خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره تاثیر کرونا بر منابع آبی کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره‌ی تاثیر کرونا بر منابع آب و فاضلاب به موضوع افزایش حدود ۴۰ درصدی مصرف آب در هفته اول فروردین‌ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل در استان‌های مختلف اشاره کرده و در عین حال یادآور شده که با توجه به میزان بارندگی‌ها در کل کشور ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب شرب پاسخگوی نیازها با افزایش بیش از حد مصرف نیست.

به گزارش ایسنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا، تاثیر کرونا بر منابع آب و فاضلاب» توضیح داده که این گزارش بعد از بررسی مدارک علمی و مقالات تحقیقاتی معتبر و گزارش‌های منتشر شده توسط دستگاه‌های بین‌المللی مهم مانند سازمان بهداشت جهانی و اداره حفاظت محیط زیست آمریکا و همچنین آمار و ارقام ارائه شده توسط برخی دستگاه‌های داخلی در بخش آب تهیه شده است.

در بخشی از این گزارش درباره افزایش مصرف آب شرب و بهداشتی آورده است که به خاطر افزایش مصارف بهداشتی آب ناشی از افزایش شست‌وشوها شاهد مصرف آب در بخش‌های شرب و بهداشت بوده‌ایم. براساس آمار و ارقام دریافتی از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور میزان مصرف آب شرب در هفته اول فروردین‌ماه در کل کشور حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب بوده که این مقدار نسبت به زمان مشابه در سال قبل در استان‌های مختلف در برخی موارد تا حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. میزان مصرفی که مشابه مصرف پیک آب شرب در ماه تیر در کشور است.

این گزارش با اشاره به افزایش حدود ۲۳ درصدی میزان بارندگی‌ها در کل کشور و همچنین وضعیت مناسب مخازن سدهای کشور یادآور شده که ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب شرب ممکن است در صورت افزایش بیش از حد مصرف پاسخگوی نیازها نباشد و کارکرد تاسیسات تامین، تصفیه و توزیع آب از جمله پمپ‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و مخازن در حالت پیک و مداوم طی چند ماه در صورت تداوم شرایط فشار مضاعفی را متحمل شود. با توجه به در پیش بودن فصل گرما ممکن است کارکرد مداوم این تاسیسات در حالت پیک مشکلاتی را برای فصل تابستان در برخی شهرها ایجاد کند.

در بخشی از این گزارش در خصوص انتقال و ماندگاری ویروس کرونا در آب شرب تاکید شده که تحقیقات زیادی انجام شده که همه حاکی از آن است که ویروس سارس که از خانواده ویروس‌ کروناست قابل انتقال از طریق آب را دارد و قابلیت آن در این حالت بر بیماری انسان نامشخص است.

این تحقیقات و آمار و ارقام انجام شده برای خانواده کرونا ویروس‌ها تا قبل از ویروس جدید می‌باشد.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ویروس کووید ۱۹ می‌تواند در آب شرب وجود داشته و حتی توسط آن منتقل شود اما در حال حاضر شواهدی مبنی بر انتقال آن از آب‌های سطحی و زیرزمینی به انسان وجود ندارد. لذا در جمع‌بندی می‌توان گفت که براساس تحقیقات و توصیه‌ها نگرانی مهمی از این بابت وجود ندارد.

همچنین درباره‌ی انتقال و ماندگاری کرونا در فاضلاب شواهدی مبنی بر انتقال آن از فاضلاب به انسان وجود ندارد. لذا در صورت رعایت صحیح دستورالعمل‌های تصفیه فاضلاب این موضوع به عنوان یک عامل نگران‌کننده مطرح نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا