خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سودان؛ یک سال پس از برکناری عمر البشیر

به نوشته‌ی خبرگزاری فرانسه یک سال از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان می‌گذرد، با این وجود اوضاع این کشور همچنان نابسامان است و اینگونه به نظر می‌رسد که آرزوها و امیدهای ملت این کشور که مدت‌ها برای برکناری وی تظاهرات کردند بر باد رفته است و کشورشان همچنان با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اوضاع سودان پس از گذشت یک سال از برکناری عمر البشیر، به بحران‌های مختلفی که این کشور همچنان با آن مواجه است و به‌ویژه بحران اقتصادی آن پرداخت.

در این گزارش آمده است: اوضاع همچنان شکننده است، چراکه اقتصاد سودان بسیار ضعیف است و در معرض خطر فروپاشی قرار دارد؛ مسأله‌ای که می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی جدیدی منجر شود.

در همین راستا، مجدی الجزولی، از مؤسسه تحقیقاتی “Rift Valley” آلمان می‌گوید: اصلی‌ترین چالش پیش‌روی دوره انتقالی در سودان، همان مجموعه عوامل در هم تنیده‌ای است که باعث سقوط حکومت عمر البشیر شد؛ این عوامل شامل تغییر ساختار نظام سیاسی، بحران سخت اقتصادی و افزایش هزینه‌های حفظ صلح اجتماعی است.

مدیریت امور سودان در دوره انتقالی سه ساله و مقابله با مشکلات مختلف به جا مانده از دوره البشیر، بر عهده دولتی است که ریاست آن را عبدالله حمدوک، کارشناس اقتصادی و نخست‌وزیر این کشور برعهده دارد. از جمله چالش‌های پیش‌روی دولت می‌توان به تورم بالا، بدهی‌های زیاد دولتی و تلاش‌های لازم برای صلح با جنبش‌های شورشی اشاره کرد.

دولت حمدوک امیدوار است که لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سودان منجر به لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ۱۵۷ شرکت سودانی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی شود.

ملت سودان همچنان نسبت به قطعی مداوم برق معترض هستند و بیشتر آنها برای تهیه سوخت وسایل نقلیه خود و نان ساعت‌ها در صف هستند.

دولت حمدوک درحال حاضر درصدد بهبود وجهه سودان در عرصه بین‌الملل و بهبود روابط با آمریکا است و در همین راستا، وزارت دادگستری سودان دوشنبه اعطای حقوق خانواده‌های قربانیان انفجار ناوشکن “یواس‌اس کول” آمریکا در سال ۲۰۰۰ در نزدیکی بندر “عدن” که منجر به کشته شدن ۱۷ تن از ملوانان نیروی دریایی آمریکا شد، اعلام کرد.

سودان پس از سرنگونی البشیر نیز شاهد خشونت بوده است؛ طوری که در ماه ژانویه پنج تن از جمله دو سرباز زمانی که نیروهای امنیتی سودان اقدام به سرکوب اعتراض حامیان البشیر علیه طرح بازنشستگی کردند، کشته شدند.

خشونت و درگیری‌ها در سودان حتی باعث سوء قصد به جان حمدوک در ماه مارس شد، اما وی از این اقدام جان سالم به در برد. همچنین طبق گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، درگیری‌های خشونت‌آمیز میان دو گروه در دارفور هزاران سودانی را ناچار به فرار از خانه‌هایشان کرده است.

در حالی که خشونت‌ها همچنان به صورت پراکنده در اقلیم‌های مختلف و دارفور ادامه دارد، مقامات دولتی سودان گفت‌وگوهای خود را با جنبش‌های شورشی مسلح برای دستیابی به توافقنامه صلح در ایالت‌های “کردفان جنوبی” و “نیل آبی” آغاز کرده‌اند.

تظاهرات سودان علیه عمر البشیر دسامبر ۲۰۱۸ و پس از سه برابر شدن قیمت نان آغاز شد و در نهایت با گسترده شدن آن در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ منجر به برکناری وی از سمت ریاست جمهوری این کشور پس از ۳۰ سال شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا