خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق گروه‌های شیعی، کردها و اهل سنت روی نخست‌وزیری الکاظمی

به نوشته‌ی اسکای نیوز بعد از توافق گروه‌های شیعی، کردها و اهل سنت روی نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی عدنان الزرفی از ماموریت خود برای تشکیل کابینه انصراف داد و برهم صالح، الکاظمی را مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، برهم صالح،‌ رئیس‌جمهوری عراق طبق برنامه قبلی اعلام شده مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را بعد از انصراف عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

الکاظمی ۵۳ ساله مستقل بوده و به هیچ حزب سیاسی وابستگی ندارد، او در ژوئن ۲۰۱۶ پست ریاست سازمان اطلاعات عراق را برعهده گرفت و هنوز هم سکان این سازمان را به دست دارد.

با توجه به شکست‌های الزرفی و محمد توفیق علاوی از نامزدهای قبلی برای تشکیل کابینه عراق که نتوانستند حمایت فراکسیون‌های سیاسی را با خود همراه کنند، الکاظمی در برابر ماموریتی دشوار قرار دارد.

الکاظمی تاکنون حمایت دو فراکسیون اهل سنت و کردها (۶۵ کرسی) به اضافه حمایت پنج فراکسیون شیعه (۱۰۶ کرسی) را به دست آورده و به این ترتیب حمایت ۱۷۱ کرسی از کل ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را داراست.

پیش از این خبر عدنان الزرفی در بیانیه‌ای انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرده بود.

الزرفی در بیانیه‌ای خطاب به ملت عراق که درگیر بحران کرونا هستند و جوانان تظاهرکننده در میادین تظاهرات که در برابر ظلم و ستم متحد ایستادند و نیز فقیران و ضعیفان که امید و اعتمادشان را روی رهایی از شر فقر و بیماری گذاشته‌اند، گفت: با وجود تمام حمایت‌های خیرخواهان بابت آنچه درباره مکلف شدنم پیش آمد، متاسفم و از تمام کسانی که به بنده اعتماد کردند و انتظار تحقق اهداف‌ ملی را داشتند، عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود:‌ در راستای اجرای ماموریتی که برعهده من گذاشته شد و با توجه به هدف اصلی مقدسم که همان نجات عراق و بازگشت به مسیر صحیح و داشتن کشوری باثبات و تاثیرگذار در جهان عرب، اسلام و جهان است طی هفته‌های گذشته واقعیتی را برای سیاست عراق رقم زدم که مبتنی بر مشارکت اقتصادی مثمر ثمر با کشورهای جهان، سازماندهی فعالیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی، دستور کار خروج آنها و ایجاد توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق بود. من از ادامه این ماموریت به منظور حفظ وحدت عراق و منافع عالی کشور معذورم.

الزرفی در زمان قرائت بیانیه خود گفت: پیام ملی من که دربرگیرنده تاریخچه‌ای سیاسی و حرفه‌ای بود به همه رسید زمانی که از روز اول ماموریتم چه در سخنرانی مکلف شدنم و چه در معرفی رویکرد دولت اقدام به ارائه دیدگاه نجات اقتصاد کشور، نابودی رنج‌های ملت عراق، مبارزه با فساد، گشودن چشم‌اندازهای تازه به روی عراق، حمایت از اقتصاد ملی در برابر تحریم‌های بین‌المللی و مواخذه قاتلان تظاهرکنندگان و مجرمان کردم.

وی تاکید کرد: از تمام خانم‌ها و آقان عضو پارلمان که از نامزدی، ماموریت و برنامه‌های اقتصادی اعلام شده من حمایت کردند، کمال تشکر را دارم، آنها تمام تهدیداتی را که بیانیه‌های مشکوک بعضا مطرح می‌کردند، به جان خریدند. همچنین کمال تشکر را از رئیس و اعضای تیم مستشاران و کارشناسان شایسته که شبانه روز در نجات ماموریتم به شکل ویژه به من کمک کردند، دارم.

این مقام عراقی در ادامه از نقش برادران و خواهران اصحاب رسانه‌ که با وی در انتشار دیدارها، رایزنی‌ها و تماس‌های او با گروه‌های سیاسی مختلف و بخش‌های مختلف اجتماعی همکاری داشتند، تشکر کرد.

الزرفی تاکید کرد: تجربه ماموریت تشکیل کابینه را ترک خواهم کرد و با وجدانی راحت این کار را می کنم زیرا من و کسانی که با من تلاش کردند از جمله همکاری برخی گروه‌های سیاسی و گروه‌های مردمی جهت گذار کشور به سمت ساحل امن و ثبات و آرامش بود.

وی خاطرنشان کرد: موفق نشدن من به دلایل داخلی و خارجی هرگز مرا از قدم گذاشتن در مسیر خدمت به ملت از جایگاه پارلمانی کنونی‌ام بازنخواهد داشت و من به تلاش ادامه خواهم داد و با شما برای انتخابات زودهنگام آینده جهت تکمیل طرح ملی و توسعه اصول اقتصادی کشور برای بازسازی عراق و تبدیل کردن آن به الگویی از کشورهای پیشرفته همکاری خواهم کرد. ملت عراق شایسته این هستند که از خیر و برکات کشورشان برخوردار باشند و در رفاه و آزادی زندگی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا