خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان پرونده‌سازی در فوتبال ایران؟

ایسنا نوشت: فوتبال ایران مدت‌هاست که با پرونده سازی و سرپوش گذاشتن روی تخلفات مالی دست و پنجه نرم می‌کند اما از چند ماه قبل و با جریمه ۱۲۰ هزار دلاری AFC و همینطور با شروع فرآیند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، به نظر می‌رسد دیگر دوران این قبیل اقدامات سر آمده است و باید هر چه زودتر نسخه قانونی برای اشتباهات مدیران ایرانی در نظر گرفته شود.

واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، بهانه‌ای شده تا برخی از الزامات برای حرفه‌ای شدن فوتبال ایران رعایت شود. همین چند ماه  قبل بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا در احکام انضباطی، فدراسیون فوتبال ایران را به واسطه صدور مجوز حرفه‌ای نادرست برای تیم های ایرانی جریمه و تاکید کرد که در صورت تکرار این اشتباه، جرایم سنگین‌تری در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

این جریمه به علت اشتباهاتی است که فدراسیون فوتبال سال گذشته در صدور مجوز حرفه‌ای برای تیم های ایرانی انجام داد و مربوط به سال جاری نمی‌شود و چه بسا پرونده فصل جاری تا چند ماه آینده به دست این فدراسیون برسد. براساس جریمه انجام شده، فدراسیون و سازمان لیگ، این مبلغ را از محل پاداش‌های فوتبال ایران در afc پرداخت خواهند کرد که در سال‌های گذشته پرداخت نشده و در حساب بلوکه شده ایران در این نهاد باقی مانده است.

همانطور که گفته شد، تهیه تراز مالی تیم‌ها و فهرستی از مطالبات و بدهی‌های تیم‌ها یکی از اقداماتی است که درباره دو تیم استقلال و پرسپولیس انجام خواهد شد تا این دو تیم نخستین گام‌ها برای قانون گرایی برداشته شود.

* نخستین جرایم برای پرونده سازی توسط AFC

کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در آبان ۹۷  – همزمان با ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی – اعلام کرد تنها هفت باشگاه پرسپولیس، ذوب آهن، استقلال، سایپا، پیکان، فولاد و سپاهان موفق به کسب دریافت مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (‌AFC) شدند.

صدور مجوز حرفه ای به این معنی است که تیم‌های مذکور از حیث مسائل مختلفی توانستند حد  نصاب‌های AFC را کسب کنند. در واقع مجوز حرفه‌ای تیم‌ها بعد از بررسی پنج معیار اصلی و حرفه ای شامل: مسائل ورزشی، اداری و پرسنلی، حقوقی، مباحث مالی و زیرساخت‌ها و استادیوم صادر می‌شود. در صدور این مجوز، شرایط برگزاری مسابقات، دیدارهای تیم‌های پایه، قراردادها، شرایط تجاری و اقتصادی باشگاه ها بررسی می‌شود.

اما در میان این هفت تیم، برخی از آن‌ها فاصله زیادی با واقعیت معیارهای مجوزحرفه ای دارند؛ که وضعیت نامناسب پرونده های انضباطی و اوضاع ورزشگاه آن‌ها موید این مساله است. اما کمیته صدور مجوز حرفه ای ظاهرا بخاطر در نظر گرفتن مصلحت های لازم، بر این ابهامات چشم پوشی کرد!

کما اینکه بعد از صدور این مجوز برای تیم های ایرانی، شاکیان استقلال و پرسپولیس مدعی شدند که استقلال و پرسپولیس بدون انجام توافقی با طلبکاران، به دروغ به AFC اعلام کرده اند که با آن ها توافق کرده‌اند.

*اولیایی: هنوز تراز مالی استقلال و پرسپولیس مشخص نیست

کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق استقلال و یکی از اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای در سال ۲۰۲۰ درباره این قیبل مسائل به ایسنا می‌گوید: استانداردهای لازم برای باشگاه داری در ایران رعایت نمی‌شود. به همین دلایل است که ما با مشکلات عدیده‌ای در بخش کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مواجه هستیم. فوتبال ایران هنوز استانداردهای AFC را نپذیرفته و در مراجع بالاتر هم به استادناردهای داخل ایران عمل نمی‌شود.

وی به جریمه ۱۲۰ هزار دلاری این فدراسیون اشاره کرد و افزود: اگر سال گذشته ۱۲۰ هزار دلار جریمه شدیم به این خاطر است که تراز مالی تیم‌ها شفاف نیست. هنوز لیست بدهی‌ها و طلب‌های باشگاه‌ها غیرواقعی است. استقلال و پرسپولیس دو تیم بدهکار هستند و باید تکلیف این مسائل را روشن کنند اما به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می‌کنند.

این مدیر سابق استقلال خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هنوز فهرست بدهی‌های مالیاتی این دو تیم برای کسی مشخص نشده است. تنها کسی که می‌تواند این مسائل را حل کند، وزیر اقتصاد است که دستور بدهد مالیات تمام حوزه‌ها را برای این دو تیم محاسبه کنند.

نادیده گرفتن سازوکار تشکیل و فعالیت تیم های پایه در ایران، ایرادهای اساسی ورزشگاه ها، مسائل مالیاتی، نداشتن صورت های مالی شفاف، بدهی های هنگفت و … از دیگر مثال های نقض در صدور این مجوز برای تیم های ایرانی است.

* پاداش های بی زبان که به پای پرونده سازی می‌سوزند

در حال حاضر بخاطر تحریم‌های آمریکا، فیفا و AFC قادر به پرداخت پاداش‌های فوتبال ملی و باشگاهی، داوران و تیم‌های ایرانی نیستند و این مبالغ در حساب فدراسیون انباشته می‌شود. اما در چنین مواقعی که خطایی از سوی فدراسیون یا باشگاه‌های ایرانی سر می‌زند ، جریمه‌ها را از همین حساب برداشت می کنند. مثل الان که جریمه ۱۲۰ هزار دلاری ( ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی!)  که ۸۰ هزار دلار آن تعلیقی و ۴۰ هزار دلار قطعی است را با برداشت از حساب فوق، تسویه می کنند!

به این جرایم، بدهی تیم های ایرانی به بازیکنان و مربیان سابق و جرایمی که در برگزاری مسابقات به علت نبود سازوکار مناسب میزبانی لحاظ می‌شود را هم اضافه کنید. به این شکل هر سال مبلغ زیادی از پاداش های ملی ما سوخت می‌شود و کسی هم پاسخگوی این تخلف های پرابهام نیست که چرا و چگونه در صدور مجوز حرفه‌ای تیم‌های ایرانی اهمال کاری شده است!

صدور مجوز نادرست برای نمایندگان ایران در آسیا، در حالی رخ داد که فدراسیون عربستان مجوز حرفه‌ای دو نماینده خود را صادر نکرد و تنها با دو نماینده در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شد؛ الهلال که توانست قهرمانی آسیا را به دست بیاورد و الاهلی در مرحله یک چهارم نهایی به دست همین تیم حذف شد.

در واقع این قبیل مسائل از گذشته در فوتبال ایران رواج داشته است اما اگر به زمان تشکیل لیگ حرفه ای در ایران برگردیم که مصادف با آغاز دهه هشتاد است، از آن زمان تاکنون پرونده سازی و چشم پوشی بر تخلفات مالی نهادینه شده و با سخت گیری های AFC در سال های گذشته هنوز این قبیل اقدامات غیرقانونی که تبعات مالی و غیرمالی به دنبال دارد، به پایان نرسیده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا