خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فعالیت 400 هزار کامیون در دوران کرونا

با شیوع کرونا و با وجود تعطیلی بسیاری از مشاغل، کار بعضی مشاغل دیگر سنگین‌تر و سخت‌تر شد.اصنافی که در این مدت با فعالیت و معرض خطر قرار دادن خود به حل مشکلات ناشی از وضعیت کرونایی کمک کردند و توجه زیادی به آنها نشد. یکی از این اصناف کامیونداران بودند که با وجود احتمال خطر به رساندن کالاهای اساسی و سوخت کمک کردند. انصاف نیوز در همین رابطه با احمد کریمی، دبیر کانون کامیوندارن کشور به گفت‌وگو پرداخته است.

کریمی می‌گوید با وجود اینکه در پایانه‌های مرزی که محل تجمع است توجهی نمی‌شد اما با رعایت خود کامیونداران هیچ مورد فوتی در این صنف گزارش نشده است. به گفته‌ی کریمی 400 هزار ناوگان در این مدت در حال فعالیت بودند. او همچنین به بعضی مشکلات کامیونداران از جمله مشکل سوخت و کامیون‌های متوقف شده در مرز میرجاوه نیز پرداخت.

کریمی در مورد وضعیت کامیونداران در دوران کرونا گفت: «شروع بیماری کرونا با پهلو گرفتن کشتی‌های متعدد در بنادرهمراه شد که حامل کالاهای اساسی بودند. بخش حمل و نقل عمومی و کامیونداران و رانندگان با وجود اینکه در مراکز تجمع چه در مراکز بارگیری و چه در پایانه‌ها امکان شیوع بیماری کرونا زیاد بود ولی با توجه به ضرورتی که وجود داشت بدون کوچکترین وقفه‌ای حمل بار کردند ، خیلی سریع بارها را حمل کردند و میزان حمل بار ما در این مدت هیچگونه کاهشی نداشت. چه در بخش فرآورده‌های نفتی که ضرورت داشت و چه در مورد کالاهای اساسی که کشتی را تحویل گرفته بودند.

در عین حال که خود رانندگان رعایت می‌کردند و در صورت امکان سعی می‌کردند در معرض بیماری قرار نگیرند. با وجود اینکه پایانه‌های مرزی ما که محل تجمع هستند توجهی نداشتند اما خود رانندگان رعایت کردند و خوشبختانه حداقل ابتلا داشتند و خوشبختانه هیچگونه گزارش فوتی یا بیماری سختی‌ نداشتیم. ما حدود 400 هزار ناوگان داریم که در بخش حمل و نقل جاده‌ای فعالیت دارند که همه‌ی آنها در این مدت فعال بودند.

فعالیت 400 هزار کامیون در دوران کرونا

اواخر بهمن و اوایل اسفند به صورت روتین حمل و نقل انجام شد به جز آن بخشی که در کارخانجات بنگاه‌های اقتصادی که تعطیل بودند کار می‌کردند که متاسفانه بیکار بودند و با مشکلات زیادی هم در زمینه‌ی پرداخت حق بیمه و دیگر مسائل مواجه شدند. انتظار می‌رفت در این زمینه دولت که مشاغل آسیب‌پذیر را مدنظر داشت، کامیونداران را هم مدنظر داشت که ما مکاتبه‌ای هم با وزیر محترم راه در این رابطه انجام دادیم و خواهش کردیم که این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

بیشتر کامیون‌های باری و اتاق‌دار و کمپرسی که برای حمل کالاهای اساسی و فرآورده‌های نفتی نیاز بودند کار می‌کردند و کامیون‌های کفی کارکرد کمی داشتند. اما با این وجود به خاطر حمل کالاهای اساسی میزان حمل و نقل در این بخش افزایش داشت و به همین علت به طور کلی در حمل و نقل کالا کاهش فعالیتی نداشتیم.»

او در ادامه افزود: «در این شرایط انتظار ما از مسئولان این است که به مطالبات و درخواست‌های بخض حمل و نقل توجه شود از جمله موضوع افزایش کرایه‌ی حمل که با توجه به افزایش تورم که خود دولت آن را 34 درصد اعلام کرد. سال گذشته موضوع تن بر کیلومتر با نرخ مبنای 1760 ریال اعلام شد، با توجه به شرایطی که وجود داشت و اصراری که سازمان راهداری داشت با نرخ 1400 ریال این کار را انجام می‌دادیم. قرار شد مرحله‌ی دوم آن در مهرماه انجام شود که متاسفانه انجام نشد.

به هر صورت یک کامیوندار باید در مقابل سرمایه‌گذاری و کاری که انجام می‌دهد مزدش را دریافت کند. متاسفانه الان کامیونداران ما صرفا هزینه‌های روزمره‌ی خود را تامین کنند و فرسودگی ناوگان و نداشتن توانایی کامیونداران برای نوسازی کردن و اینکه دولت ناگزیر شود سرمایه‌ی سنگینی در این بخش بگذارد همه ناشی از این است که کامیونداران ما حق و حقوق خودشان را دریافت نمی‌کنند.

فروردین سال گذشته، موضوع سیل را در استان‌های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان اتفاق افتاد و این باعث شد باز موضوع حمل و نقل جاده‌ای مغفول بماند و حوزه‌ی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیشتر به مسئله‌ی راهداری بپردازد. الان هم با این موضوع شیوع بیماری کرونا و سیلی که آمد و باز راه‌ها را تخریب کرد، انتظار داریم که مسئولان از بخش حمل و نقل و مطالبات کامیوندارها غافل نشوند.»

کریمی با اشاره به مشکل سوخت برای کامیونداران اضافه کرد: «امسال یک سری بسته‌های تشویقی برای حمل کالاهای اساسی گذاشتند از جمله سوخت. اگر واقعا سوخت یک ناوگان در شرایط عادی پاسخ می‌دهد پس قاعدتا سوخت تشویقی معنا ندارد. خود این ثابت می‌کند که در محاسبات برای میزان مصرف سوخت کم‌لطفی‌هایی شده است. با اینکه سازمان راهداری خیلی پیگیری کرده متاسفانه وزارت نفت اصلا در این زمینه همکاری نکرده و بخشی از ناوگان ما در طول ماه سوخت کم می‌آورند و چون کارکرد یک ناوگان از ماه قبل محاسبه می‌شود و در ماه بعد به او سوخت می‌دهند یعنی اگر یک کامیون در این ماه کارکرد کمی داشت باید تا آخر به همین شکل ادامه دهد این باعث می‌شود در طول ماه‌های بعد سوخت کم بیاورد در این زمینه هم باید یک فکر اساسی شود.»

او در پایان به کامیون‌هایی که در مرز میرجاوه متوقف شده‌اند اشاره کرد و گفت: «نزدیک به هزار دستگاه کامیون از اواخر بهمن و اوایل اسفند در مرز میرجاوه هستند. قبل از آن یک مشکلی بازرگانان پاکستانی بود که موفق نشدند بارشان را تخلیه کنند و الان هم بیماری کرونا باعث شده که مرز پاکستان باز نشود یعنی به طور موقت باز می‌شود و ماشین‌های حمل گاز می‌روند و بقیه‌ی کامیون‌ها که حاوی مواد نفتی و کالاهای تجاری هستند بیش از دو ماه است که در مرز میرجاوه متوقف هستند. خب وقتی این کامیون با بار است وقتی بار آن تخلیه شود استهلاک آن چندین برابر می‌شود ولاستیک‌هایشان از بین می‌رود. خیلی هم پیگیری کردیم اما با وجود اینکه این کار قابل حل است و دست کم کاری که می‌شود کرد این است که یا صاحبان کالا یا شرکت‌های حمل و نقل اظهار خود را در گمرک باطل کنند که این بارها برگردد ولی هنوز موفق نشده‌ایم و هنوز هم درحال پیگیری است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه متولی بخش حمل و نقل است. شاید این مساله کار وزارت کشور یا وزارت امور خارجه یا گمرک باشد اما به هرحال از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این کار باید دنبال شود تا به نتیجه برسد خیلی هم پیگیری کردیم و متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم. خب وقتی این کامیون‌ها متوقف باشند بعدا مساله‌ی پرداخت خسارت توقف و کرایه‌ی رفت و برگشت آنها با مشکل مواجه می‌شود، ضمن اینکه در این مدت کارکردی هم نداشتند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا