خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«وضعیت کرونا مدیریت شده اما شکننده است»

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: باید توجه کرد که این وضعیت کرونا مدیریت شده اما شکننده است. باید به درک مشترک برسیم که این وضعیت به شدت شکننده است و پایدار نیست و کوچک‌ترین تغییر رفتار در بخشی از جامعه می‌تواند این وضعیت را از فاز مدیریت شده خارج کند.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: در سامانه Salamat.gov.ir  برای مدیران و متصدیان امکان ثبت نام فراهم شده است بنابراین با توجه به اینکه فاصله‌گذاری هوشمند از ۲۳ فروردین ماه آغاز می‌شود و پروتکل‌های آن متضمن بازگشت مرحله‌ای و تدریجی برخی مشاغل به‌ویژه مشاغل کم ریسک و کم خطر و ضروری خواهد بود، حتما صاحبان و مدیران واحدهای صنفی و صنعتی برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کند.

وی افزود: بیش از ۸۰ راهنما برای گام دوم فاصله گذاری که فاصله گذاری اجتماعی هوشمند است در سایت Markazsalamat.behdasht.gov.ir تا این لحظه ابلاغ شده که جهت اطلاع مشاغل مختلف در این سایت در دسترس است. صاحبان صنایع و مدیرانی که جزو مشاغلی هستند که در مرحله اول جزو صنوف کم خطر و ضروری محسوب می‌شوند و باید به مشاغل‌شان بازگردند، حتما پروتکل‌های خاص هر صنف را رعایت کنند. هموطنان هم هر گونه تخطی از این پروتکل‌ها را می‌توانند از طریق سامانه «سجام» به اطلاع وزارت بهداشت و دستگاه های قضایی برسانند. از آنجایی که موضوع مربوط به سلامت عامه است، در موارد تخلف مورد پیگیری دادستان‌ قرار می‌گیرد.

جهانپور تاکید کرد: همچنان باید محدودیت‌ها را جدی تلقی کنیم ومردم تمام نکات بهداشتی فردی و عمومی، محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه سفر غیر ضروری را جدی بگیرند. متاسفانه ظرف ۲۴ ساعته گذشته باز هم شاهد افزایش موارد جدید ابتلا در پنج تا هشت استان مهمان‌پذیر بودیم که شامل استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و برخی استان‌های دیگر روند صعودی موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند. حتما همه مردم در سراسر کشور رعایت این نکات را مدنظر قرار دهند و همچنان در خانه بمانند.

آغاز فاز سوم مقابله با کرونا از فردا
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نحوه و ضمانت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند گفت: موضوع فاصله‌گذاری هوشمند به عنوان فاز سوم بسیج ملی مقابله با کرونا و گام دوم در حوزه مداخلات حاکمیتی است و متضمن برقراری و تداوم بسیاری از محدودیت‌های قبلی خواهد بود. به هر حال با استفاده از فناوری اطلاعات و البته با ارزیابی ریسک مستمری که همچنان انجام خواهد شد همچنین افزایش تعداد تست‌ها اعم از تست PCR و تست الایزا یا سلولوژیک که به‌زودی از سوی شرکت‌های دانش بنیان به تولید انبوه رسیده است و با هزینه بسیار پایین‌تر در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار خواهد گرفت، موضوع شناسایی شاخه‌های امن و خوشه‌های ناامن و بازگشت مرحله‌ای و تدریجی مشاغل با اولویت مشاغل کم خطر و ضروری در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: قاعدتا مشاغلی هم که در گام اول به عنوان مشاغل کم‌ریسک و ضروری تلقی می‌شوند و بازگشت آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند که در سایتی که اعلام کردم، بارگذاری شده است البته اصناف، واحدهای صنفی و صنعتی باید در سامانه‌ای که اعلام کردم نیز ثبت نام کنند تا ارزیابی‌های لازم انجام شود و به‌تدریج برای هریک از این صنوف مجوز بازگشت یا عدم مجوز بازگشت صادر می‌شود بنابراین در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجهیم و سرعت‌مان در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی که از وضعیت بیماری هر روز ثبت خواهد شد، بستگی دارد و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک تهران گفت: با توجه به اینکه دو سوم کارکنان دولت و برخی مشاغل ضروری و کم خطر از فردا در برخی استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت، دغدغه اصلی در این هفته موضوع رفت و آمد کارکنان دولت بود. باید توجه کرد که استفاده از وسیله شخصی می‌تواند حجم ترافیک و ازدحام ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش دهد و عملا به فاصله‌گذاری فیزیکی کمک کند. این موضوع دغدغه اصلی است که به نظر می‌رسد شهرداری تهران آن را لحاظ کرده است و ساعاتی که کارکنان رفت و آمد دارند، از طرح ترافیک مستثنی کرده است تا بتوانند با اتومبیل شخصی رفت و آمد کنند البته در ساعات دیگر موضوع دیگری است که گذاشتن طرح ترافیک شاید بتواند به کاهش رفت و آمدها و مراودات غیرضروری، کمک کند. این موضوع باید به‌صورت مستمر ارزیابی ریسک شود و اگر این روند تاثیرگذار باشد، ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند افزایشی مبتلایان برخی استان‌ها گفت: از ابتدا که این بیماری در کشور آغاز شد، همیشه بین هشت تا ۱۳ استان به صورت طغیان، خیز و نمودار صعودی داشتند که استان‌های دیگر ممکن بود با چنین موضوعی مواجه نباشند. متعاقب آن استان‌های دیگری اضافه شدند و این استان‌ها از حالت شیب صعودی ابتلا خارج شدند. در نگاه ملی ما یک روند صعودی کند و حتی ثابت در روزهای اخیر داشته‌ایم اما استان به استان وضعیت متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در هفته‌های اول استان‌هایی مانند قم، گیلان، مرکزی، بخش غربی استان اصفهان مانند کاشان و نطنز و استان تهران در فاز طغیان بودند که در هفته‌های بعد وضعیت این استان‌ها به سمت پایداری می‌رفت اما شاهد بودیم که استان مازندران، گلستان، سایر قسمت‌های استان اصفهان و یزد در حالت طغیان بودند. در هفته‌های اخیر هم شاهدیم که استان‌هایی مانند فارس، سیستان بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی درگیر شده‌اند بنابراین استان‌های مختلف در سه یا چهار فاز وارد این بیماری شدند. از نظر ملی تقریبا روند ثابتی داریم. در ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت اخیر هم استان‌های مسافرپذیر یا استان‌هایی که بازگشت مسافران نوروزی را داشتند مانند تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی طی چند روز اخیر روند افزایشی داشتند که قابل توجه است.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره معیار درج علت فوت کرونایی‌ها گفت: حتی قبل از اینکه معیار تشخیص موارد ابتلا را به سمت تشخیص بالینی پزشک به اضافه سی تی اسکن ببریم، موضوع در اوایل اسفند ماه به‌طور رسمی از سوی معاونت درمان ابلاغ شد که علت فوت چه  از طریق شرح حال، علائم و  سی تی اسکن مشخص شده باشد  گواهی فوت مبتنی بر ابتلا به کووید 19  صادر می‌شود و همچنان این کار صورت می‌گیرد و هم بر اساس تست آزمایشگاهی برای مواردی که تست‌شان قبل از فوت انجام شده و جواب آن آمده است،این کار انجام می‌شود.

وی افزود: گواهی فوت را پزشک در بیمارستان صادر و بیمارستان آن را مهر می‌کند بنابراین آنچه که پزشک در گواهی فوت با تشخیص علت فوت بیمار، بنویسد در تمام سامانه‌ها و از جمله در آمارهای ما ملاک خواهد بود. شاید نسبت موارد فوت به کل موارد ابتلا در هفته‌های ابتدایی شناسایی بیماری اندکی بالاتر بود چراکه همه موارد تشخیص مبتلایان به تست PCR منوط شده بود. در حالی‌که درباره متوفیان این موضوع وجود نداشت بنابراین  اطلاعات فوت، تعداد موارد فوت را بیش از نسبت مبتلایان نشان می‌داد.

انجام تست کرونا در پارتی‌ها!
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره انجام تست‌های تشخیصی در برخی مهمانی‌ها گفت: به هر حال این کار خلاف است. یک تجمع برگزار می‌شود که اصل برگزاری تجمع در این شرایط خلاف است. حال نام این تجمع پارتی است که خود این پارتی هم خلاف قوانین است. در عین حال در این پارتی‌ها چیزهایی خورده شده و کشیده می‌شود که این هم تخلف است. در عین همه این خلاف‌ها، انجام آزمایش کرونا را هم اضافه کرده‌اند که البته هیچ کمکی هم در پیشگیری از بیماری نخواهد کرد. حتی اگر آن تست به درستی انجام شود و جواب هم منفی باشد، باز هم هیچ ارزشی ندارد. زیرا ممکن است که فرد در همانجا یا در هر جای دیگری در مسیر مبتلا شود و این تست هیچ ارزشی ندارد.

وی تاکیدکرد: باید توجه کرد که اگر روزی قرار است تستی برای برگزاری تجمعات انجام شود، تست الایزا یا سلولوژیک است که نشان می‌دهد که افراد یک سابقه ایمنی نسبی را به‌صورت اختصاصی نسبت به کرونا دارند و سایر موارد صرفا هزینه‌کرد الکی، کاسب‌کاری و حتی شیادی است و هیچ کاربردی ندارد. گاهی ما برای بیمار مشکوک تست می‌گیریم تا از ابتلایش مطمئن شویم اما برخی برای راه اندازی یک کاسبی این اقدام را می‌کنند و این اعتماد به نفس را به فرد می‌دهند که شما مبتلا نیستید و باعث می شود فرد همان مقداری را هم که رعایت می‌کرده، دیگر انجام ندهد و ممکن است ساعتی بعد هم مبتلا شود بنابراین این تست هیچ ارزشی ندارد.

جزییاتی درباره تست‌های الایزا
جهانپور در پاسخ به سوال دیگری درباره تست‌های «الایزا» گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ما روی  تست‌های الایزا کار می‌کنند البته در دنیا هم هنوز این تست‌ها در حجم انبوه مورد تایید نیست. توفیقاتی را پیدا کرده‌ایم و عملا کادر دو سه مرکز مختلف به فناوری تست الایزا یا سلولوژیک برای تشخیص آنتی‌بادی علیه بیماری کووید۱۹ رسیده‌اند که به‌تدریج پیش می‌رود.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در فاصله‌گذاری هوشمند رخ می‌دهد، تایید این تست‌ها و ورود آن به چرخه آزمایشگاهی کشور به‌صورت انبوه خواهد بود تا وزارت بهداشت بتواند با این تست برای افراد گواهی سلامت صادر کند. با انجام این تست اگر افراد آنتی بادی قابل قبولی از کووید۱۹ داشته باشند، نشان می‌دهد که قبلا مبتلا شده‌اند و فعلا تا چند ماه مصونیت دارند بنابراین برایشان گواهی سلامت صادر می شود تا بتوانند با سهولت بیشتری به مشاغل و تجمعات برگردند. این اتفاق بسیار مثبت خواهد بود و زمینه آن در کشور آماده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: برآورد ما این است که هزینه انجام شده نهایی برای تست سلولوژیک با تکنیک الایزا حدود یک دهم تست PCR است. با اینکه کاربردش بیشتر و نشان دهنده ابتلای قبلی، فعال بودن یا نبودن بیماری و  مصونیت از بیماری است، زمان انتظار آن هم کمتر خواهد بود. این اتفاق مثبتی است که در روزهای آینده بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اقدام دیگر هم این است که برخی مراکز توانستند با تکنیک‌های نانو به تست‌های سریع و «رپیدتست‌»های سلولوژیک دست یابند که در صورت تایید و رفع ایرادات، موارد تشخیص ظرف پنج تا ۱۰ دقیقه با فناوری داخلی امکان پذیر خواهد بود و می‌تواند مشخص کند که فرد مصونیت نسبی به کووید۱۹ یا سابقه ابتلا به این بیماری را دارد یا خیر. این تست بلافاصله بعد از تایید به تولید انبوه می‌رسد و برای تمام افراد، صنوف و تجمعات کاربردی خواهد بود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره پیامک صادر شده امروز مبنی بر گزارش کودک آزاری به سامانه ۱۲۳، گفت: پیامک صادر شده امروز در مورد کودک آزاری مربوط به وزارت بهداشت نبود و در اختیار ما نیست. احتمالا این پیامک از طرف سازمان بهزیستی و با هماهنگی وزارت ارتباطات ارسال شده است. در عین حال حوزه و موضوع کودک آزاری هم در حوزه بهزیستی است.

وی درباره وضعیت انجام تست از سوی آزمایشگاه‌های خصوصی، گفت: قاعدتا در دنیا از اواخر دی ماه که توالی ژنی این ویروس مشخص ، رسما توسط چین اعلام و به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد، تست‌های PCR شروع شد و در هفته‌های اول کمبودهایی در زمینه این کیت‌ها وجود داشت. امروز کیت‌های متعددی در دنیا هست و برای هیچ آزمایشگاه خصوصی دسترسی به آن‌ها سخت نخواهد بود و با کوچکترین ارتباطی می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند.

جهانپور ادامه داد: رویکردی که راه افتاده است و افراد می‌روند و تست می‌دهد، درست نیست. ما بیمار کووید۱۹ را درمان می‌کنیم اما برای افراد بدون علامت درمانی وجود ندارد بنابراین تست فقط از این نظر می‌تواند ارزش داشته باشد که افراد بدون علامت شناسایی شوند، خودشان را قرنطینه کنند اما از نظر درمان موضوعیتی ندارد. در عین حال پاسخ منفی آن هم ارزش ندارد. اولا منفی کاذب در این تست شایع است و می‌تواند سایر افراد را مبتلا کند. ثانیا جواب منفی تست می‌توانند اعتماد به نفس کاذبی به فرد دهد و محدودیت‌هایش را کاهش دهد سپس مبتلا شود بنابراین توصیه‌ای مبنی بر انجام تست PCR  برای افراد بدون علامت نداریم.

جهانپور درباره «رپیدتست»های موجود فعلی گفت: این‌ها تایید شده نیستند و اساس این کیت‌ها را در ایران نداریم و مجوز هم ندارد چراکه ضریب خطای آن بالاست.

وی درباره عرضه اوراق کرونا یک و کرونا دو در بورس گفت: در روزهای اول اوراق کرونا یک و کرونا دو به میزان  ۱۵ میلیارد تومان خریداری شد. این منابع تحت مدیریت یک هیات امنا که از سوی وزارت بهداشت منصوب شده، قرار می‌گیرد که شامل معتمدین و افراد امین خواهند بود. این هیات امنا این پول را به‌صورت سبد سهام یا سرمایه گذاری در بازار بورس مدیریت می‌کند و از منافع آن برای موضوع کرونا، تجهیز امکانات پیشگیری و تشخیص هزینه خواهد کرد.

میزان مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌ها
سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان مراجعه به بیمارستان‌ها گفت: ورودی‌مان  نسبت به خروجی از بیمارستان‌ها کمتر شده است البته در روزهای اخیر ممکن است افزایش نسبی در مراجعان به بیمارستان‌ها در استان های تهران، فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده باشد البته روند در نگاه کلی کشور کاهشی است.

وی ادامه داد: دیروز در یکی از بیمارستان‌های یکی از استان‌های کشور که مخصوص مبتلایان به کرونا بود، فقط دو نفر بستری داشتیم. همه این موارد به علت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است البته باید توجه کرد که این وضعیت کرونا مدیریت شده اما شکننده است. باید به درک مشترک برسیم که این وضعیت به شدت شکننده است و پایدار نیست و کوچک‌ترین تغییر رفتار در بخشی از جامعه می‌تواند این وضعیت را از فاز مدیریت شده خارج کند.

جهانپور افزود: هفته‌هاست که در کشور تاب‌آوری در بخش درمان ایجاد شده است و توانستیم پاسخگو باشیم حتی امروز که تعداد مبتلایان نسبت به دیروز هم اضافه شده، باز هم در فاز مدیریت شده هستیم و آی سی یوها پر نشده یا بیمارستان‌ها تخت خالی بستری دارند. اگر از این فاز مدیریت شده خارج شویم و به سمت اتفاقاتی رویم که در ایالات متحده، اسپانیا، بلژیک و… افتاده، فاجعه است. بنابراین این نگرانی وجود دارد. امیدواریم با مداخلات لازم، همکاری مردم و توسعه فناوری به سمت کنترل و مهار بیماری رویم.

انجام تست کرونا برای زنان باردار در برخی بیمارستان‌ها
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره گرفتن تست کرونا قبل از زایمان در برخی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: اگر اکنون این تست برای زنان در آستانه زایمان انجام می‌شود، منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی ندارد. این کار برای حفاظت پرسنل و نوزاد هم ممکن است مفید باشد. در حال حاضر امکان انجام تست در کشور افزایش یافته است و دیگر مثل هفته‌های گذشته نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: هزینه و تعرفه گرفتن تست از زنان باردار روی تخت بیمارستان مشخص نیست و اگر کیت‌ها را از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت تهیه کنند، قاعدتا هزینه‌ای نخواهد داشت.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر ناقص بودن اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: نمی‌توان گفت که فاصله‌گذاری اجتماعی ناقص اجرا شده است. فاصله گذاری اجتماعی عملا در هفته اول اسفند با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شد و تا ابتدای فروردین که تشدید آن ابلاغ شد، در فاز معتدل فاصله گذاری اجتماعی قرار داشتیم. تکمیل و تشدید آن از ابتدای فروردین نیز آغاز شد که محدودیت های حاکمیتی هم به آن اضافه شد که به معنی کاهش سفرها، ممنوعیت سفرهای غیرضرور، تعطیلی برخی مشاغل و… بود. در کل نتیجه آن مدیریت بیماری در کشور بود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکیدکرد: اگر این مسیر را ادامه دهیم، در این فاز می مانیم اما اگر بی‌مهابا از فاصله‌گذاری اجتماعی خارج شویم، هر مشکلی می‌تواند ایجاد شود. بر همین اساس فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند با در نظر گرفتن مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت، مطرح شد و آغاز به کار خواهد کرد. باید توجه کرد که سلامت مفهومی همه جانبه است که مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی هم روی آن اثرگذار است.  فاصله گذاری هوشمند با بازگشت مرحله‌ای مشاغل و صنوف و بر پایه فناوری اطلاعات، افزایش تست PCR و الایزا در کشور و… اتفاق خواهد افتاد تا بازگشت به‌صورت تدریجی و مرحله‌ای باشد.

پلاسما درمانی برای کرونایی‌ها به کجا رسید؟
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده مبنی بر استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ گفت: روش استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان تکنیک جدیدی نیست اما برای این بیماری در هفته‌های اخیر در قالب مطالعات بالینی استفاده شده است. در گزارش‌های اولیه اثربخشی نسبی دیده شده است.

وی در پایان گفت: این کار در بیمارستان‌های مختلفی مانند بیمارستانی در اصفهان در حال انجام است البته تکنیک جدیدی نیست اما کاربرد آن برای مبتلایان به کرونا تا زمان فراهم شدن فناوری‌های دیگر به‌صورت فوریتی می‌تواند اثر نسبی داشته باشد. این فرضیه‌ای بود که به نظر می‌آید در مطالعات اولیه تایید شده است. در ایران هم مانند برخی کشورها آغاز شده است و همزمان مطالعات بالینی آن هم انجام می‌شود.  روش کم خطری است و در جاهای مختلفی از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا