خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد یک تشکل دانشجویی از هنوایی افراطیون با ایپک

انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز به مناسبت پایان سال تحصیلی و خردادماه درباره وضعیت کشور و دانشگاه ها بیانیه ای صادر کرد.
متن کامل این بیانیه که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ… (الرعد-11)
اسلام هم حقوق بشر را محترم می‏شمارد، و هم عمل می‏کند. حقی را از هیچ کس نمی‏گیرد. حق آزادی را از هیچ کس نمی‏گیرد. اجازه نمی‏دهد که کسانی بر او سلطه پیدا کنند که حق آزادی را به اسم آزادی از آنها سلب کند و حق استقلال را به اسم استقلال از آنها سلب کند. به اسلام پیوسته باشید. و پیوند خودتان را هر روز محکم کنید.( امام خمینی، صحیفه نور، جلد 14)
خرداد، ماه حادثه ها و طلیعه ی رحمات خداوند عزیز و کریم بر ملتی سترگ است که قرن ها و دهه ها به پیشگامی همگان، منادی انسانیت بوده است و پیشروِ همه ی آزادی خواهان و آزادگان جهان.
دوم خرداد سالروز حماسه ی ماندگار دوم خرداد؛ سوم خرداد سالروز حماسه ی آزادسازی خرمشهر قهرمان، 15 خرداد سالروز قیام اثربخش پانزده خرداد سال 42 و البته 14 خرداد عروج ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عنوان اتفاقی تلخ و غم انگیز.
امروز نیز پرچمداران حماسه ی تاریخی دوم خرداد و پیشکسوتان عرصه ی جهاد و شهادت به پیروی از رهنمودهای امام امت (ره) علی رغم تنگناها کمر همت بسته اند تا کشور را در جهت آرمانهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی رهنمون سازند؛ کشوری که به خاطر بازی های سیاسی عده ای؛ هشت سال قربانی افراطی گری و بی خردیِ جمعی سطحی نگر شده بود. کسانی که ادعای یگانگی در دفاع از اسلام و انقلاب داشتند و فریاد ولایت مداری شان به آسمانها رسیده بود؛ اما کارشان به ایستادگی در مقابل رهبری و تحمیل هزینه های داخلی و خارجی به کشور و نظام رسید و کشور را تا لبه ی پرتگاه سقوط و فساد به پیش بردند.
ملت آزادیخواه ایران که همواره نمونه ی بارز اصلاح طلبی، صلح طلبی و آزادگی بوده اند، هرگز از این آرمانهای والا غافل نخواهند شد که امروز نیز همت والای آنان در حمایت توامان از جمهوریت و اسلامیت نظام همان مدعیان و اقتدارگرایان دلواپس را با هراسانی و تحرکات انتحاری به صحنه کشانده است.
انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز به پیروی از سابقه ی روشن، منش و مرام اصلاح طلبانه خود همواره سعی داشته و دارد، که فعالیت مدنی و دانشجویی خود را با حریت و رعایت اصل عقلانیت و میانه روی به پیش ببرد و این را وظیفه ی لازم هر تشکل دانشجویی می داند تا همواره به استقلال خود بیش از هر اصل دیگری نگاهبان و پایبند باشند.
از مسئولین امر و ناظران تیزبین نیز انتظار می رود همواره نسبت به مواردی، مراقبت و دقت لازم را داشته باشند.
اول: امروز انتظار نخبگان، فرهیختگان و هچنین عموم افراد جامعه این است که مسئولین امر تمام تلاش خود را برای رفع هرچه سریع تر حصر ها و حبس ها و رسیدگی به مطالبات اصلی مردم درباره ی رفع این قبیل محدودیت ها از یاران نزدیک و باسابقه امام (ره)، به کار گیرند و زمینه ی بهبود فضای سیاسی کشور را بدین وسیله با کیفیت مناسب تری فراهم آورند و حماسه سیاسی 24 خرداد 92 که آفریده شده بدست مردم قهرمان کشورمان است، تکمیل و تحکیم شود. امید ایجاد شده در جامعه بزرگترین سرمایه ی پشتیبان مسوولین کشورمان است و بدون شک نباید در آن خلل و کمرنگی به وجود آید. رفتارهای امیدافزایی همچون آزادی برخی از زندانیان سیاسی و ایجاد زمینه رفع کدورتها و محدودیت ها در حالی در کنار اتفاقات ناگواری همچون احضار و بازداشت برخی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی اتفاق می افتد که انتظار عموم مردم ایجاد فضای همدلی و وحدت همه جانبه در جهت منافع ملی و ارتقای ساختارهای اجتماعی در کشور است فلذا در چنین شرایطی تناقض رفتارها و مواضع برخی مسئولین، توجیه پذیر نیست. بر همگان است از هر اقدامی که باعث ایجاد تنش و واگرایی در فضای جامعه  شود جدا پرهیز کنند. امیدواریم جامعه ای بسازیم  که مطابق سیره امیرالمومنین باشد آنگونه که آن حضرت در توضیح جامعه جاهلی قبل از اسلام فرمودند : “بارض عالم ها و مجلم جاهل ها مکرم”؛ یعنی سرزمینی بود که لگام به دهان عالمان زده بودند و جاهلان مکرم بودند. و این یکی از بهترین علامت هاست برای تشخیص هدایت یک جامعه به سوی رستگاری و صحت و سلامت آن جامعه. 
دوم: در سال های اخیر حاکمیت فضای امنیتی در دانشگاه ها و کشور به خوبی دغدغه مندان دلسوز را متوجه آثار مخرب آن در رشد علمی و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور کرده است. باید فضای امنیتی را شکست و زمینه حضور همه سلایق و گرایشات دلسوز کشور و مردم و نظام در عرصه سیاسی فراهم آورد. فعالان دانشجویی از مسوولین امر انتظار دارند این اصل مهم و اساسی را سرلوحه ی فعالیت ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند و بیش از پیش فضای مخدوش و آلوده ی بداخلاقی و غوغاسالاری را محدود کنند. بدون شک افراطیون و گروه های فرصت طلب بهترین فضا را برای ادامه حیات سیاسی خود، حاکمیت فضای فسادآور امنیتی و همچنین غبارآلودی های ناشی از آن می دانند.
سوم: در حالی که دولت جدید از ابتدای فعالیت خود سعی برآن داشته است تا با اولویت دادن به سیاست خارجی و پایان دادن به موضوع هسته ای، به سمت حضور قدرتمندانه ایران در منطقه و جهان حرکت کند؛ حمایت قاطعانه ی رهبری و شخصیت های برجسته ی نظام و آحاد شخصیت های بانفوذ و اقشار و گروه های مختلف کشور از همه ی طیف ها، نوید آینده ای روشن و امیدبخش را برای کشورمان در سایه ی تعامل با جهانیان می دهد. در چنین شرایطی هم نوایی عده ای از نیروهای افراطی در داخل و خارج با رژیم اسرائیل و لابی های تندرو همانند ایپک در مخالفت و تخریب مذاکرات، نشانه ای بسیار دردناک و البته آموزنده قلمداد می شود.
چهارم: در فضایی که گروه ها و افرادی بدنام و فرصت طلب سعی در رسوخ در بدنه ی جنبش دانشجویی دارند و با نام های اصلاح طلبی و …  اما مرام های جعلی و منفعت طلبانه به دنبال به زیر سوال بردن هویت واقعی حق طلبانه و غیروابسته ی جنبش های دانشجویی هستند؛ بر مسوولین و همه ی فعالان دانشجویی و غیر دانشجوست که با توجه به کارنامه های مخدوش و وابستگی های خطرناک بعضی از این افراد و گروه ها نسبت به فعالیت های آنان هوشیار و حساس باشند. به عنوان یکی از مثال ها در گذشته نیز نمونه هایی از چنین وضعیتی در قالب نام های آشنایی همچون طیف شیراز و … در انجمن های اسلامی کشور، قابل تامل هستند. بعضا تندروی های بی سابقه و گاه دلواپس تر شدن از دلواپسان، به همراه عملکردهای غیرشفاف، متناقض و فرصت طلبانه چنین افراد و گروه هایی موجب ایجاد حاشیه و مساله در دانشگاه و کشور خواهد شد. عملکرد آنها جز مصداق اراده های معطوف به قدرت که بویی از جوهره استقلال محور جنبش های دانشجویی نبرده اند، نیست و قطعا به وضوح مصداق انحراف در  حرکت تاریخی جنش های دانشجویی به حساب می آید.
پنجم: امروز اصلاح طلبی علی رغم همه ی تنگناها و حملات افراطیون، به نقطه ی ثقل سیاسی کشور بدل گشته است و قطعا در این عرصه بدگویی ها و بداخلاقی های عده ای از نیروهای افراطی در دانشگاه و فضای جامعه، تنها با سلام نظاره و قضاوت خواهد شد؛ که قرآن کریم می فرماید: وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا.
در پایان امیدواریم که فضای دانشگاه روز به روز از انسداد سیاسی  فاصله گرفته و شاهد  گسترش عدل در جامعه باشیم. امید است بتوانیم کشوری بسازیم که در آن همه ی مردمان ضعیف بتوانند آن  گونه که پیامبر اسلام بیان داشتند و امیر مومنان آن را به مالک اشتر توصیه کردند، حق خود را از افراد قوی بدون لکنت زبان بگیرند.  نسل ما امام (ره) را از نزدیک لمس نکرده است اما مادامی که بی قرار عدالت است، شعله ی آرزوی کشوری آزاد و مستقل را در دل روشن می دارد و پاکبازانه و شجاعانه به سوی این اهداف به پیش می رود. در مسیر آرمان های انقلاب و امام که همان استقلال، آزادی و جمهوری ِ اسلامیست، ما همچنان برای شناخت راه و دشواریهای آن از مشعلی که او پیش روی ماست مدد می گیریم و همچون پیشگامان نهضت، قدم در راه می گذاریم و باور داریم که تقدیر خداوند بر اراده آدمیان متکبر چیره خواهد شد و سرنوشت ما به بهترین نحو رقم خواهد خورد.
اندکی پیش تو گفتم غم دل، ترسیدم
که دل آزرده شوی ورنه سخن بسیار است
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا