خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو واکنش به «بسته بودن مطب‌ها در قم»

ایرنا نوشت: در پی انتشار گزارشی از بسته بودن غیرموجه مطب برخی از پزشکان متخصصان قمی در کنار تلاش فداکارانه قشر عظیم بهداشتی و درمانی استان در روزهای کرونایی، این امر هر چند با استقبال افکار عمومی مواجه شد، حمایت‌ها و انتقاداتی را نیز در بین اعضای شورای اطلاع رسانی استان برانگیخت.

انتشار گزارشی با عنوان ” مطب به‌وقت عافیت” در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه در خبرگزاری جمهوری اسلامی که در کنار تاکید چندین باره بر تلاش ها و مجاهدت های کادر درمانی و پزشکی قم، به‌صورت مستند به تعطیلی تعداد زیادی از مطب ها و ساختمان‌های پزشکی قم پرداخته بود، واکنش های متفاوتی در جلسه امروز دوشنبه شورای اطلاع رسانی قم داشت.

با وجود انتشار صدها خبر و گزارش طی دو ماه گذشته از تلاش ها و مجاهدت های کادر درمانی قم، انتشار این گزارش انتقادی اما موجب گلایه یکی از خبرنگاران نزدیک به حوزه بهداشت و درمان استان شد.

وی با ابراز ناراحتی شدید از انتشار این گزارش گفت: خبرگزاری دولتی در گزارش اخیر خود به تعطیلی مطب متخصصان اشاره‌ کرده و در گزارش خبری خود مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مدافعان خط سلامت را نادیده گرفته است.

وی ادامه داد: چرا تنها به تعطیلی مطب‌ها تاکید می‌شود و منکر تلاش و همت متخصصانی که در این راه با توجه به درمان بیماران کرونایی خود به شهادت رسیدند، هستیم.

وی همچنین در این جلسه بیان کرد، متخصص زنان و زایمانی به نام«آ» که در این گزارش از بسته بودن مطبش انتقاد شده از چند هفته قبل در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار داشته و به همین دلیل مدتی مطبش بسته است.

 

واکنش دوم: مهر تایید معاون استاندار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در همین ارتباط و با تایید بسته بودن برخی از مطب‌های پزشکی قم عنوان کرد: : من نیز در همان روزهای نخست کرونا، طی مکاتبه‌ای از تعطیلی برخی مطب‌های متخصصان و پزشکان در سطح شهر قم گلایه کردم.

بیژن سلیمانپور تصریح کرد: برخی پزشکان و متخصصان که باید در این شرایط بحرانی پای‌کار باشند و به مردم خدمت کنند مطب خود را تعطیل کرده اند.

به گفته این مسئول، اما این نکته به این معنی نیست که ما زحمات مجاهدت‌های کادر درمانی و برخی متخصصان را نادیده گرفته باشیم.

 

مطب‌های بسته، بیماران خسته

در ادامه این جلسه، مدیر خانه مطبوعات قم دیگر عضو این شورا نیز با واکنش به انتقاد یکی از مدیران روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم از گزارش ایرنا گفت: من به‌طور دقیق این گزارش مطالعه کردم در این گزارش از همه پزشکان و متخصصان استان قم انتقاد نشده است.

“مرتضی داستانی” ادامه داد: در این گزارش با توجه دادن به مجاهدت‌های کادر درمانی و متخصصانی که در این شرایط همت کردند و حتی به شهادت هم رسیدند، از آنان تقدیر شده و در عین حال از برخی متخصصانی انتقاد شده که با توجه به این‌که در این شرایط مردم به خدمات آن‌ها نیاز داشتند اقدام به تعطیلی مطب‌های خود کردند.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا بیماری‌های دیگر نابود نشدند و بسیاری از مردم همچنان از درد بیماری‌هایی رنج می‌برند که در مطب‌های پزشکی به رویشان روزهاست که بسته است و از وضعیتی که در آن گرفتار شدند خسته شدند.

واکنش برخی اعضای شورای اطلاع رسانی قم به گزارش “مطب به وقت عافیت” در حالی است که خبرنگار ایرنا آن را با این سه پاراگراف آغاز کرده است:

همزمان با جان‌فشانی عده زیادی از پزشکان، متخصصان و کادر درمانی قم در مراکز درمانی، عده‌ای از متخصصان و پزشکان نیز با تعطیل کردن مطب‌های خصوصی سوگند پزشکی خود را فراموش کرده‌اند و گویی تنها به وقت عافیت، حاضر به ارائه خدمات پزشکی و عمل به سوگندنامه بقراط و مرامنامه‌ها هستند.

یک روی سکه کرونا، پزشکان و متخصصان فداکاری است که از زمان آغاز شیوع کووید۱۹ متعهدانه در اقدامی ایثارگونه ساعت‌ها بلکه روزها در مراکز درمانی مشغول نجات جان مبتلایان کرونا هستند و بسیاری از آن‌ها روزهای متعددی است که به مرخصی نرفته و عزیزانشان را ندیده‌اند. این همان روحیه غالب و مورد انتظاری است که همیشه در نظام سلامت کشور از آن به یاد داشته‌ایم.

اما کرونا، روی دیگر سکه را نیز نشان داده و کم نیستند پزشکان و متخصصانی که در این روزهای مهم و سرنوشت‌ساز فرار را برقرار ترجیح داده و مطب‌های خود را به بهانه‌های واهی بسته‌اند و به‌جای اینکه رنجی از بیماران کم کنند، درد و آلام آن‌ها را افزایش داده‌اند.


متن کامل گزارش مورد بحث به این شرح است:

یک روی سکه کرونا، پزشکان و متخصصان فداکاری است که از زمان آغاز شیوع کووید۱۹ متعهدانه در اقدامی ایثارگونه ساعت‌ها بلکه روزها در مراکز درمانی مشغول نجات جان مبتلایان کرونا هستند و بسیاری از آن‌ها روزهای متعددی است که به مرخصی نرفته و عزیزانشان را ندیده‌اند. این همان روحیه غالب و مورد انتظاری است که همیشه در نظام سلامت کشور از آن به یاد داشته‌ایم.

اما کرونا، روی دیگر سکه را نیز نشان داده و کم نیستند پزشکان و متخصصانی که در این روزهای مهم و سرنوشت‌ساز فرار را برقرار ترجیح داده و مطب‌های خود را به بهانه‌های واهی بسته‌اند و به‌جای اینکه رنجی از بیماران کم کنند، درد و آلام آن‌ها را افزایش داده‌اند.

با گشت چندساعته طی چند روز متوالی در شهر قم مشخص می‌شود که مطب‌های بسیاری در یک اقدام خودسرانه و به بهانه ترس از ابتلا به کرونا، مطب‌های خود را چهارقفله کرده و در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی کشور در عرصه درمان، به مرخصی رفته‌اند.

شهر پزشکان و صف بهم پیوسته مطب‌های بسته

“شهر پزشکان” یکی از مجتمع‌های پزشکی معروف قم است، حجم مراجعات به این مرکز درمانی همچنان بالاست و در تمام طبقات این ساختمان بلندمرتبه، صندلی‌های انتظار مملو از مراجعه‌کنندگان است اما دست‌کم ۵۰ درصد مطب‌ها بسته‌اند و فقط سرگردانی و درد کشیدن‌های بیماران در این اینجا بیشتر می‌شود.

دکتر «آ» متخصص زنان و زایمان است که مطب خود را بسته و دست‌کم منشی هم نیست که پاسخ مراجعه‌کنندگانی که به‌سختی خود را به آنجا رسانده‌اند بدهد.

در طبقه دیگر شهر پزشکان دکتر «الف» متخصص قلب و عروق هم مطبش را بسته و حتی از یک اطلاعیه کوچک کاغذی نسبت به زمان بازگشایی مجدد مطب یا شماره تلفن برای پیگیری تلفنی مراجعه‌کنندگان نیز دریغ کرده است.

مشاهده مطب‌های بسته در این مجتمع که در کنار یکدیگر صف‌کشیده‌اند هم برای مشاهده‌کنندگان دردآور است اما برای مراجعه‌کنندگان. دکتر «ص» متخصص بیماری‌های داخلی و کلیه هم مطبش را بسته و در روزهای سخت مردم را تنها گذاشته است.

کمی آن‌طرف تر مطب دکتر «ب» فوق تخصص غدد و متابولیسم درها را به روی بیماران بسته است و در برخی مطب‌های دیگر نیز تنها منشی حضور دارد و به سوالات بیماران پاسخ می‌دهد و خبری از متخصص در آن‌ها نیست.

ساختمان‌های بسته پزشکی در قم

میدان سعیدی قم هم یکی از قطب‌های استقرار ساختمان پزشکان و مطب متخصصان است، اما وقتی با دقت بیشتری به وضعیت فعالیت آن‌ها توجه کنیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از آن‌ها در این روزها عافیت‌طلبی پیشه کرده و از ارائه خدمات دریغ می‌کنند.

به‌عنوان نمونه ساختمان «پزشکی نخل» که ساعت ۵ عصر باز می‌شود اما به گفته شاهدان عینی خبر چندانی از متخصصان موردنیاز بیماری‌های فوری در آن‌ها نیست و اغلب مطب‌های آن‌هم از ابتدای شیوع کرونا بسته‌شده و مشخص نیست متخصصانش کجا رفته‌اند.

” مجتمع پزشکی” یلدا نیز بعد از چند مرتبه مراجعه در ساعت‌های مختلف روز در طی روزهای متوالی مشخص شد که بسته است و امکانی برای ویزیت بیماران در آن عملا امکان‌پذیر نیست.

” مجتمع پزشکی آراد” نیز همین وضعیت را داشته و کسی پاسخگوی بیمارانی که از گوشه و کنار شهر و روستاهای استان برای علاج دردشان به آن‌ها روی آورده‌اند، نیست.

به ساختمان پزشکان دیگری در کوچه ۳۹ خیابان صفاییه سر زدیم، این مرکز بیشتر به یک محل متروکه شبیه است که گویا از چند سال قبل فردی پایش را در آنجا نگذاشته است. از مجموع مطب‌های این مجتمع بیش از ۸۰ درصد بسته هستند.

مطب دکتر «الف» متخصص مغز و اعصاب بسته است و خبری از حضور متخصصان دیگر نیز در مرکز وجود ندارد و روح سردی بر فضای کل ساختمان حاکم شده است.

لغو وقت‌های تعیین شده قبلی با پیامک و تماس

یکی از مراجعه‌کنندگان به خبرنگار ایرنا، گفت: برخی از پزشکان وقت تعیین‌شده قبلی خود را به‌راحتی با ارسال یک پیامک لغو کردند. از شدت بیماری و دردی که می‌کشیدم نتوانستم در خانه بمانم، اما اینجا هم فقط با دربسته مواجه شدم.

او ادامه داد: بیماران از این قبیل پزشکان به‌شدت گله‌دارند و باید مشخص شود چرا پزشکانی که برای فعالیت متعهد به ارائه خدمت در تمام شرایط و درمان مردم هستند در این روزهای حساس صحنه را خالی کرده و به مرخصی رفته‌اند.

یکی از مراجعه‌کنندگان که با مشکل عفونی با دربسته مطب مواجهه شده است، بیان کرد: چند هفته قبل از مطب با ما تماس گرفته شد و وقت تعیین‌شده قبلی را یک‌طرفه لغو کردند، بااین‌وجود و پس از گذشته یک ماه که به اینجا آمدم می‌بینیم هنوز متخصصی در مطب نیست.

وی ادامه داد: وقتی با ما تماس گرفته شد، ادعا کردن که مطب فقط تا ۱۵ فروردین‌ماه تعطیل است درحالی‌که امروز در روزهای آخر این ماه قرار داریم و خبری از متخصصان نیست.

زن بارداری نیز که به‌سختی پاهای خود را روی سرامیک‌های براق کف یکی از ساختمان‌های معروف پزشکان قم می‌کشد، می‌گوید: در ماه‌های آخر زایمان هستم و طبق برنامه امروز باید چکاپ می‌شدم اما صبح امروز تماس گرفتند و گفتند متخصص مدنظر شما تا اطلاع بعدی ویزیت ندارد و مراجعه نکنید.

او اضافه کرد: امروز از شدت ناراحتی و نگرانی به‌رغم مشکلاتی که وجود داشت به اینجا آمدم تا شاید متخصص دیگری که اهل وجدان و انسانیت باشد، به دادم برسد اما آن‌ها فقط می‌گویند در خانه استراحت کنید و در صورت نیاز با اورژانس بیمارستانی تماس بگیرید.

متخصص اما غیرمتعهد

سهراب مراجعه‌کننده‌ای است که از مشکلات قلبی و عروقی رنج می‌برد و ساکن یکی از روستاهای بخش مرکزی قم است که خود را به ساختمان پزشکان رسانده اما او نیز به در بسته برخورد کرده است، دری که اطلاعیه کوچکی با عنوان ” تا اطلاع ثانوی تعطیل است”  روی آن نصب‌شده است.

او دلگیر و آزرده‌خاطر از این اتفاق می‌گوید: برای ما که اهل روستا هستیم مسئولیت شناسی و تعهد قداست دارد و مشاهده این‌چنین رفتارهای غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای باورپذیر نیست.

مریم هم از درد دندان به خودش می‌پیچد، می‌گوید: باور کنید وقتی شرایط جسمانی آدم حاد می‌شود دیگر تفاوتی بین بیماران تنفسی، قلبی و عروقی با فردی که از کلیوی رنج می‌کشد وجود ندارد. همه این بیماری‌ها دردآور است.

او گفت: اما نمی‌توانم متوجه بشوم که متخصصی که وقت قبلی برای ما تعیین کرده بود با چه پشتوانه حمایتی مطبش را تعطیل کرده و بیماران را با دردی که قابل‌تحمل نیست تنها گذاشته است.

او اضافه کرد: این پزشکان مانند کادر درمانی مراکز کرونایی در خط مقدم سلامت مردم نیستند و پول هنگفتی نیز از ما دریافت می‌کنند و اینکه ما انتظار داشته باشیم که کار نیمه‌تمام ما را انجام دهند و به تعهد و مسئولیت پزشکی خود پایبند باشند، خواسته نا به‌جایی نیست.

با یک درد از روستا آمدم با دو درد می‌روم

رحیم پیرمرد روستایی دیگری است که با مشکلات ریوی به متخصصی که از چند سال قبل تحت مراقبتش بوده مراجعه کرده است، او سواد چندانی برای خواندن ندارد اما از صفا و معرفت سرشار است.

آقا رحیم درحالی‌که دانه‌های تسبیح را یکی‌یکی با ذکری که زیر لب می‌گوید رد می‌کند، می‌گوید: از این ناراحتم که متخصصی که در مطبش را بسته حتی کاغذی هم‌روی آن نچسبانده که مردم بفهمند کی باید مراجعه کنند.

او اضافه کرد: این سبک زندگی و مسئولیت نشناسی برای من از دردی که براثر بیماری می‌کشم شدیدتر و جانکاه‌تر است، با یک درد به اینجا آمدم و با دو درد به روستا برمی‌گردم.

خانم بیماری نیز بیان کرد: امروز برای چندمین روزی است که به متخصص مراجعه می‌کنم اما هر بار با در بسته مواجه می‌شوم، نمی‌دانم این افرادی که امروز در علم و تخصص خود را به بیماران بستند فردا چگونه می‌خواهند دم از تعهد و خدمت به مردم بزنند.

تشکیل پرونده برای مطب‌های بسته؟

در همین ارتباط چندی پیش مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای شیوع کرونا ویروس از اسفندماه ۹۸ تاکنون ۲۸۶ مطب و ۴۰ درمانگاه در این استان مورد بازدید قرار گرفت و برای مطب‌هایی که به‌صورت غیرموجه ، بسته بودند، پرونده تشکیل شد.

“محمد کرملوفر” با  بر اینکه فعالیت مطب‌ها بر اساس تخصص و درمانگاه‌های استان در ایام شیوع کرونا بر اساس دستورالعملی به آن‌ها ابلاغ‌شده است افزود: در این بازدیدها پرونده تعدادی از مطب‌ها نیز که به دلیل غیرموجه تعطیل بودند، جهت بررسی موضوع به سازمان نظام پزشکی استان ارجاع شد.

با این حال و گذشته دو ماه از آغاز شیوع کرونا و چند هفته از اعلام این هشدارها، هنوز هیچ گزارشی مبنی بر برخورد با این بخش از مطب ها و پزشکان که به وجهه سایر همکاران فداکار و از جان گذشته خود در دیگر مطب ها و بخصوص مراکز کرونایی قم و کشور، لطمه وارد کرده اند، منتشر نشده است.

نام و مشخصات کامل مطب‌هایی که خودسرانه در طول شیوع کرونا به روی مردم قم بسته مانده است، نزد ایرنا و در انتظار ارائه گزارش به موقع از سوی مسوولان ذیربط، فعلا محفوظ خواهد بود.

در پایان و بر اساس گزارش‌های میدانی فراوان از تعطیلی مطبهای خصوصی از وزارت بهداشت و نهادهای قضایی انتظار می‌رود در برابر این تخلف آشکار سکوت نکرده و برابر قانون با آن‌ها برخورد شود و دراین‌بین تعطیل بودن مطب بیماری‌های داخلی، عفونی، اطفال، زنان و فوق ریه که تعداد آن‌ها چشمگیر نیز است مشکلاتی جدی برای بیماران استان به وجود آورده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا