خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برجام عزت یا ذلت؟!

محمد فلاح قاجاری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

ماه ها از برجام می‌گذرد اما اندکی در اتاق فکر خود نشسته اند تا در گوشه ای از برجام خللی وارد شود تا حملات خود را شروع کنند در حالی که خود در 6 سال مذاکره نه تنها دستاوردی نداشتند بلکه در صدور قطعنامه های پی در پی کارنامه پر باری دارند.

مصاحبه های منتقدان برجام را اگر از اول مذاکرات بخوانید متوجه میشوید که اول گفتند آنها مذاکره نمیکنند. بعد گفتند آنها هیچ امتیازی نمیدهند. بعد گفتند آنها را به طور رسمی اعلام نمیکنند حتی در روز اعلام رسمی هم اقایان میگفتند این اتفاق نمی افتد اما بعد از توافق، اصل مذاکرات را نشانه رفتند.

اگر مخالف مذاکرات بودید پس چطور خودتان شش سال مذاکره کردید؟ چرا آن زمان مذاکره بد نبود؟آ قایان انتقادشان طوری هست که انگار در زمان مذاکرات قدمی برداشته اند؟ یا کاری کرده اند؟ که حتی دکتر ولایتی نیز این موضوع را متذکر شد و گفت مذاکرات یک بده بستان است نه کلاس فلسفه. حتی دکتر محسن رضایی نیز گفتند که آنها از شما زمان خریدند تا اثر تحریم ها بیشتر شود.

اما متاسفانه آقایان در طول 6 سال هیچ کجا پاسخگو نبودند. همانطور که محمد جواد لاریجانی و مصباحی مقدم نیز اشاره کردند آقایان گفته بودند به اخر خط رسیدیم و حتی به رهبری معظم نامه نوشتند و رهبری با آن نامه مخالفت کرد و احمدی نژاد گفت اگر قبول نمی‌کنید من دیگر مسئول پرونده نیستم که رهبری فرمودند در این مورد شخصا مسئولیت را قبول می کنم. آقایان توافق نامه ایران، برزیل و ترکیه را یادشان رفته که 1200 کیلوگرم اورانیوم خود را به خارج منتقل کنند و در قبال آن وعده نسیه بگیرند. آن همه توافقی با دو کشوری که نه واسطه بودند و نه عامل و چندان جایگاهی در معادلات بین الملل نداشتند. یادشان رفته دست های دکتر جلیلی به همراه دو کشور دیگر به نشانه پیروزی بالا رفت اما آن توافق هرگز از مرحله امضا جلوتر نرفت و کمتر از یک ماه ششمین قطعنامه و سخت ترین قطعنامه علیه ایران تصویب شد.

اما از نکات جالب توجه فردای روز توافق روزنامه کیهان در گزارشی جالب نوشت «بار دیگر اقتدار و هوشمندی جمهوری اسلامی ایران به رخ جهانیان کشیده شد». وطن امروز نیز با تیتر «پیروزی استراتژیک ایران» و جهان نیوز زاکانی نیز با عنوان «این بیانیه راه را بر همه بهانه جویی ها بست» به استقبال این بیانیه رفتند. البته رهبری معظم همان زمان نیز سه شرط گذاشتند 1.تبادل همزمان 2. انجام مبادله در خاک ایران 3.تعیین میزان اورانیوم مبادله ای بر مبنای نیاز ایران که هیچکدام رعایت نشد.

آیا عدم رعایت این شروط مخصوصا عدم مبادله در خاک ایران عبور از خط قرمز نبود؟ آقایان چرا در آن زمان فریاد عبورخط قرمز سر نداند؟ چرا در آن زمان نگفتند که شروط رهبری معظم رعایت نشد؟ اما با کمال تعجب محمود احمدی نژاد یک ماه بعد از این بیانیه حمایت کرد و البته بسیاری از نهاد رسمی نیز از این بیانیه حمایت کردند آن هم بیانیه ای که از پای بست ویران بود. آن هم 1200 کیلوگرم اورانیوم فقط برای اینکه آنها از ادامه گفتگو استقبال کنند اما بدون اینکه تعهدی بدهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا