خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات نشست روز پنج شنبه اوپک پلاس

به گفته‌ی منابع آگاه مکزیک روز پنج شنبه پس از گذشت نه ساعت مذاکره میان کشورهای گروه اوپک پلاس، بدون موافقت با توافق کاهش تاریخی ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید نفت برای مهار ریزش قیمتها، از این نشست ویدیویی خارج شده است.

به گزارش ایسنا، آنطور که منابع آگاه به پلاتس گفتند، سایر تولیدکنندگان که در راس آنها عربستان سعودی و روسیه قرار دارد، به مذاکرات درباره نحوه ادامه تعاملشان پرداختند و بسیاری از وزیران از احتمال فروپاشی مذاکرات به شدت عصبانی بودند.

این گروه روز جمعه در نشست وزیران گروه جی ۲۰ که هدف اولیه آن جلب مشارکت آمریکا، کانادا، برزیل و سایر تولیدکنندگان مهم خارج از گروه اوپک پلاس بود، تلاش خواهد کرد مکزیک را به همراهی با کاهش تولید مجاب کند.

تحت توافق پیشنهاد شده، ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش تولید در ماههای مه و ژوئن انجام می گیرد و کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۰ به هشت میلیون بشکه در روز می رسد و سپس در سال ۲۰۲۱ تا ۲۲ آوریل به شش میلیون بشکه در روز محدود می شود.

هر کدام از اعضای این گروه تولیدش را ۲۳ درصد از سطح اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش خواهد داد بجز عربستان سعودی و روسیه که کاهش تولیدشان بر مبنای سطح تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود یعنی هر کدام از این دو کشور تولیدش را در دو ماه نخست اجرای این توافق به ۸.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، اعلام کرده بود که تولیدش را در ماه جاری به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسانده است. روسیه هم طبق بررسی گلوبال پلاتس آنلاتیکس، در مارس ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

اما مکزیک حاضر نشد سهمیه جدید ۱.۳۵۳ میلیون بشکه در روز را بپذیرد زیرا این کشور قصد دارد بسته سرمایه گذاری انرژی به ارزش ۱۳.۵ میلیارد دلار را به منظور کمک به شرکت نفتی دولتی پمکس برای افزایش تولید به دو میلیون بشکه در روز تا پایان امسال رونمایی کند.

به گفته منابع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس، مکزیک در ابتدا با کاهش تولید موافقت کرده بود و این گروه در آستانه نهایی کردن توافق بود اما هیات مکزیکی برای مشاوره با اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک وقت خواستند. این مشاوره و چانه زنی درباره کاهش تولید چهار ساعت طول کشید اما مکزیک روی موضع خود ماند.

همزمان با ادامه این بن بست، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که عربستان سعودی و روسیه را برای خاتمه دادن به جنگ قیمت و بازگشت به پای میز مذاکره متقاعد کرده بود، یک تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه داشت و پس از این مکالمه ۹۰ دقیقه ای، به خبرنگاران گفت که معتقد است گروه اوپک پلاس به توافق نزدیک شده است اما هیچ جزییاتی را فاش نکرد.

دورنمای ترسناک بازار نفت

این دیدار پس از یک هفته دیپلماسی نفتی و فشارهای ترامپ برای یک توافق میان تولیدکنندگان بزرگ و کمک به صنعت رو به زوال نفت شیل آمریکا برگزار شد.

ترامپ با وجود درخواست از عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید، برای مشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس هیچ وعده ای ندارد. اما انتظار می رود دن برویت، وزیر انرژی آمریکا در نشست وزیران گروه جی ۲۰ در روز جمعه اعلام کند که پیش بینی شده است تولید نفت آمریکا در یک سال آینده دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

عدم تمایل مکزیک به کاهش تولید ممکن است توافق را برهم زند. اما نمایندگان مکزیک به خوبی از اوضاع باخبر هستند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به این گروه اعلام کرده که دورنمای بازار وحشتناک است و دبیرخانه اوپک پیش بینی کرده که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶.۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و با نرخ فعلی عرضه و تقاضا، ظرفیت مخازن جهانی در ماه مه تکمیل می شود.

به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی به دنبال کاهش تولید ۱۵ میلیون بشکه در روز اوپک پلاس بود اما نتوانست موافقت روسیه را جلب کند.

این دو کشور در نشست ششم مارس اوپک پلاس پس از مخالفت روسیه با پیشنهاد عربستان سعودی برای تشدید کاهش تولید با توجه به تاثیر شیوع ویروس کرونا روی تقاضا، نتوانستند به توافق برسند اما در نشست روز پنج شنبه ابتدا میان خودشان به توافق رسیدند و سپس بیشتر زمان این نشست را به جلب موافقت تولیدکنندگان کوچکتر و تغییر آمار صرف کردند.

مکزیک آخرین مانع این توافق است زیرا اجرای این توافق به موافقت همه تولیدکنندگان مشروط است.

بر اساس گزارش پلاتس، نشست روز جمعه گروه جی ۲۰ به میزبانی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برگزار می شود و مکزیک تنها کشوری نخواهد بود که باید برای مشارکت در کاهش تولید متقاعد شود. از این رو انتظار می رود این نشست هم آزمون دیگری از  تمایلات ژئوپلیتیکی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا