خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جای خالی علی لاریجانی

آرمان ملی نوشت: اين روزها جاي خالي برخي سياستمداران در فضاي عمومي جامعه خالي است؛ سياستمداراني که ناخواسته به کنار رفتند و کارشناسان معتقدند براي حل مشکلات بايد به ميدان وارد شوند اگر چه همگان از دليل کنار رفتن آنها خبر دارند اما مهم آن است که دولت به همفکري با آنها نياز دارد. علي لاريجاني از جمله اين شخصيت‌هاست که پس از رد صلاحيت در انتخابات رياست جمهوري ترجيح داد فعاليت زيادي درعرصه علني نداشته باشد. نکته قابل توجه آنجاست که علي لاريجاني همواره در دايره اصولگرايي تعريف مي‌شد تا زمان انتخابات مجلس دهم که در ليست اميد اصلاح‌طلبان جاي گرفت و باز هم رئيس شد. از آن برهه به بعد اصولگرايان با او زاويه پيدا کرده و لاريجاني را خودي ندانستند اما اصلاح‌طلبان در نقش ميزبان قدرشناس از لاريجاني حمايت کردند. شايد همين تغييرات بود که سبب شد کرسي مهمي به لاريجاني تعلق نداشته باشد و او هم ترجيح دهد سکوت کند.

نگراني دلواپسان از حضور لاريجاني

اکنون نزديک‌ترين انتخاباتي که علي لاريجاني مي‌تواند درآن به ايفاي نقش بپردازد انتخابات مجلس 1402 است. به نظر مي‌رسد با توجه به حمايت‌هايي که پس از ردصلاحيتش از او شد، مشکلي براي حضور در مجلس نداشته باشد و تنها مانع، مي‌تواند دلسردي او از حضور در قدرت باشد. نخستين دغدغه دلواپسان اصولگرا حضور فعال اصلاح‌طلبان، ميانه‌روها و اعتداليون در انتخابات مجلس دوازدهم است چنانکه فارس مي‌نويسد: «محمدرضا عارف رئيس شوراي منحل شده سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در ضيافت افطار با اصحاب رسانه گفته بود که طرح اين مسئله که آيا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت مي‌کنند يا خير، يک سوال انحرافي است، ما يک جريان سياسي در داخل نظام هستيم و حتما بايد در انتخابات شرکت کنيم هر چند از نهادهاي نظارتي گله‌هاي جدي داريم اما آنقدر ظرفيت اين جريان و مردم بالاست که اگر قشر نخبه کشور با اصلاح‌طلبان نيايند جذب اصولگراها هم نمي‌شوند.» از سوي ديگر دلواپسان اصولگرا از حضور لاريجاني هراس دارند و از هر طريقي سعي دارند او را از حضور احتمالي در اين انتخابات منصرف کنند مانند خبرگزاري فارس که نوشته بود: «به نظر مي رسد تشکيلات جبهه اصلاحات به رياست بهزاد نبوي نگاهي به علي لاريجاني براي انتخابات رياست جمهوري آينده دارد. البته عضو جبهه اصلاحات ايران (نهاد اجماع‌ساز سابق اصلاح‌طلبان) مي‌گويد شايد به علي لاريجاني به عنوان يک گزينه در مواقع اضطرار رجوع شود، اما علي صوفي وزير دولت اصلاحات مي‌گويد: برخي از گروه‌هاي اصلاح‌طلب مي‌خواهند يک اصولگرا مثل لاريجاني را بياورند و از او سهم بگيرند و به همين دليل مي‌خواهند فعاليت جبهه اصلاحات ادامه يابد. وي ادامه مي‌دهد: جرياني که مي‌خواهد حضور بي‌قيد و شرط در انتخابات داشته باشد به دنبال اين است تا فردي را جايگزين رئيسي کند و به عبارتي مجدانه به‌دنبال باز پس‌گيري دولت هستند و به دنبال يک شخص اصلاح‌طلب هم نيستند. صوفي تاکيد دارد که فعاليت جبهه اصلاحات ايران (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) به پايان رسيده اما چون برخي از اصلاح‌طلبان مي‌خواهند از دل اين تشکيلات حمايت از لاريجاني را بيرون بياورند بر ادامه فعاليت آن اصرار ورزيده‌اند.» آنچه مسلم است لاريجاني نظر مثبت اصلاح‌طلبان را همراه دارد اما اينگونه نيست که کانديداي صد در صدي اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش رو باشد. چرا که فضاي سياست در ايران سيال است و تا سال آينده سيب سياست هزاران چرخ خواهد خورد و شايد تصميم ديگري اتخاذ شود اما قدر مسلم نظر جمعي اصلاح‌طلبان نسبت به علي لاريجاني مثبت است.

آغاز دوباره لاريجاني

علي لاريجاني ظاهرا در نظر دارد به تدريج وارد گود شود. او دانش آموخته فلسفه است و به‌خوبي‌ مي‌تواند منظور خود را به مخاطب القا کند. سخنراني اخير او در نيمه ارديبهشت رنگ وبوي انتقادي داشت. علي لاريجاني 10 ارديبهشت در همايش «شهيد مطهري و امتداد اجتماعي حکمت و فلسفه‌ اسلامي» اظهار کرد: از مغالطاتي که در سال‌هاي اخير به کرار رخ داده است اين است که گفته مي‌شود انقلاب براي ماديات نبوده است. تصور قائلين اين سخن اين است که اولا تفکر ديني ماديات را از معنويات جدا کرده است و ثانيا انقلاب را تک ساحتي در نظر مي‌گيرند. وي افزود: از ويژگي‌هاي تفکر آقاي مطهري اين همه جانبه گرايي ايشان در امر توسعه است. تعبير زيبايي ايشان دارند که اين مغالطه را نشان مي‌دهد. در مجموعه آثار شهيد مطهري در جلد بيستم آمده ما معتقديم که هيچ چيز جاي تقوا و ايمان را نمي‌گيرد ولي از طرفي بنا نيست که ايمان و تقوا جانشين همه چيز شود از هر چيز بايد فقط اثر خودش را انتظار داشت نه معنا جاي ماده را به طور کامل پر مي‌کند و نه ماده جاي معنا را پر مي‌کند. اين حرف پاسخ آن فکر غلطي است که گاهي زده مي‌شود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ايشان مي‌گويد ما ضمن اين که ايمان و تقوا را فکر مي‌کنيم موضوع مهمي است ولي بنا نيست ايمان و تقوا جانشين همه چيز بشود. هر چيز سر جاي خودش!

لاريجاني در مجلس دوازدهم

يک فعال سياسي اصولگرا هم حضور لاريجاني درانتخابات مجلس دوازدهم را رد نکرد و گفت: «آقاي علي لاريجاني و جريان همسو با او اعم از برخي اصلاح‌طلبان و برخي اصولگرايان مي‌توانند يک جريان قابل رقابت تشکيل دهند. آقاي لاريجاني بعد از انتخابات رياست جمهوري مواضع قوي و اصولي را اتخاذ کرد و در عرصه سياسي نيز فعال است.» سيدحسين نقوي حسيني اظهار کرد: تقريبا در بين عامه مردم نيز نوعي بازگشت به آقاي لاريجاني را شاهد هستيم. مردم آقاي لاريجاني را فردي منطقي و توانمند مي‌شناسند که مي‌تواند منشأ تحولاتي در کشور باشد. همچنين نيروهاي سياسي نزديک به آقاي لاريجاني اين روزها خيلي در عرصه رسانه فعال هستند و به نقد دولت و مجلس مي‌پردازند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا