خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازار داغ نسبت های غیرواقعی به بزرگان

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی با عنوان «بازار داغ نسبت‌های غیرواقعی به بزرگان» در روزنامه‌ی جمهوری اسلامی نوشت:

در فضای مجازی سخنی از حضرت استاد بزرگوارم علامه حسن زاده آملی منتشر شده که به ایشان نسبت می‌دهد که فرمودند : “ظهور اتفاق افتاده و این ظهور مانند دیگر امور عالم جسمانی به تدریج است .. این اعتکاف ها، راهپیمایی ها، نمازجمعه ها، مهدیه و جمکران .. نشان از آن ظهور است”.

این سخن در حالی منتشر می‌شود که قریب به بیست سال است حضرت استاد به علت کسالت، هیچ ارتباط و ملاقاتی با کسی و یا گروهی ندارند .

و در ثانی؛ این نوع سخن گفتن با این ادبیات و محتوا برای کسانی که محضر ایشان را درک کرده اند واضح است که کاملا با شخصیت ایشان بیگانه است. خصوصا نام مهدیه و جمکران!

در مرحله سوم؛ این که “ظهور” تدریجی باشد از یک طلبه صادر نمی‌شود تا چه برسد به “استادکل فضلاء و طلاب” در عصر اخیر، یعنی آیت الله علامه حسن زاده آملی، چرا که مخالف قطعی روایات است.

طبق روایات متعدد ظهور حضرت مهدی (ع) همانند روز قیامت به صورت ناگهانی و بغتتاً واقع می‌شود؛ در قرآن، درباره قیامت آمده : ﴿ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً…﴾[زخرف ۶۶] و نیز این آیه ﴿ … لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً…﴾[اعراف۱۸۷]

این مفاد، به دو طریق نقل شده را بخوانید که بکلی ظهور تدریجی و یا ظهور با زمان مشخص را مردود می شمارد:

امام حسن (ع) فرماید: از پیامبر اکرم(ص) سوال کردم قائم ما چه زمانی ظهور میکند؟ پیامبر(ص) فرمود: ایشان یکباره و بغتتاً خواهد آمد.

متن حدیث؛

قُلْتُ یا رَسُولَ اللهِ فَمَتَی یخْرُجُ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیتِ قَالَ إِنمَا مَثَلُهُ کمَثَلِ الساعَةِ ثَقُلَتْ فِی السماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِیکمْ إِلا بَغْتَةً[بحار۳۴۱/۳۶]

و نیز امام رضا (ع) از پیامبر(ص) این مضمون را نقل فرموده‌اند که پیامبر اسلام فرمود:

فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ الساعَةِ التِی لا یجَلیها لِوَقْتِها إِلا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِیکمْ إِلا بَغْتَة[عیون ۳۷۳/۲]

چند سال پیش نیز از قول حضرت علامه نقل شد و هنوز هم میشود که ایشان نسبت به برخی مقامات فرموده بودند که : به لب ایشان نگاه کنید که با امام زمان (عج) ملاقات داشته!

بنده اطلاع موثق دارم که حضرت استاد شخصا به آن نهاد منتشر کننده این دروغ، مراجعه کرده بودند و از چنین نسبتی، گله شدید نمودند.

امیدواریم؛ افراد برای “بودن” خود و جلوه دادن حقانیت افکار و یا اوهام خود ، دست از سر بزرگان مان که نزدیک به یک “قرن” غوطه ور در معنویت و علم و تقرب بوده اند ، بردارند.

و بر ماست که هیچ یک از این نسبت هایی که به بزرگان مان داده میشود و دارای فرآیند سیاسی و یا فرقه ای است را باور نکنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا