خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت پنج عضو خانواده‌ی حوزه بهداشت درباره‌ی کرونا

پنج عضو خانواده‌ی حوزه بهداشت در یادداشتی مشترک که به انصاف نیوز ارسال شده درباره‌ی شرایط این حوزه در دوران کرونا نوشتند:

باسمه تعالی

مسئولان بیش از این بر تن رنجور بهداشت زخم نزنید!

قبل از هرچیز برای اینکه هیچگونه شائبه دو قطبی درمان- بهداشت شکل نگیرد و زحمات همکارانمان در بخش درمان اعم از پزشک و پرستار نایده انگاشته نشود، برخورد لازم میدانیم از زحمات، ایثار وتلاش شبانه روزی این قشر زحمتکش کمال سپاس خود را اعلام داریم و به‌صراحت عرض کنیم که مخاطب این یادداشت انان نمی‌باشند بلکه مسئولانی هستند که انصاف و عدالت را در بیانات ومواضع خود در قبال «بهداشت» مراعات نمی‌نمایند.

آقای وزیر بهداشت، معاونین وزارت بهداشت، روسای دانشگاه‌ها و معاونین، مسئولان نظامی و سیاسی و..

ای کسانیکه مسئول اطلاع رسانی به مقامات عالی و سران سه قوه و مراجع معظم هستید، مخاطبمان شمایید!

وزارت بهداشت دو بازوی توانمند در مبارزه با کویید 19 یا همان ویروس کرونا دارد اعم از درمان و بهداشت که سهواً یا عمداً یک بازویان در جامعه و اخبار و مواضع و…نادیده و کمرنگ نشان داده شده است و آن «بهداشت» است.

بر هیچکس پوشیده و پنهان نیست که اگر نبود تلاش‌های شبانه روزی شاغلین بخش بهداشت در موازات بخش درمان، نه تنها بیمارستان‌ها بلکه کادر درمان نیز از عهده خدمت رسانی به سیل عظیم مبتلایان ناتوان وعاجز می‌ماند.

مسئولان!

آیا خبر دارید که در حال حاضر تعیین و تأیید وسایل حفاظت فردی ویژه پرسنل درمان، بازدید و نظارت و بازرسی از بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، معادن، کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش، کارخانجات تولید موادغذایی – آرایشی بهداشتی و شوینده‌ها و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی (پروتکل مبارزه با کرونا) در اصناف و…. توسط بازرسان بهداشت حرفه‌ای انجام می‌پذیرد؟

آیا خبر دارید که در حال حاضر ضدعفونی منازل مبتلایان به کرونا و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی (پروتکل مبارزه با کرونا) در اماکن عمومی و مراکز توزیع موادغذایی و گندزدایی اماکن شهری و روستایی و نظارت بر آرامستان‌ها و ضدعفونی اجساد فوت شده از کرونا و…. توسط بازرسان بهداشت محیط انجام می‌پذیرد؟

آیا خبر دارید اعزام تیم‌های واکنش سریع به منازل بیماران کرونایی جهت قطع زنجیره انتقال، نظارت بر نقاهتگاه‌های بیماران و اعلام ترخیصی انان به شبکه‌های بهداشت، تهیه و تحویل محیط کشت به مراکز نمونه گیری و جمع آوری و ارسال به آزمایشگاه‌ها، ورود و ثبت اطلاعات بیماران به سامانه‌های وزارتی و استانی و پیگیری وضعیت بیماران توسط کارشناسان مبارزه با بیماری‌های واگیر انجام می‌پذیرد؟

آیا خبر دارید غربالگری خانواده‌ها و پیگیری وضعیت بیماران کرونایی توسط مراقبین سلامت و بهورزان انجام می‌گیرد؟

آیا خبردارید ویزیت مراجعین و پیگیری بیماران کرونایی در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی توسط پزشکان شاغل در بخش بهداشت انجام می‌پذیرد؟

آیا خبر دارید مشاوره تلفنی در حوزه روانشناسی به مردم و مادران باردار و بیماران اعصاب و روان و افراد دارای فشارخون بالا و… توسط کارشناسان بهداشت روان صورت می‌پذیرد؟

آیا خبر دارید فرمانده ستاد مبارزه با کرونا معاونین بهداشت دانشگاه‌ها هستند؟ پس چرا بهداشت دیده نمی‌شود؟

آیا از تمام اقداماتی که شبانه روز توسط واحدهای کاری بهداشت در مقابله با کرونا در حال انجام است خبر دارید؟

این‌ها تنها گوشه‌ای از اقداماتی است که شبانه روز در حال انجام است.

آقای وزیر بهداشت! به‌عنوان مقام مسئول ازاین حجم کار اطلاع دارید؟ مسلماً اطلاع دارید که اگر اطلاع نداشته باشید وا اسفا وا مصیبتا!

پس چرا دستور نمی‌دهید روابط عمومی وزارتخانه نسبت به تهیه و ساخت کلیپ جهت تقدیر از این زحمات اقدام کند؟

چرا در سخنان و مواضعتان نامی از این افراد تلاشگر در حوزه بهداشت اصلاً خبری نیست؟

چرا از آنان تقدیری ولو شفاهی دیده نمی‌شود؟ چرا در بخش‌های خبری و … فقط گزارشات بخش درمان و تلاش‌های ارزشمند کادر درمان دیده می‌شود؟

آیا این‌ها نقش کوچکی است که به هیچ وجه دیده نشده است. نه در سخنان شما و معاونین و قائم مقامتان و روسای دانشگاه‌ها یا حتی سران قوا و …

آیا تصور می‌کنید کادر بهداشت مبتلایان کرونایی نداشته و دچار فوتی نشده‌اند؟

آقای وزیر در خبرها دیدیم که نظام پرستاری در این شرایط در دیداری با رئیس محترم قوه قضائیه پیگیری مطالبات خود را مطرح نموده‌اند که جای تقدیر و تشکر است که ایشان سریعاً به بازرسی کل کشور دستور پیگیری صادر نمودند. چه زمانی نوبت به پیگیری و برآورده ساختن مطالبات شاغلین حوزه بهداشت می‌رسد؟

چه زمانی از این گمنامی قرار است خارج شوند؟

امیدواریم جوابی قانع کننده برای ترمیم زخم‌های نشسته بر دل این شاغلین داشته باشید و جبران مافات نمایید

باتشکر

محمدرضا سقائیان فرد، فرشیدخداپرست کازرونی، عظیم کرد امیری، حسین احسان، رحیم مویدی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا وقتی یک پزشک که در مسند مدیریتی باشد همین مشود که فقط به فکر درامد حوزه درمان از جمله بیمارستان و … است که ان هم به دلیل وفور بیماران در این سیستم درمان محور که در یک چرخه باطل خود به خود پزشکانی که منافعشون و نونشون تو بیمار و مریض هست تکرار میشود و روز به روز مریض بشتر و ایجاد درامد زایی برای خود و تحلل هر چه بیشتر بهداشت .و حتی در پستهای مدیریتی کار را بدان جا رسانیده اند که اکثریت غالب معاونت بهداشتی نه تنها در وزارت بلکه در تمامی استان ها از میان پزشکان است
    .در حال حاضر نیز یکی از اشکالات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که اکثر قریب به اتفاق مدیران، پزشک هستند که به درمان بیشتر اهمیت می‌دهند و از همین رو سیاست‌های بهداشتی در اولویت قرار ندارد. این درحالی است که اگر پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خدمات ارائه دهند، بسیار بهتر است. به طور کلی در ایران پولی که در بخش درمان هزینه می‌شود، افزایش یافته اما اعتبارات بخش بهداشت افزایش نیافته است و من این استراتژی را نمی‌پسندم. این در حالی است که اگر در برنامه‌های توسعه کشور بهداشت بر درمان اولویت داشته باشد، هم به نفع سلامت جامعه و هم به نفع مردم است و هم منابع کمتری هدر می‌رود. یک راهکار دیگر این است که مدیران اجرایی وزارت بهداشت پیش از احراز پست، حداقل شش ماه دوره مدیریت را بگذرانند و مدیریت بخش‌های کلیدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار پزشکان نباشد. به طور کل باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش‌های بهداشتی و درمانی فقط سیاست‌گذار باشد.

  2. با سلام وخداقوت، عالی… جامع و کامل. فقط امیدوارم که نتیجه بخش باشه. چون احساس میکنم مسئولین عزیز تمام این نکات رو، زحمات نیروهای بهداشت رو ميدونند، ولی بنا به دلایلی که نمیدونم چی هست خودشون رو زدند به خواب یا نشنیدن. ونمیخوان بیدارشن وگوش کنند.

    1. اقداماتی که در جهت کاهش سطح تماس و مواجهه مردم با یکدیگر در محل های کاری که امکان تعطیلی وجود نداشت مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، فروشگاه ها و…. انجام شد، غربالگری بیماران مشکوک که احتمال انتقال بیماری دارشتند و ممکن بود تمام پرسنل بیمارستان یا صنعت را دچار بیماری کنند با برنامه ریزی و مواجهه کمتر از یک متر کارشناس بهداشت حرفه ای انجام شد، بررسی تهویه بخش های بستری کرونا و آزمایشگاه ها نیز برعهده کارشناس بهداشت حرفه ای بوده و چه اقدامات زیای که ناگفته مانده وبه دلیل ناشناس ماندن این اقدامات هیچ کس به آن توجهی نکرد. درحالیکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده همیشه مردم به فکر درمان هستند (چون همیشه آموزش ها و صحبت ها در مورد درمان است نه بهداشت….!) و زمانیکه به بیماری مبتلا شدند از پیشگیری و زندگی درست صحبت میکنند. اما در این بحران تمام مردم جامعه این مسئله را در مورد بیماری کویید_19 درک کردند، ماسک و دستکش استفاده کردند ولی به دلیل عدم آشنایی و درک صحیح از استفاده درست از ماسک و کاربرد هرکدام از ماسک ها احساس ایمنی کاذب نمودند درحالیکه اگر اطلاع رسانی صحیح و آموزش صحیح انجام شده بود باعث حفاظت درست شده بود و شاید با کمبود وسایل حفاظت فردی برای پرسنل درمان و افرادی که در معرض بودند مواجه نشده بودیم و این دردسر به مشکلات دیگرمان افزوده نشده بود. امیدوارم به زودی زود، با اقدامات مناسب مسئولین، اهمیت کادر بهداشت شناخته شود و همانگونه که از وزیر بهداشت و درمان، در عامه مردم وزیر بهداشت یاد میشود در آشنایی و اهمیت نیز این دوواحد در کنار هم گنجانده شود تا خستگی و تلاش های پرسنل بهداشت و نادیده گرفتن ها در این چند سال قدری به فراموشی سپرده شود… با تشکر از شما که این نامه را گردآوری کردید امیدوارم به نتیجه مطلوبی برسد…

  3. اقداماتی که در جهت کاهش سطح تماس و مواجهه مردم با یکدیگر در محل های کاری که امکان تعطیلی وجود نداشت مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، فروشگاه ها و…. انجام شد، غربالگری بیماران مشکوک که احتمال انتقال بیماری دارشتند و ممکن بود تمام پرسنل بیمارستان یا صنعت را دچار بیماری کنند با برنامه ریزی و مواجهه کمتر از یک متر کارشناس بهداشت حرفه ای انجام شد، بررسی تهویه بخش های بستری کرونا و آزمایشگاه ها نیز برعهده کارشناس بهداشت حرفه ای بوده و چه اقدامات زیای که ناگفته مانده وبه دلیل ناشناس ماندن این اقدامات هیچ کس به آن توجهی نکرد. درحالیکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده همیشه مردم به فکر درمان هستند (چون همیشه آموزش ها و صحبت ها در مورد درمان است نه بهداشت….!) و زمانیکه به بیماری مبتلا شدند از پیشگیری و زندگی درست صحبت میکنند. اما در این بحران تمام مردم جامعه این مسئله را در مورد بیماری کویید_19 درک کردند، ماسک و دستکش استفاده کردند ولی به دلیل عدم آشنایی و درک صحیح از استفاده درست از ماسک و کاربرد هرکدام از ماسک ها احساس ایمنی کاذب نمودند درحالیکه اگر اطلاع رسانی صحیح و آموزش صحیح انجام شده بود باعث حفاظت درست شده بود و شاید با کمبود وسایل حفاظت فردی برای پرسنل درمان و افرادی که در معرض بودند مواجه نشده بودیم و این دردسر به مشکلات دیگرمان افزوده نشده بود. امیدوارم به زودی زود، با اقدامات مناسب مسئولین، اهمیت کادر بهداشت شناخته شود و همانگونه که از وزیر بهداشت و درمان، در عامه مردم وزیر بهداشت یاد میشود در آشنایی و اهمیت نیز این دوواحد در کنار هم گنجانده شود تا خستگی و تلاش های پرسنل بهداشت و نادیده گرفتن ها در این چند سال قدری به فراموشی سپرده شود… با تشکر از شما که این نامه را گردآوری کردید امیدوارم به نتیجه مطلوبی برسد…

  4. باز هم پيشگيرى قربانى درمان شد!

    ▪️همانطور كه طرح تحول سلامت به درمان به جاى بهداشت و #پيشگيرى پرداخت، سياست غلط دفاع در ١٨ قدم منجر به گل خوردن هر دفاع مستحكمى خواهد شد.
    هر چقدر تخت بيمارستانى و ICU فراهم كنيم وقتى جمعيت بيمار ما از ١٠ درصد جامعه بيشتر شود، امكانات بيمارستانى كفاف نخواهد داد.

    اين همان خطايى بود كه در طرح تحول سلامت هم رخ داد.
    بازوى فعال توليت سلامت در اپيدمى ها معاونت درمان نيست بلكه معاونت بهداشت است.

    اصلا خط مقدم جبهه بيمارستان نبايد باشد بلكه ويروس را بايد در كوچه پس كوچه‌های شهر میزدیم.
    متاسفانه در اپیدمی کرونا هم به جای پیشگیری به درمان متمرکز شدیم.

    سیستم به جای خبر از اکتشاف دارو و واکسن یا اکیمو! باید گزارش واقعی افزایش خط تولید ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده میداد!

    ما باید به جای افزایش تخت بیمارستانی از افزایش دستگاههای ضدعفونی کننده اجتماعی حرف میزدیم!
    به جای واردات آمبولانس باید امروز ماشینهای حمل زباله استاندارد و تجهیزات پاکسازی محیط وارد میشد.

    ما به اپیدمیولوژیست و متخصص بهداشت محیط نیاز داشتیم نه فوق تخصص قلب و ریه.
    سیاستی که در طرح تحول سلامت به جای بالا بردن سطح بهداشت مدارس و مساجد و خانوارها به رایگانی درمان پیشرفته متمرکز شد امروز هم با رونویسی غلط از روی دستخط خودش به جای ارائه آمار پیشگیری از درمان و بهبود حرف میزند.

    خط مشی تولیت سلامت غلط است که میداندار اپیدمی کرونا به جای معاونت بهداشتی ما معاونت درمان است!

    شما از هر تخصصی مصاحبه روز به روز می‌بینید جز متخصصین عفونی، بهداشت محیط و اپیدمیولوژیستها زیرا اینها نمیتوانند غیرعلمی حرف بزنند.

    ۱۴ روز بعد از بروز اپیدمی هنوز ماسک و الکل و گان و ضدعفونی کننده نداریم اما حرف از کشف نانوداروی درمانی میزنیم!

    دنیا را نگاه کنید با اصول بهداشتی کرونا را کنترل کرد ما داریم ICU زیاد میکنیم!
    گزارشات از چین را ببینید چه حجم گزارش از ICU می‌دیدید، چه حجم از بهداشت محیط؟
    چه تعداد مدیر سلامت در چین بیمار بودند؟
    چرا در بین مدیران کرونا شیوع پیدا کرد؟
    زیرا به بهداشت اهمیت ندادیم!
    مدیران ما در فکر تهیه دارو و رزرو ICU برای خودشان بودند تا ماسک و الکل برای جامعه!

    اگر ورودی بیمارستانها با کنترل اپیدمیولوژیک و بهداشت پایه افراد سالم آغاز نشود،
    شما نمیتوانید ۱۰ میلیون تخت فراهم کنید.
    از تختهای خانه‌ها استفاده کنید…

    باید ورودی به بیمارستانها را کم کنید، تمرکز دوربین بر درمان غلط است.
    این همان غلط مکرر طرح تحول سلامت است.
    خط مشی غلط در اپیدمی رسوا میشود.
    سکان مدیریت را هنوز میشود به معاونت بهداشتی داد.

    ندادن تجهيزات حفاظتى به كادر درمان خط مقدم را شكست زيرا حتى اينجا هم به جاى مين‌روبى علمی فقط به خنثى كردن مین با انفجار فكر كرديم!
    به جای اینکه بهداشت حرفه ای ها در مورد وسایل حفاظت فردی نظر بدن چون یه پزشک بنا به نظر شخصیش گفته به جای ماسک N95 از ماسک معمولی با دو تا گاز استفاده کنید همه قبول میکنن. غافل از اینکه همین ماسک ساده محاسبات پیچیده و مدلسازی نیاز داره که اون پزشک هیچ چیز از اون نمیدونه.
    هر داوطلبى كه با دست خالى روى مين شيرجه زد، يك سرباز موثر از دفاع كم شد…
    ٤٠ درصد ابتلاى جديد منشاء بيمارستانى دارد…
    اپیدمی را اپیدمیولوژیست ها و بهداشتی ها درمان می کنند نه پرسنل بیمارستانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا