خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فقط یک پاسخ کوتاه | عباس عبدی

«عباس عبدی»، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی تلگرامی با عنوان «فقط یک پاسخ کوتاه» نوشت:

تا کنون بارها و بارها این پرسش طرح شده که پول سپرده‌های موسسات اعتباری غیرمجاز از کدام طریق تامین و پرداخت شد؟ اگر کسی تا کنون یک جمله پاسخ شنیده بد نیست دیگران را هم مطلع کند.

خوب دقت کنید می‌گویند حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این کار پرداخت شد. البته ان زمان هر یک دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود یعنی حدود ۸ میلیارد دلار هزینه شد تا سپرده‌گذاران کلان و البته محترم و از ما بهتران این موسسات که سودهای کلان و یامفت می‌گرفتتد متضرر نشوند.

حالا به این جدول نگاه کنید. حدود ۷۰ درصد سپرده‌ها مال افرادی است که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یا بالای ۳۰هزار دلار آن زمان، سپرده داشته‌اند. یک ریال هم بابت این پولها مالیات نمی‌دادند. ۲۵ درصد این پولها فقط مال ۱۷۵۸ نفر با حدود ۲.۷ میلیارد تومان یعنی معادل ۸۰۰هزار دلار سپرده بوده. البته این افراد معمولا خانوادگی سپرده‌گذاری می‌کردتد و در چند موسسه سمرده داشتند لذا ارقامشان خیلی بیش از این‌ها است. در واقع برای متضرر نشدن این افراد که احتمالا به اندازه اصل سرمایه‌اشان سود ۲۸ درصدی گرفته و برده بودند حکومت بالای ۲ میلیارد دلار پرداخته بود.

حالا برای حل مساله کرونا که یک مساله ملی و فراگیر است چرا باید چنین رفتاری کند؟ تازه همین وضع هم محصول تورم ان پرداخت‌های غیرقانونی است. راستی مجلس کجاست و نماینده کیلویی چند است؟

البته از این پرسش‌ها زیاد است که همه بی پاسخ می‌ماند. از جمله گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ است که نکات عجیبی دارد که پاسخی داده نمی‌شود. شاید هم عجیب نیست ما خیال می‌کنیم عجیبه! البته بانک مرکزی پاسخی کلی و بی‌اثر داده است که هنوز دیر نشدهو بهتر است پاسخ جزیی دهند. هر چند فقط بخشی از موارد این گزارش به حوزه مسئولیت بانک‌مرکزی مربوط است و دیگر نهادهای همچنان سکوت کرده‌اند.

فقط یک پاسخ کوتاه | عباس عبدی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا