خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ حریرچی به ابهامات درباره تعداد جانباختگان کرونا

«ایرج حریرچی»، معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شفافیت در انتشار آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا گفت: ما قبلا عفونت ریه باکتریایی در کشور داشته‌ایم، به شکلی که یکی از موارد مرگ و میر شایع بیمارستان‌های ما همین افرادند که قبلا در آمارها به عنوان فوت ناشی از همین بیماری ثبت می‌شدند و تعدادی که طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی تست کرونای آن‌ها مثبت است، جزو آمار ثبت خواهند شد. افرادی که مشکوک به کرونا هستند یعنی تست آن‌ها مثبت نشده و به عنوان موارد مشکوک به کرونا پس از فوت و هنگامی که به آرامستان فرستاده می‌شوند آن هم بیشتر در بهشت زهرا تهران مشکوک به کرونا اعلام می‌شوند که تطهیرکننده درون آرامستان در معرض خطر قرار نگیرد؛ تمام دنیا نیز همین کار را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی در سی‌امین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها پس از استماع سوالات و پیشنهادات اعضای شورای عالی استان‌ها در پاسخ به آن‌ها گفت: در حال حاضر همه کشورهای دنیا در حال جنگ با ویروس کرونا هستند. در این شرایط باید موضوع سیاست منحصر به سیاست باشد و رقابت‌های سیاسی هر چند خوب و مفید باشند ولی نباید به حوزه سلامت وارد شوند. در حقیقت نباید قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست وصل کنیم. در مقابل ویروس کرونا در حال جنگ هستیم و اگر در پست سلامت، جناح‌های سیاسی بجنگند و هراز گاهی سیخ و میخی به سلامت بزنند اصلا کار درستی نیست.

وی افزود: در حوزه مدیریت شهری به ویژه برای تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی شوراها باید کمک‌ حال سلامت کشور باشند. در حال حاضر در مترو، اتوبوسرانی و تجمعات شهری شوراها چه کمکی می‌توانند بکنند؟. امروز یک معضل ما چهارراه ولیعصر است که تلاقی چند خط مترو و اتوبوس تندرو است. در مواردی همچون چهارراه ولیعصر و موارد مشابه جامعه شورایی چه کمکی می‌توانند بکنند؟.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شفافیت در انتشار آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید۱۹ گفت: ما قبلا عفونت ریه باکتریایی در کشور داشته‌ایم، به شکلی که یکی از موارد مرگ و میر شایع بیمارستان‌های ما همین افرادند که قبلا در آمارها به عنوان فوت ناشی از همین بیماری ثبت می‌شدند و تعدادی که طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی تست کرونای آن‌ها مثبت است، جزو آمار ثبت خواهند شد.

وی ادامه داد: افرادی که مشکوک به کرونا هستند یعنی تست آن‌ها مثبت نشده و به عنوان موارد مشکوک به کرونا پس از فوت و هنگامی که به آرامستان فرستاده می‌شوند آن هم بیشتر در بهشت زهرا تهران مشکوک به کرونا اعلام می‌شوند که تطهیرکننده درون آرامستان در معرض خطر قرار نگیرد؛ تمام دنیا نیز همین کار را انجام می‌دهند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به انتقاد رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص تحقیر سایر کشورها در حوزه درمان بیماری کووید ۱۹ گفت: ما هیچ کشوری را تحقیر نمی‌کنیم اما افتخار می‌کنیم که در ایام شیوع کرونا برای مثال حتی یک مریض دیالیزی وجود نداشته که سه مرحله دیالیز آن به دو مرحله تقلیل پیدا کند و روند درمان وی همچون گذشته ادامه پیدا کرده است. بی‌تردید ما حتی با یک فوت در دنیا ناراحت می‌شویم و من هیچ گاه از واژه‌ای در راستای تحقیر کشورها استفاده نکرده‌ام.

حریرچی تأکید کرد: ما در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۷ تخت بیمارستانی داریم. برخی کشورها وضعیت مناسب‌تری دارند برای مثال آلمان برای هر هزار نفر ۶.۶ تخت بیمارستانی دارد. بی‌تردید ما کمبود داریم ولی در دولت فعلی اقدامات خوبی در جهت رفع کمبود در حوزه تخت‌های بیمارستانی انجام شده و ادامه دارد. اینکه گفته می‌شود ما نواقصی داریم بله نواقص را قبول داریم و باید به سمت اصلاح آن‌ها پیش برویم.

وی در خصوص اظهارنظر برخی اعضای شورای عالی استان‌ها برای دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها در مقابله با کووید ۱۹ گفت: ما موافق هستیم اختیارات استان‌ها افزایش پیدا کند اما دولت و وزارت کشور ملاحظاتی در این زمینه دارند.

معاون وزارت بهداشت درباره عکس‌العمل کروناویروس با افزایش دما و گرمی هوا گفت: از بین رفتن این ویروس در آب و هوای گرم یک فرضیه است و این طور نیست که حتما درست باشد ولی ما تمام کشورها حتی کشورهایی که آب و هوای گرم دارند را رصد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مورد کمبود در حوزه اقلام بهداشتی همچون ماسک و دستکش نیز در حال حاضر تولید ماسک بسیار زیاد شده و مصرف داخلی را پاسخگو است اما روش استفاده ماسک در کشور به گونه‌ای است که مصرف بالاتر از میزان نیاز است، به این ترتیب با برخی از مصرف‌ها ما مخالف هستیم ولی به دلیل جنبه روانی این روند در حال پیشروی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا