خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خُلف وعده‌ها پس از سیلاب “دروازه قران” شیراز

«افرادی که بدون هیچ تقصیر و گناه، بر اثر بی تدبیری شهرداری و دیگر مسئولین،در ایام نوروز سال گذشته دچار حادثه هولناک سیلاب “دروازه قران” شدند، جدا از مصیبت های درد ناکی که در آن روز کشیدند، حالا فقط چشم انتظار خسارت خودرو و خانه هایشان هستند.»

به گزارش”شیرازه”در آن روز هولناک خودروهای زیادی تا سقف پر از ماسه بود و به این سو و آن سو کشیده می شد،این خودروها که گاهی همراه با سرنشین بود خارج از کنترل شده بود و به این سو و آن سو کشیده می شد.خودروهایی که در مسیر خود به در و دیوار و هر چیزی که بر سر راهش بود،کوبیده می شد تا دیگر چیزی از آن باقی نماند، حالا بلاتکلیف مانده است.

«من که بیمه و مالیات بر ارزش افزود می دهم، با یک تخلف راهنمایی و رانندگی، سریعا جریمه می شوم،اگر یک خشت اضافه روی خانه ام بگذارم، بلافاصله شهرداری جریمه مالی ام می کند، پس چرا وقتی خودشان مقصر هستند، قوانین را رعایت نمی کنند؟«وقتی مقامات بالادستی سر مردم کلاه می گذارند و دروغ می گویند از مردم چه توقعی دارند؟وقتی مسئولین، مردم را دست به سر می کنند، از ما چه انتظاری دارند؟» دادستان همیشه مدعی العموم بوده پس چرا با آن ها برخورد نمی کند؟» این ها سخنان «فریبز محبوب سروستانی» بوده که خودروی او در سیلاب ناگوار «دروازه قران» در سال گذشته دچار آسیب شد.

«محبوب سروستانی» در گفت و گو با خبرنگار”شیرازه” با اشاره به این که هنوز خسارت بیش از 220 خودرو پرداخت نشده،ادامه می دهد: آقای نوبخت،سخنگوی دولت در ابتدا گفتند که کل خودرو های حادثه دیده در سیلاب دروازه قران را تعویض می کنند،پس از مدتی گفتند که تعویض نمی کنند و همه خسارت ها پرداخت می شود اما همین هم نکردند، بعد هم گفتند که 10 میلیون پرداخت می شود و در نهایت فقط 5 میلیون تومان نصیبمان شد!

وی می گوید: 5 فروردین ماه سال گذشته در شهرداری منطقه 7 کار داشتم که در مسیر بازگشت دچار سیلاب شدم،خودرو من پژو 206 «اس دی» بود که پس از حادثه،فرمانداری بدون دیدن ماشین و تنها از روی عکس برای آن خسارت 28 میلیون تومانی تخمین زد اما خسارت بیش از این ها بود. به همین خاطر خودم هزینه خسارت را به عهده کارشناسی که دادگاه تعیین کرده بود گذاشتم که  با بازدید میدانی  38 میلیون تومان خسارت برای آن تعیین شد اما حالا با گذشت یکسال فقط 5 میلیون تومان پرداخت شده است!

چرا مسئولین ما تا این اندازه حرف از نداری می زنند؟/این ها نه دوست مردم و نه دوستدار انقلابند

در این یک سال از طریق فرمانداری پیگیری کرده ام اما جواب نداده اند، بعد از مسئله کرونا اگر این بی توجهی ها و بی تفاوتی ها ادامه یابد، به دادگاه شکایت می کنم چون در این خصوص سند و مدرک کارشناسی دارم. البته این ماشین به نام خانمم به نام «امجد السادات حسام پور» بوده که پرونده هم به نام او ثبت شده،من کارمند بازنشسته هستم، حدود سه ماه خودرو ام در تعمیرگاه بوده که فقط 5 میلیون هزینه اولیه و رفت و آمدم شده است.از میزان بودجه که برای پرداخت خسارت ها باقی مانده یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده تا مابقی 10 میلیونی که خودشان قول داده بودند پرداخت شود اما چرا آن را پرداخت نمی کنند؟چرا مسئولین ما تا این اندازه حرف از نداری می زنند؟این ها نه دوست مردم و نه دوستدار انقلاب هستند.

وی در پایان ادامه می دهد:من دقیقا همین صحبت ها را در قالب یک نامه برای استاندار فرستادم اما کوگوش شنوا؟

«صادق وحیدیان»، نماینده حادثه دیدگان در این سیلاب نیز می گوید: از همان ابتدا که این حادثه دلخراش رخ داد، آقای نوبخت با 5 میلیارد پول به شیراز آمدند، چون مسئله خاص بود و تلفات جانی هم به دنبال داشت، نمی خواستند که این خبر گسترش یابد و دنباله دار شود.بالاخره از فرمانداری به حادثه دیدگان تماس گرفتند و قرار بر این شد که خسارت تمام خودروها پرداخت شود،از آنجایی که خسارت ها زیاد بود، برای هر خودرو قیمت گذاری کردند، به خانواده های فوت شدگان 15 میلیون تومان برای مخارج کفن و دفن دادند و برای خسارت خودروها نیز وعده دادند که تا سقف 10 میلیون پرداخت می شود.

روز هفتم فروردین حدود 300 خودرو  را کارشناسی کردند که در این میان مسافران در اولویت بودند.روز نهم نوبت به ساکنین شیراز رسید ولی آن ها گفتند بودجه نداریم که با اعتراض جمعی از حادثه دیدگان، برای کارشناسی خسارت خودروها تشکیل جلسه دادند، این در حالی بود که روزهای اول بدون کارشناسی هزینه را تخمین می زدند و هزینه خسارت ها را می پرداختند،البته در این میان عده ای هم سوء استفاده می کردند و ماشین هایی که اصلا در این سیلاب نبود را با گل و لای آلود کردند تا دریافت خسارت کنند.

به هر روی حادثه دیدگان با مستندات و عکس حاضر شدند، تیم کارشناسی تشکیل شد و هزینه خسارت ها را که شامل 220 خودرو می شد تعیین کردند.

مسئولین در مردادماه هم در یک جلسه ای که در فرمانداری تشکیل شد،گفتند که همه پول ها را نمی توانند پرداخت کنند و در نهایت تنها 50 درصد هزینه ها از سقف 10 میلیون تومان یعنی فقط5 میلیون را لحاظ کردند.

بعد از پیگیری های مکرر از این 5 میلیارد پولی که بیش از یک میلیارد آن باقی مانده، هنوز خسارت ها پرداخت نشده است.

هنوز قسط ماشینی را می دهیم که آن را نداریم/مادرم در سیلاب سکته کردو تا چند ماه لکنت زبان گرفت

«محمد علی ایوبی فر» که مادرش به نام «معصومه عرفان پور» در سیل دروازه قران سکته قلبی کرده و لکنت زبان گرفته هم می گوید: مادرم در این حادثه دچار سکته قلبی شد و از شدت ترس تا ماه ها لکنت زبان‌گرفت.ماشینی که هنوز گارانتی نرفته بود، نابود شد و بالغ بر ۶۰ میلیون ضرر کردیم.از روز اول فرمانداری اعلام کرد تمام خسارت ها را می دهیم، بعد از کلی دوندگی سقف خسارت ها ده میلیون تومان شد و فقط ۵ میلیون پرداخت کردند.ما هنوز داریم قسط ماشینی را می دهیم که آن را نداریم.

از دروغ ها و وعده های پوچ خسته شده ایم

«شرافت طالعی» نیز با بیان این که از دروغ ها و وعده های پوچ خسته شده ایم، می گوید:خسارت خودرو ما 19 میلیون 500 هزار تومان بود، که به امضای فرمانداری هم رسید، گفتند که دو یا سه روز دیگر هزینه این خسارت ها پرداخت می شود اما هر چه رفتیم و آمدیم،هیچ چیز به ما تعلق نگرفت.صحبت ما این بوده،با این ماشین قسطی، ما را از سال گذشته تا حالا سر می دوانند.ما هزار بدبختی و مشکل داریم که این هم اضافه شده،در این مدت هر چه با فرمانداری تماس گرفتیم جوابی دریافت نکرده ایم، مراجعه حضوری هم نتیجه ای نداده، تکلیف ما چیست؟

بعد از این حادثه، چیزی برای از دست دادن ندارم

آقای کشاورز ساکن شریف آباد هم با بیان این که بعد از آن حادثه ناگوار چیزی برای از دست دادن ندارم،می گوید: در این حادثه علاوه بر این که کمرم شکست، پژو پارسم که 60 میلیون قیمت داشت نیز کلا نابود شد.روز اول خسارت آن 30 میلیون تومان زدند. خودرو ام را به مبلغ 15 میلیون فروختم، با ضرر 45 میلیونی فقط به من نامه ای دادند تا در «بیمارستان شهید رجایی» به صورت مجانی درمان شوم اما در آنجا 180 هزار تومان فقط هزینه یک عکس  از من گرفتند و برای دیگر هزینه ها هم گفتند که باید پرداخت شود. آن ها گفته اند که اردیبهشت ماه مراجعه کنم.حالا با این شرایط چکار کنیم؟

شهرداری کمک های بلاعوض درمانی را جزئی از خسارت های پرداخت شده می داند
«عباس آبشناس» از دیگر حادثه دیدگان می گوید: علی رغم این که همه مسئولین گفتند که تا آخرین مرحله درمان هیچ هزینه ای نیاز نیست که پرداخت شود، جز دو روز اول که در بیمارستان بستری بودم و مورد عمل جراحی قرار گرفتم،بیمارستان در تمام مراحل بعدی پول گرفته این در حالی بوده که تا همین الان درمان بنده ادامه دارد…

وی ادامه می دهد: به تعدادی از حادثه دیدگان از سمت فرمانداری مبالغی تحت عنوان کمک بلاعوض پرداخت شده که متاسفانه شهرداری شیراز در وقاهت تمام این کمک های بلاعوض را جزئی از خسارت های پرداخت شده می داند.

مراجعه بی نتیجه به فرمانداری

«رضا نجار» نیز در این رابطه می گوید: در این یکسال چه سختی ها و مشقت هایی که نکشیدیم و چه روزها و هفته هایی که به فرمانداری مراجعه نکردیم.در این حادثه حادثه ماشینم را از دست دادم و بیکار شدم و الان چندماهی است که دستفروشی می کنم تا خرج زن و بچه‌ام را درآورم. همان شب اول از فرمانداری اعلام کردند که به ماشین‌هایی که بیش از ۵۰ درصد خسارت دیده، یک ماشین نو می‌دهند. بعد اما دیدند تعداد ماشین‌ها زیاد است. حدود ۳۰۰ نفر در همان چند روز پول‌شان را گرفتند. البته سقف مبلغی که پرداخت شد، ۱۰میلیون تومان بود. اولویت را هم به مسافران دادند و قرار شد به شیرازی‌ها تا چند روز آینده پول را پرداخت شود. پس از چند ماه دوندگی و نامه‌نگاری و تجمع در نهایت نصف آن مبلغ، آن هم نه به همه ما، پرداخت کردند و بعد هم گفتند که دیگر هیچ پولی نیست و از تهران پیگیری کنید.»

بیشتر مواقع کار ندارم

علی هم پرایدش را در آن حادثه از دست داده است. این جوان بیست‌ونه‌ساله هنوز دارد قسط همان ماشینی را می‌دهد که پس از فروکش کردن سیل به آهن پاره تبدیل شد.وی می گوید: «اگر همان موقع خسارت را داده بودند، می‌توانستم با آن پول ماشینم را عوض کنم. اما حالا با این قیمت‌ها دیگر هیچ چیزی نمی‌توانم بخرم. من با آن ماشین،خرج خودم و پدر و مادرم را در می‌آوردم، اما حالا فقط یک کارگر ساختمانی هستم که در بیشتر مواقع کار ندارم.

اقاي هاجري نیز در خصوص خانه های ویران شده محله سعدی در این سیلاب می گوید:  قرار بر این بود منازل واقع در گود «گل کنان »توسط شهرداری با کمک مسکن و شهرسازی تملک و تخریب شوند که که تاکنون این مهم به سرانجام  نرسیده، از جمله قول و قرارهاي ديگري که قرار به انجام بود و تاکنون صورت نگرفته می توان به قول وزیر ارتباطات مبنی بر واگذاری زمین به شهرداری جهت ساخت منزل و تخريب منازل در مسير سيل، همچنین وعده بنیاد مسکن با احداث سایت های آپارتمانی در شهرک سعدی و اين كه خانه های در مسیر سیل را خریداری و تخریب نماید که این کار هم اتفاق نیفتاد. حال با گذشت یک سال شاهد این هستیم که بسیاری از وعده های داده شده به سرانجام نرسیده است. اگر مسئولان و مدیران به وعده‌های داده شده خود عمل  می‌کردند بسیاری از مشکلات حل و فصل می شد و دیگر شاهد حوادث همچون سیل ۹۸  نبودیم.اما با این حال، مجدداً از طرف همه اهالی شهرک سعدی از همه نهادها و گروه های مردمی و به طور ویژه از بسیجیان و گروه های جهادی که خالصانه پا به میدان گذاشته و به مردم شهرک سعدی خدمت رسانی کردند،تشکر و قدردانی می نماییم.

«رضا آزاد» هم با بیان این که در حد توان خود علاوه بر پخش مواد غذایی در بازسازی خانه ها در محله سعدی کمک رسانی نموده ایم، می گوید:بنده از در همان روزهای ابتدایی سیلاب از طرف سازمان جوانان با کمک ان جی او ها در این زمینه ها کمک رسانی نمودیم کمک رسانی نمودیم.

به گفته برخی مسئولین در فرمانداری شیراز تقریبا همه حادثه دیدگان از وضعیت پرداختی ها ناراضی هستند.

برپایه این گزارش،بیش از 200 نفر هستند که  همچنان چشم انتظار پرداخت حداقل حقوق خود هستند.حالا که شهرداری در این حادثه ناگوار نقش اصلی داشته پس موقعیت آن فرا رسیده تا هر چه زودتر برای این حادثه دیدگان اقدامات لازم را انجام دهند.

در حادثه سیل شیراز نماینده دولت از تهران بلافاصله راهی این شهر شد و شبانه ضمن عیادت مجروحانی که در مراکز درمانی بستری بودند به رسانه‌ها اعلام کرد که به حادثه دیدگان کمک بلاعوض مالی تعلق می‌گیرد. حالا اما در این روزهای سخت کرونایی از شیراز خبر می‌رسد که بسیاری از آن ها که در سیل دروازه قرآن خسارت دیدند، هنوز چشم انتظار دریافت کمکی هستند که قرار بود در همان روزهای ابتدایی حادثه به آن ها پرداخت شود.

تعداد این افراد ۲۲۰ نفر است. بیشترشان از اهالی شیراز و مناطق اطراف هستند. تعدادی هم از تهران و شهرهای دیگر. شاید باورکردنی نباشد اما ظاهرا کل چیزی که باید به این افراد باید پرداخت شود حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. البته قرار بود کمک‌ها بیش از این ها باشد اما ظاهرا در طول این مدت کمک‌ها هم آب رفته و کوچک شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا