خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معدوم‌سازی جوجه های یکروزه عادی است اما…

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: معدوم‌سازی برخی از جوجه های یکروزه توسط مرغداری‌ها امری عادی است ولی نحوه امحا باید بهداشتی و اصولی باشد.

مجتبی تقی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره فیلم‌های منتشر شده در خصوص امحاء جوجه‌های یکروزه در فضای مجازی اظهار کرد: امحای این جوجه‌های یک روزه به هیچ وجه ربطی به کمبود نهاده‌های مورد نیاز برای تامین غذای آنها نداشته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه تعدیل تولید جوجه یکروزه در ۱۷ فروردین به مزارع مرغ مادر و انجمن جوجه یکروزه اعلام شده، افزود: معدوم سازی برخی از جوجه‌های یکروزه توسط مرغداری‌ها امری عادی است ولی نحوه امحا باید بهداشتی و اصولی باشد.

این مسئول با بیان اینکه معدوم سازی جوجه‌های یکروزه در دو صورت انجام می‌گیرد، افزود: در واحدهای جوجه‌کشی مرغ تخمگذار پس از تفریخ جوجه و تعیین جنسیت، جوجه خروس‌ها به دلیل عدم ایفای نقش در تولید تخم‌مرغ، براساس موازین علمی و جهانی معدوم می‌شوند.

تقی زاده اضافه کرد: معدوم سازی جوجه خروس‌های یکروزه برنامه‌ای همیشگی در واحدهای مرغداری است و صرفاً به چند روزه گذشته محدود نمی‌شود.

وی با اشاره به حالت دوم معدوم سازی جوجه‌های یکروزه گفت: اگر جوجه‌های یک روزه گوشتی تولید شده در واحد مرغداری مشتری خرید نداشته باشند و بیش از ۱۲ ساعت از تولید آنها بگذرد، دچار افت کیفیت می‌شوند ودر این حالت حتی اگر به واحد  پرورشی نیز منتقل شوند ارزش تولید ندارند به همین دلیل چاره‌ای جز معدوم سازی اصولی آنها باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: برای مزارع مرغ مادر و مرغداری‌های گوشتی، پرورش جوجه خروس به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد چون این جوجه‌ها باید به طور مثال سه کیلوگرم دانه مصرف کنند تا نهایت به وزن ۵۰۰ گرم برسند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: این جوجه‌های یکروزه پس از معدوم سازی تبدیل به پودر گوشت طیوری شده و به مصرف مرغداری‌ها می‌رسند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا