خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“گسترش تخلفات و جرایم در بازار سرمایه”

سازمان بورس و اوراق بهادار پیرو مطلب منتشر شده تحت عنوان «فساد در بورس، بورس بازی می‌کند» در یک سایت خبری، جوابیه ای منتشر کرده که در آن نیز تلویحا به گسترش تخلفات و جرایم در این بازار مهر تایید زده شده است.

به گزارش انصاف نیوز، متن جوابیه ی سازمان بورس و اوراق بهادار در پی می آید:
1- با توجه به روند رو به گسترش بازار سرمایه، بروز تخلفات و جرایم در بین فعالان این بازار متحمل است و اساسا هدف اصلی از شکل‌گیری مراجع رسیدگی به تخلفات و همچنین تشکیل دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرایم بورسی در مجتمع قضایی امور اقتصدی نیز برخورد با متخلفان و مجرمان در این عرصه است؛ اما در این میان آنچه اهمیت دارد، برخورد قاطع انضباطی و کیفری سازمان بورس با متخلفان و مجرمان در این بازار می‌باشد و این موضوع همواره از افتخارات سازمان بورس و اوراق بهادار بوده که در برخورد با متخلفان، در هر رده و جایگاهی، هیچ‌گونه ملاحظه و تبعیضی نداشته و بر این اساس، ادعای جانب‌داری سازمان از فرد یا افراد خاص کذب محض است.
2- در موارد مبهم مورد اشاره در خبر فوق‌الذکر، علاوه بر پیگیری‌های انظباطی و قضایی، نسبت به لغو کلیه گواهینامه‌های صادره بر اساس اسناد مجعول و غیر واقعی اقدام شده و پیگیری‌های کیفری و انضباطی دیگری هم به عمل آمده که انتشار جزئیات آن بر اساس قوانین و مقررات، مستلزم طی مراحل قانونی است.
3- پیگیری مفاسد اخلاقی و جرائم غیرمالی نظیر جرائم خانوادگی، امنیتی و اختلافات مربوط به فعالیت‌های خارج از بازار سرمایه فعالان و مدیران نهادهای مالی، بطور مشخص در صلاحیت این سازمان نبوده و انتشار تصاویر نامناسب از برخی اشخاص به منظور بهره‌برداری از آن در جهت تخریب عملکرد سازمان بورس، برخلاف اخلاق رسانه‌ای است.
4- اقدام آن پایگاه خبری در انتشار خبر فوق‌الذکر و ارسال گسترده این خبر برای برخی خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه از طریق پست الکترونیک (E-mail)، نشان‌دهنده رویکرد آن پایگاه خبری برای جوسازی علیه سازمان، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و دربرگیرنده مواردی از افترا و نسبت‌های ناروا به مدیران سازمان بورس بوده و این سازمان حق پیگیری قضایی موضوع در مراجع ذیصلاح را برای خود محفوظ می‌داند.
در پایان ضمن قدردانی از کلیه اصحاب رسانه که همواره با گزارش‌ها، انتقادها و پیشنهادهای سازنده خود پشتیبان مدیران بازار سرمایه برای توسعه این بازار بوده‌اند، تاکید می‌گردد انتشار معدود گزارش‌های یک‌سویه و مغرضانه علیه سازمان بورس و اوراق بهادار که با هدف جوسازی علیه این سازمان به منظور دستیابی به برخی از اهداف خاص صورت  می‌گیرد، در عزم این سازمان برای انجام وظایف قانونی خود خللی وارد نخواهد کرد.
 
بنابر این گزارش، پاسخ منتشر شده به جوابیه نیز در پی می آید:
 
1- جای بسی خوشحالی است که سازمان بورس و اوراق بهادار به سرعت نسبت به انتشار این گزارش موثق موضع گیری نموده و برخی نکات را  مورد اشاره قرار داده است. اما کاش مسئولان این سازمان به جای تهیه جوابیه ای شتابزده، قدری در خصوص این گزارش تامل و تحقیقات می نمودند و تنها به رفع مسئولیت از خود با تهیه جوابیه ای شتابزده اکتفا نمی کردند. این جوابیه شتابزده سازمان بورس و اوراق بهادار، اقتصادپرس را ناگزیر نمود تا به برخی نکات اشاره نماید.
2- گزارش اقتصادپرس بر اساس اسناد و مدارک دقیق و معتبر تهیه شده که این آژانس خبری در گزارش خود تنها به بخش کوچکی از آن اشاره نموده و در صورت لزوم بقیه اسناد نیز بازنشر داده می شود. این سازمان در صدر جوابیه خود به موضوع مهمی اشاره نموده و آن گسترش بروز تخلفات و جرایم در بین فعالان بازار سرمایه است. اما به راستی با این جرایم به شکل جدی و بدون تبعیض برخورد قاطع انضباطی و کیفری شده است که روابط عمومی سازمان مذکور آن را از افتخارات سازمان خود می داند. نمونه مورد اشاره در گزارش مستند اقتصادپرس تنها بخشی از اطلاعات و مدارک موجود است که متاسفانه تاکنون با آن هیچ برخوردی نشده است و سیل پیام ها و تماس های دلسوزان بازار سرمایه با اقتصادپرس و تایید و تشکر از گزارش مذکور، خود تایید کننده این مهم می باشد.
3- جای بسی تعجب است که چرا جوابیه نویس سازمان بورس به جای تشکر از گزارش شفاف اقتصادپرس و پیگیری آن، به جای صحه گذاشتن بر اسناد موثق متعلق به خود، متاسفانه یا خوشبختانه در تنظیم این اعتراض بسیار شتاب زده عمل کرده و تماما مشی ناموجه انکار را اتخاذ کرده است و جالب آنکه با عذری بدتر از گناه مدعی می شود که چنانچه برخی جرایم اخلاقی و امنیتی پیرامون مدیران نهادهای مالی تحت نظارت سازمان وجود داشته باشد در صلاحیت رسیدگی توسط سازمان نیست. حال آنکه باید پرسید که چه نهاد یا دستگاهی در سازمان بورس و اوراق بهادار مسئول رسیدگی به این مهم است و اگر چنین دستگاهی وجود ندارد چه بسا جرایم و تخلفات اتفاق افتاده ناشی از همین حفره اطلاعاتی است.
4- شایسته می بود که سازمان به بسیاری از بی عدالتی های موجود در روند بررسی تایید صلاحیت های حرفه ای مدیران بازار سرمایه که گلایه همیشگی فعالان بازار است و در گزارش مورد اشاره قرار گرفته بود نیز اشاره ای هرچند کوتاه می نمود تا مشخص شود که چگونه افرادی نظیر مواردی که در مورد اشاره، علیرغم جعل و فساد مورد تایید قرار می گیرند و بسیاری از مدیران دیگر  بازار سرمایه ایران اسلامی علیرغم برخورداری از مدارک تحصیلی و آموزشی مرتبط و سوابق لازم  و حسن شهرت مورد تایید قرار نمی گیرند.
5. در پایان ضمن تشکر از خوانندگان عزیز و حمایت های آنان از اطلاع رسانی مستند و شفاف اقتصادپرس، بار دیگر بر تعهد رسانه ای خود و پایبندی بر اخلاق رسانه ای تاکید می نماییم و اعلام می داریم که هیچگاه قصد تخریب هیچ سازمان یا بخشی را نداشته و نداریم و تنها به وظیفه خطیر خود که اطلاع رسانی شفاف و پیگیری خواسته به حق خوانندگان عزیز خود است با قدرت و بدون ترس از تهدیدها عمل می نماییم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا