خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیکزاد یا تقوی؟ قالیباف یا حاجی بابایی؟ زاکانی یا حسینی؟!

کیومرث یزدان پناه یکی از گزینه‌ی کاندیداتوری اصولگرایان در انتخابات اسفندماه، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مجلس یازدهم و معمایی بنام ریاست / نیکزاد یا تقوی؟ قالیباف یا حاجی بابایی؟ زاکانی یا حسینی؟!» نوشت:

در کمتر از ۴۰ روز مانده به آغاز کار مجلس یازدهم، گمانه زنی‌ها در خصوص ریاست مجلس یازدهم به حدی رسیده که به نظر می‌رسد شرایط خاص و بحرانی کشور بواسطه سلطه فراگیر ویروس کرونا، هم نتوانسته مانع از جلسات خانگی، رودررو، محفلی و رایزنی‌های چند لایه و چند منظوره منتخبان دوره یازدهم برای کسب صندلی سبز ریاست و اعضای هیات رئیسه گردد.

در این میان، جدی ترین، فشرده ترین و بحث برانگیز ترین نشست‌ها و رایزنی‌ها مربوط به صندلی شماره ۱ مجلس است که گمانه زنی‌های بسیار زیادی در میان مدعیان در کل کشور بویژه تهران در حال انجام است.

با توجه به صف آرایی‌های فعلی و با در نظر گرفتن جمیع جهات به نظر دو گزینه‌ای که برای سال اول مجلس یازدهم شانس بیشتری برای ریاست داشته باشند علی نیکزاد و سید رضا تقوی هستند.

چرا که مصلحت‌های پیش رو در دو عرصه داخلی و خارجی ایجاب می‌کند برای سال اول مجلس یازدهم، ترکیب هیات رئیسه باید ترکیبی متعادل داشته باشد که منشاء تنش‌های داخلی و خارجی نگردد.

پیش علائم جدال سیاسی همسوها هم نشان می‌دهد علیرغم پیش فرض‌های مبتنی بر ریاست مجلس قالیباف، کار برای جریان ائتلاف به همین راحتی هم نباشد.

زیرا در حالی که دو جریان ائتلاف تهران و جبهه پایداری که در شرایطی بسیار دشوار، بحث برانگیز و پر چالش در ۴۸ ساعت مانده به انتخابات در تهران به وحدت رسیدند، هیچ خروجی رسانه‌ای و اطلاع رسانی شفافی در سال ۱۳۹۹ نداشتند، اما تشکیل مجمع و فراکسیون فراگیر مجلس یازدهم با محوریت اصلی علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی و حضور ۵۰ منتخب برجسته مجلس یازدهم که جزء مدیران ارشد دولت نهم و دهم و از اعضای برجسته ادوار قبلی مجلس بوده‌اند، معادلات از پیش تعیین شده برای ریاست مجلس را به هم ریخته است.

شنیده‌ها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد فراکسیون نوظهور با عنوان “جهاد و خدمت” با محوریت وزراء و مدیران ارشد دولت نهم و دهم [دولت احمدی نژاد] و تعدادی از روسای کمیسیون‌ها و اعضای هیئت رئیسه ادوار قبلی و فعلی که در مجلس یازدهم نیز رای آورده‌اند، در حال ساماندهی خود هستند تا از سناریوی از قبل تعیین شده ریاست مجلس با نام قالیباف عبور کنند.

استقبال بخش قابل توجهی از نمایندگان مستقل و دور اولی‌ها از این فراکسیون نیز تا به امروز جالب توجه بوده است.

از طرفی دیگر به نظر می‌رسد گروه اقلیت مجلس یازدهم که به طیف اصلاح طلبان اختصاص دارد، بنا به دلایل سیاسی و اجتماعی در انتخاب رئیس مجلس به سمت این جریان نوظهور تمایل پیدا کنند.

لذا با توجه به رایزنی‌ها و نشست‌های فشرده دو هفته اخیر لیدرهای جریان جدید، می‌توان پیش‌بینی کرد که نشست بعدی این فراکسیون با حضور بیش از ۱۳۰ نفر از منتخبان مجلس یازدهم تشکیل شود.

در حال حاضر رقابت جدی در میان این طیف برای ریاست مجلس میان علی نیکزاد و حمیدرضا حاج بابایی است که شانس علی نیکزاد برای کسب کرسی ریاست مجلس بنابر دلایلی که در مطالب بعدی خواهم نوشت بیشتر است.

اما از یک نکته مهم نباید غافل بود که همه این گمانه زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که احتمال دارد با ورود متفاوت سید رضا تقوی به موضوع ریاست مجلس بسیاری از پیش بینی‌ها و معادلات فعلی به کلی تحت شعاع قرار بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام–چرا آقای میر تاج الدینی نماینده محترم تبریز فرزند برومند آذربایجان انقلابی وپاکدست طرفدار مستضعفین را کاندید نمی کنید وتبلیغ نکردید براه را برای مردان غیور تبریز وآذربایجان بباز کنید تا کی ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا