خصوص را در کشورهای مختلف، متفاوت می‌‌سازد بی شک مقوله‌ی اقتصاد و معیشت است. دولت به عنوان متولی و تامین کننده مقتضیات معیشت مردم، وظیفه تامین سلامت مردم را نیز به عهده دارد. اکنون عمده‌ی دولت‌ها بر سر دوگانه ای گیر افتاده اند که یک سوی آن خطر سلامت شهروندان آن‌ها و سوی دیگر آن خطر ثبات و بقای خود آن‌هاست. اگر چه این دو ماجرا به هم تنیده اند و دولت و حکومت بی شهروند اساسا محلی از اعراب ندارد. پس دولت نمی‌تواند خود را از ماجرا کنار بکشد و بیماری را به حال خود رها کند.

ایران یکی از کشورهایی است که سیاست یک بام و چند هوا در این خصوص در پیش گرفته است. نفت ارزان، تحریم های گسترده و همه جانبه و درگیری های منطقه ای، موقعیت اقتصادی کشور را در وضعیتی قرار داده است که توان تامین نیازهای مردم را در صورت اعمال قرنطینه اجباری و تعطیلی همگانی از دولت گرفته و دولت به محدودیت هایی مثل کاهش ساعات اداری و شیفت بندی کارکنان و تعطیلی برخی صنوف بسنده کرده است. از سوی دیگر شیوع گسترده ویروس که با اقتصاد و شرایط اقتصادی بیگانه است، پیکان انتقادات را به سمت دولت برده است که چرا با اعمال محدودیت های همه جانبه عرصه را برای شیوع این بیماری تنگ نمی‌کند‌.

دولت که پاسخش به این پرسش در وضعیت بحرانی اقتصادی اش نهفته است، توپ را به زمین مردم می‌اندازد. مردمی که در تورم افسارگسیخته موجود، بی هیچ راهکار و امتیازی از سوی دولت، مجبور به خانه نشینی شده اند و در صورت حضور در جامعه برای تامین نیازهای ضروری و گاها اولیه‌ی خود متهم به بی مبالاتی و عاملی برای شیوع بیماری می‌شوند. دولت که برای ناکارآمدی خود در مهار بیماری (که چاره ای جز قرنطینه ندارد) دنبال بهانه ای می‌گردد، همه قصور را متوجه مردم می‌کند. مقصرانگاری مردم اما از مسئولیت دولت کم نخواهد کرد و تا پایان کرونا هرچه بر بدنه اقتصاد و سلامت مردم خدشه وارد شود، دولت متولی و پاسخگوی آن خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. لیاقت شما همون دولت احمدی نژاد که انشاء الله مجددا ۱۴۰۰ به وصالش نائل می شید! انتخابات،دموکراسی و دولتهای بر آمده از انتخابات “جایگاههایی” هستند که ما نشون دادیم حتی لیاقت مدلهای نیم بند و قلابیش رو هم نداریم و تحمل نمی کنیم. ما کلا با ترکیب مافیایی نظامی- امنیتی که زور و پول رو در انحصار مطلق خودش داره و هر مدل دولت و حکومتی رو با کیفیت و کمیت دلخواهش به ملت تحمیل می کنه خوش تریم و ساز گار تر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا