خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«وفاق عمومی برای اصلاح قانون اساسی»

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: « درباره اصلاح بخش‌هایی از قانون اساسی تقریباً یک وفاق عمومی وجود دارد، ان‌شاءالله خیلی فاصله‌ای با این کار نداریم و طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی می‌توان اصلاحاتی را ایجاد کرد که به نظرم حداقل در دو سه موضوع قانون اساسی باید تجدیدنظر شود.»

به گزارش ایلنا محمدرضا باهنر در بیست و دومین نشست گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اگر بخواهیم به شکل عددی و کمی درباره رفاه صحبت کنیم، می‌توان گفت در برخی موارد تا ده‌ها برابر رفاه ما پس از انقلاب افزایش یافته است.

همچنان مشکلاتی در کشور وجود دارد

او با بیان اینکه همچنان مشکلاتی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: باید این موضوع را هم مورد توجه قرار دهیم که چقدر به آنچه که از یک جامعه اسلامی انتظار می‌رفته است، رسیده‌ایم. از سال ۴۱ تا ۵۵، متوسط رشد اقتصادی ما ۱۰ و پنج دهم درصد بوده است اما از سال ۸۴ تا ۹۱ متوسط رشد اقتصادی ما فقط سه درصد بوده است. نرخ بیکاری پیش از انقلاب همواره تک‌رقمی و بعد از انقلاب همواره دو رقمی بوده و همچنین متوسط تورم در سال‌های بعد از انقلاب بیست درصد بوده، ضمن اینکه در حال حاضر هجده میلیون نفر زیر خط فقر هستند.

نارضایتی‌هابی در میان مردم وجود دارد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه بی‌انصافی است بگوییم سطح رفاه در سال‌های بعد از انقلاب کم شده است، تصریح کرد: نارضایتی‌های در میان مردم وجود دارد که باید آن نارضایتی‌ها برطرف شود.

دوبی امروز از ما جلو زده است

باهنر با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ با فرمان رهبری سند چشم‌انداز بیست‌ساله تدوین و تعریف شد که براساس آن قرار بود به رتبه اول در منطقه دست یابیم اما دوبی امروز از ما جلو زده و متاسفانه باید گفت که روزبه‌روز از آن دور‌تر شده‌ایم هرچند که در مواردی مثل انتشار مقالات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

مطرح شدن افراد یک ماه مانده به انتخابات درست نیست

او با تاکید بر ضرورت وجود نظام حزبی در مجلس ابراز داشت: اینکه مجلس را از غرب و نظریه دموکراسی گرفتیم نیازمند تکمله است که این تکمله تحزب است. ما نیازمند وجود احزاب در مجلس هستیم. این سیستم و روش که یک ماه مانده به انتخابات افراد مطرح می‌شوند، درست نیست. البته ممکن است در آمریکا و انگلیس یک «شومن» رای آورد اما آن شومن را یک حزب اداره می‌کند.

عده‌ای حزبی بودن را مذموم می‌شمارند

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ساختارهای ما دارای اشکال است، عنوان کرد: از مجلس تا ریاست‌جمهوری و قوه قضاییه با مشکل روبه‌رو هستیم. نمایندگان مجلس اینقدر گرفتاری منطقه‌ای و شخصی دارند که وقت فکر کردن ندارند، مجلس باید حزبی باشد اما هنوز یک عده حزبی بودن را مذموم می‌شمارند.

یک تفکر قدرتمند باید پشت سر نماینده باشد

باهنر با بیان اینکه نماینده‌ای که به مجلس راه می‌یابد باید یک تفکر قدرتمند پشت سرش باشد، یادآور شد: کمیسیون‌های امنیت ملی، برنامه و بودجه و آموزش نمی‌توانند به یکباره جوابگو این افراد باشند لذا هیچ یک از اعضا مجلس پیشین در آن نیستند و باید همه چیز را از ابتدا شروع کند و این ایراد از ساختارها است.

وزیر آموزش و پرورش آخر هر ماه به حقوق کارکنان خود فکر می‌کند

او با بیان اینکه یکی از کشورهای اروپایی کل کارکنان وزارت آموزش و پرورشش دو هزار نفر است اما زبده‌ترین و مسلط‌ترین آدم‌ها آن را مدیریت می‌کنند، عنوان کرد: ما یک میلیون و دویست هزار نفر کارمند آموزش و پرورش داریم. هر وزیری هم که انتخاب می‌شود به این فکر می‌کند که آخر ماه چطور حقوق این حجم از کارکنان را پرداخت کند و بنابراین کمتر دیده‌ام که یک وزیر آموزش و پرورش بتواند فکر کند و برنامه‌ای برای اداره وزارتخانه خود بریزد.

نظام تک‌حزبی شود دیگر اسمش جمهوری اسلامی نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رویکردهای ما در نظام آموزش عالی باید تقویت شود، گفت: اگر برخی ساختارها اصلاح نشود به آینده مردم‌سالاری دینی در کشور نگرانم. ما که نمی‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی تک‌حزبی شود که اگر چنین شود دیگر اسمش نظام جمهوری اسلامی نیست. پس اگر قرار است جمهوری اسلامی با رای مردم حکومت کند باید افکارعمومی را مهندسی و مدیریت کند.

هیچ کشوری اجازه تغییر نظام با رای دادن را نمی‌دهد

باهنر افزود: من به ضرس قاطع می‌گویم هیچ نظامی در جهان وجود ندارد که اجازه دهد با رای، آن نظام تغییر کند، این خیلی کج‌فهمی و سبک‌سری است که کسی فکر کند با رای دادن می‌تواند نظام را هم عوض کند.

در دو سه موضوع قانون اساسی باید تجدید نظر شود 

او با بیان اینکه درباره اصلاح بخش‌هایی از قانون اساسی تقریباً یک وفاق عمومی وجود دارد، اظهار داشت: البته در این زمینه پیشنهادهایی زیادی وجود دارد که اگر در سه چهار موضوعی که واقعا مشکل ساختاری درست در کشور کرده است، مخلوط شود؛ ان‌شاالله خیلی فاصله‌ای با این کار نداریم و طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی می‌توان اصلاحاتی را ایجاد کرد که به نظرم حداقل در دو سه موضوع قانون اساسی باید تجدیدنظر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. امام خمينى فرمودند هر نسلى ميتواند نظام حاكميت خود را انتخاب كند .با اين حساب اقاى باهنر امام خمينى را كج فهم و سبك سر ميداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا