خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شیخ علی سلمان کیست؟

شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بزرگترین تشکل های سیاسی مخالف در این کشور، عالم دینی بحرینی و یکی از برجسته ترین رهبران مخالفان کشور به شمار می رود.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المنار، شیخ علی سلمان احمد سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در سال 1965 در یکی از روستاهای واقع در منطقه “بلاد القدیم” متولد شد.
وی در سال 1984 برای در رشته ریاضیات به دانشگاه الملک فیصل در شهر دمام عربستان رفت اما پس از گذشت سه سال به منظور گذراندن دروس حوزوی در قم به ایران آمد.
علی سلمان پس از بازگشت از شهر قم در سال 1993 به جای عیسی احمد قاسم که به منظور تکمیل تحصیلات حوزوی به قم سفر کرده بود امام جمعه مسجد امام صادق در منطقه الدراز را بر عهده گرفت. پس از بازگشت عیسی احمد قاسم از ایران و با آغاز فضای باز سیاسی در بحرین، علی سلمان به عنوان امام جمعه مسجد الصادق (ع) در منطقه القفول واقع در منامه انتخاب شد.
در سال 1992 میلادی شیخ علی سلمان به همراه 280 تن از شخصیت های بحرینی توماری را به عیسی بن سلمان آل خلیفه، پدر پادشاه کنونی بحرین ارائه کردند و در آن از وی خواستند تا دستور برگزاری انتخابات پارلمانی را صادر کند. امری که پادشاه بحرین با آن مخالفت کرد.
شیخ علی سلمان با هدف تحقق خواسته های قانونی مردم بحرین و با همراهی جریان های راست گرا، لیبرال ها و اسلام گراها در انتفاضه ای که از سال 1994 میلادی تا 2000 ادامه داشت، فعالانه شرکت کرد.
این مطالبات شامل بازگرداندن دموکراسی به کشور از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی بود که از سال 1975 به طور غیر قانونی منحل شده بود و از چهار بند اساسی تشکیل می شد.
1- آزادی تمامی زندانیان سیاسی و بازگشت تبعید شدگان به کشور
2- اعطای حقوق مدنی و سیاسی به زنان
3- تضمین برقرای عدالت برای تمامی شهروندان
4- اجرای اصلاحات اقتصادی
شیخ علی سلمان در جریان برگزاری انتفاضه های مردمی در سال های 1993 م تا 1994 بارها بازداشت شد و سرانجام در پایان سال 1994 میلادی به امارات تبعید شد.
پس از ارائه طرح منشور ملی در بحرین، شیخ علی سلمان در سال 2001 میلادی و به کشورش بازگشت تا به عنوان به عنوان دبیر کل جمعیت الوفاق وارد روند سیاسی کشور شود.
پس از تصمیم جمعیت اسلامی الوفاق برای مشارکت در روند سیاسی و انتخابات سال 2006 میلادی، شیخ علی سلمان به عنوان نماینده مردم منامه وارد پارلمان بحرین شد.
با آغاز خیزش مردمی در سال 2011 و سرکوب آن توسط نظام، جمعیت الوفاق کوشید مانع سرکوب شود اما پس از آنکه تلاش هایش برای متوقف کردن کشتار غیر نظامیان به دست دستگاه های امنیتی و نظامی با شکست رو به رو شد، اعلام کرد که از پارلمان خارج می شود.
پس از این اتفاقا شیخ علی سلمان به عنوان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین گروه شیعه مخالف دولت سخنان و خطبه های خود را در مسجد امام صادق در منطقه الفقول ایراد می کرد و یکی از برجسته ترین رهبران مخالف بحرینی به شمار می رود.
شیخ علی سلمان طی فعالیت های سیاسی خود توانست به طور مسالمت آمیز و به دور از هرگونه خشونت مخالفت نسبت به اقدامات دولت را سازماندهی کند.
شیخ علی سلمان پس از اینکه در کنگره سراسری جمعیت الوفاق برای چهار سال دیگر به دبیر کلی این جمعیت انتخاب شد، روز یکشنبه به مقر وزارت کشور فرا خوانده شد و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا