خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت و تحلیل روزنامه اصولگرا از نشست اپوزیسیون

روزنامه فرهیختگان در گزارشی به نشست اپوزیسیون در جمعه‌ای که گذشت پرداخته است که در پی می آید:

 گروه ۸ نفره که خود را اپوزیسیون ایران می‌دانند روز جمعه ۱۰ فوریه در دانشگاه جرج تاون آمریکا به‌صورت مجازی و حقیقی گرد هم آمدند تا به بررسی «آینده جنبش دموکراسی ایران» بپردازند. با وجود عنوان برنامه اما در این یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌، سخنرانان تلاش کردند تا چنین نشان دهند که هیچ اختلافی در بین آنها نیست و آن تقابل‌های شدید در فضای مجازی، ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است.

اسرار عکس چهار نفره جنجالی جمعه شب، لو رفت

آنها در این برنامه مرتب از نقش کنشگران داخل ایران می‌گفتند و حتی معتقد بودند با وجود منشورهای مختلفی که به آنها ارائه شده، ترجیح داده‌اند از «منشوری از داخل ایران» برای فعالیت بهره بگیرند اما در عین حال اذعان کردند که بدون حمایت سنگین کشورهای غربی ابزاری برای ‌گذار از جمهوری اسلامی در اختیار ندارند. «فرهیختگان» در ادامه از تاکید اپوزیسیون بر تحریم انتقاد کرده: «می‌گویند باید آنقدر بر سر ایران تحریم ریخت، مثل عراق آنقدر ضعیف شوند که سرنگونی آن ساده باشد.»

 نقش نازنین بنیادی

افراد موسوم به شورای ‌گذار یا اپوزیسیون ایران در این نشست، ملتمسانه از غرب درخواست کرده‌اند که برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران، به تحریم روی بیاورد. در این بین نازنین بنیادی فردی که در دولت دموکرات‌ها به وی بها داده شده و توانسته با کامالا هریس و جیک سالیوان دیدار کند 

جدای از بنیادی، رضا پهلوی نیز به مساله تحریم اشاره کرد و خواهان دو فاکتور کلیدی «فشار حداکثری روی رژیم» و «حمایت حداکثری از مردم ایران» شد و تلویحا تحریم‌ها را زمینه‌ساز ریزش مردم از حکومت خواند. البته هم بنیادی و هم پهلوی در کنار درخواست تحریم بیشتر از «حمایت حداکثری از مردم» هم گفتند، ادعایی که به زعم «فرهیختگان» نوعی فریب است.

حامد اسماعیلیون و اعتصابات کارگری

تحلیل «فرهیختگان» بر این امر مبتنی‌ست که اسماعیلیون و پهلوی و بنیادی در تلاش برای تقویت تحریم‌ها در جهت براندازی ذیل یک پروژه هستند:

«اظهارات این دو تن و اشاره حامد اسماعیلیون به نقش‌آفرینی متخصصانی که در حوزه اعتصابات کارگری تجربه دارند و می‌توانند بر کالاهای استراتژیک و مکان‌های استراتژیک اثرگذار باشند، نشان می‌دهد این افراد پیمانکاران جزئی یک پروژه بسیار بزرگ هستند. تا چندی پیش پروژه‌ای را که اکنون نازنین بنیادی، رضا پهلوی و سایر اعضای نشست دنبال می‌کردند را بنیاد تروریستی دفاع از دموکراسی‌ها و گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای دنبال می‌کردند. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای برنامه خود را متمرکز بر این کرده بود تا شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهند و آنها را از تجارت با ایران بازدارند.»

 تحریم حکومت یا تحریم مردم؟

اپوزیسیون ناتوان ایرانی برای ‌گذار از جمهوری اسلامی، به غرب امید بسته است. اگر چه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، به‌خوبی درک می‌کنند که هر تحریم می‌تواند چه بر سر زندگی آنها بیاورد اما اپوزیسیون با دوگانه کردن مردم و حکومت، گمان می‌کند در تحمیق مخاطب موفق می‌شود. در مساله تحریم، تفکیک حکومت و مردم بی‌معنا و به‌نوعی حقه‌بازی است. در عراق پیش از تحریم‌های آمریکا هر کارمند دولت به‌طور متوسط ماهانه 200 دلار درآمد داشت اما با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این کشور در پی حمله به کویت، ارزش حقوق همان کارمند به حدود 5 دلار کاهش یافت. 

  یک اپوزیسیون تاثیرگذار؟

  فرهیختگان معتقد است: ترکیب خبرنگاران و پرسشگران(اینتل، من و تو، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا) نشان می‌دهد که تنها کارکرد این نشست، با هدف تاثیرگذاری در داخل ایران و امیدبخشی به بدنه منفعلی بوده است که پس از دروغ‌های این جریان در چند ماه گذشته، میلی به همراهی با این موج سرشکسته ندارند و دیگر حاضر به حضور در فراخوان‌های آنان نیستند. همین جریان در هفته‌ها و ماه‌های گذشته به کسانی که حاضر به تعطیل کردن زندگی‌شان نبودند، با برچسب «عادی‌سازی» و «خونشویی» حمله می‌کردند، حالا که فضا به کلی تغییر کرده، خواهان تداوم زندگی عادی مردم و برگزاری کنسرت‌ها و… شده‌اند و می‌گویند که انقلابی 24 ساعته نداریم(اشاره فرهیختگان به بخشی از حرف‌های اسماعیلیون در این نشست است که خواهان از سر گیری زندگی عادی مردم بود)

اپوزیسیونی که منافقین در آن جایی نداشت!

 از این 8 کرسی، هیچ سهمی برای  منافقین در نظر گرفته نشده بود. این عدم حضور می‌تواند از دو منظر معنا داشته باشد؛ اول اینکه این 8 نفر دارای اختلاف جدی با گروهک منافقین هستند و دوم اینکه برای کسب مشروعیت، فعلا صلاح در آن بوده که منافقین در جلوی دوربین ظاهر نشوند. 

همه برای مریم رجوی؟

تحلیل فرهیختگان در این بخش متفاوت است: 2 روز پیش مریم رجوی در کنفرانس مطبوعاتی کنگره آمریکا پس از قطعنامه‌ای موسوم به حمایت از قیام مردم ایران سخنرانی کرد. 165 نماینده از هر دو حزب از این قطعنامه حمایت کرده‌اند. در غرب اصلی‌ترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی، منافقین تعریف شده‌اند. فرهیختگان می‌گوید که اصلا این هشت نفر آمده‌اند که زمینه به قدرت رسیدن رجوی را فراهم کنند.

روزنامه فرهیختگان البته بعد از این که کارگردان اصلی ماجرا را رجوی معرفی می‌کند، رضا پهلوی را هم نکوهش می‌کند:

  فردی مانند رضا پهلوی بیشتر شبیه شاهزادگان خائن و البته کم‌اصل‌ونسب است؛ چه اینکه پدر و پدربزرگ وی که هردو به بدترین شکل سرنگون شدند، هم خائن بودند. خاندان پهلوی حتی از قاجاریه در ایران منفورترند و توسط تظاهرات مردمی -و نه حتی رقبای داخلی- حذف شده‌اند.  پهلوی‌ها که فاقد عمق و امتداد خانوادگی قابل توجه بوده و نیمی از فرزندان آخرین شاه پهلوی نیز خودکشی کرده‌اند.

متن مشترک علی کریمی و گلشیفته فراهانی

در نشست روز جمعه، همه منتظر بودند تا ببیند علی کریمی، فوتبالیست سابق چگونه می‌خواهد در نقش یک کنشگر سیاسی و به عبارت دیگر یک چهره اپوزیسیون ظاهر شود و برای دقایقی بدون مشکل مواضع سیاسی خود را بیان کند. زمانی که گلشیفته فراهانی شروع به صحبت کرد مشخص شد خبری از سخنرانی علی کریمی نیست و او که کمی پیش به رضا پهلوی وکالت داده بود، این بار گلشیفته را وکیل خودش کرده تا مواضعش را بیان کند. شیرین عبادی، عبدالله مهتدی و گلشیفته فراهانی، برای این نشست ویدئوهایی ضبط‌شده ارسال کردند. برخلاف عبدالله مهتدی، رهبر گروه تروریستی کومله که تلاش کرد زیاد سخن نگوید تا وارد موارد اختلاف‌‌برانگیز نشود سایر سخنرانان به شکلی به اختلافات‌شان اشاره کردند ولی وقت مناسب برای اختلافاتی از این دست که شکل و نوع حکومت چگونه باشد را موکول به آینده و صندوق رای کردند.

پی‌نوشت: عکس هم از روزنامه فرهیختگان برداشته شده است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا