خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کلاس‌های درس در فضای سایبری کیفیت مطلوبی ندارد»

حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: فضای مجازی کشور هنوز از ظرفیت و قابلیت‌های لازم برخوردار نیست و باید در این زمینه یک فضای یکپارچه ایجاد شود.

به گزارش سیتنا، جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر سعید رضا عاملی و با حضور دکتر کبگانیان، خانم دکتر آیت اللهی، دکتر کچوئیان و مهندس ضرغامی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور مجازی سایر اعضاء محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، دکتر ولایتی، دکتر مخبر دزفولی، دکتر کی‌نژاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا، دکتر واعظ‌زاده و دکتر جاسبی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سعیدرضا عاملی ضمن تبریک فرارسیدن سال 1399 و اعیاد شعبانیه طی سخنانی گفت: امیدواریم خداوند به برکت دعای مؤمنین و تلاش همه متخصصان، بلای کرونا را از جامعه اسلامی ما و همه مردم جهان دفع فرماید.

وی ضمن تقدیر از زحمات جامعه پزشکی کشور افزود: هم به لحاظ افرادی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کردند و هم به لحاظ کنترل شیوع این ویروس کشورمان از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع اصلی این جلسه بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا است که به درخواست اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است.

آمار نشان می‌دهد کشورهای غربی در مهار کرونا موفق نبوده‌اند

دکتر عاملی گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 2 میلیون نفر در سطح جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و حدود  119هزار نفر هم تا کنون جان خود را از دست داده‌اند و حدود 76 درصد از جان‌باختگان در جهان غرب یعنی اروپا و آمریکا، استرالیا و کانادا ساکن هستند، این درحالیست که بیش از 86 درصد جان باختگان نیز در همین منطقه هستند و این نشان می‌دهد آنان در کنترل این بیماری موفق نبوده‌اند.
وی افزود: بیماری کرونا موجب شد فاصله اجتماعی میان انسان‌ها، انسان و طبیعت و اشیاء بسیار زیاد شود و در حالی که جهان، جهان اتصالات نام‌گذاری شده بود این فاصله‌گذاری موجب اختلال در نظام انسانی و اقتصادی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حدود 17 تریلیون دلار سهام بورس‌های جهان کاهش پیدا کرده است و فقط در طول چند هفته حدود نیم تریلیون دلار اعتبارات سرمایه‌ای از چرخه سهام خارج شد و تبدیل به نقدینگی شد که در طول تاریخ سابقه نداشته است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به آسیب‌های وارد شده به برخی مشاغل جهان گفت: صنعت گردشگری و توریسم در آسیا، اروپا و آمریکا ضربه‌های زیادی از بیماری کرونا دیده است.

وی افزود: حدود 39 هزار هواپیمای مسافربری در جهان که سالیانه 4 میلیارد جمعیت مسافر را جابجا می‌کردند به علت نبود مسافر دیگر پرواز نمی‌کنند و این موضوع موجب مشکلاتی برای فرودگاه‌های جهان شده است.

دکتر عاملی ادامه داد: برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست خواهند داد.

لزوم مطالعات آینده‌نگرانه در مورد کرونا

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم مطالعات آینده‌نگارانه نسبت به بیماری کرونا گفت: رویکرد چند رشته‌ای در این زمینه لازم است و ما باید بدانیم تا کِی با بیماری کرونا درگیر خواهیم بود تا حوزه فرهنگ و علم برنامه‌های خود را در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: در مورد وضعیت علم و فناوری و فرهنگ در دوران کرونا باید یک نظام یکپارچه تصمیم‌گیری ایجاد شود.

دکتر عاملی ادامه داد: یکی از پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا تعطیلی اجتماعات دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، زیارات حرم مطهر ائمه اطهار (ع) و… است که ادامه‌دار شدن این تعطیلی تعاملات دینی اجتماعی را دچار اختلال و وادادگی می‌کند.

برگزاری کلاس‌های درس در فضای سایبری از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در مورد وضعیت آموزش باید بگوییم برگزاری کلاس‌های درس در فضای سایبری از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی افزود: هویت انسانی در یک جریان ارتباطی شکل می‌گیرد و هر چند فضای مجازی توانسته ارتباطات را ایجاد کند، ارتباط حضوری هنوز هم از جایگاه خود برخوردار است.

دکتر عاملی ادامه داد: یکی از پیامدهای مثبت کرونا، توجه جدی به مرگ و جهان پس از مرگ است. بیماری کرونا موجب شده تا موج آخرت‌گرایی در جامعه جهانی ایجاد شود و افرادی که اهل تفکر و تدبر هستند نسبت به جریان آخرت‌گرایی و موعودگرایی بیشتر احساس نیاز می کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تقویت فضاهای اجتماعی در دوران کرونا و پساکرونا گفت: تقویت ملی‌گرایی و بازگشت به مفهوم دولت ملت به معنای کلاسیک آن یکی دیگر از پیامدهای همه‌گیری کروناست. مدل های منطقه ای مثل اتحادیه اروپا دچار مشکل جدی و بی اعتمادی اعضاء شده است.

فضای مجازی کشور هنوز از ظرفیت‌های لازم برخوردار نیست

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: فضای مجازی کشور هنوز از ظرفیت و قابلیت‌های لازم برخوردار نیست و باید در این زمینه یک فضای یکپارچه ایجاد شود.

تجربه متمایز با خانواده بودن در دوران کرونا

وی افزود: تقویت خانواده یکی دیگر از تبعات بیماری کروناست، چون والدین به دلیل کرونا مجبور هستند بیشتر در خانه باشند و این می تواند موجب شود تا نهاد خانواده بیشتر مورد توجه قرار گیرد. حداقل در یک دوره کوتاه خود قرنطینه گی، پدر و مادر و فرزندان بیشتر در کنار هم قرار گرفتند، سخن گفتن داخل خانه افزایش پیدا کرد. پیدا کردن راه حل برای گذران اوقات فراغت بیشتر شد. اگر چه ممکن است طولانی شدن این دوره یک نوع کسلی و ناملایمات درون خانوادگی را نیز بوجود بیآورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا