خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا گوگل دانسته به جنگ طلبان کمک می‌کند؟

/ درباره‌ی کمک گوگل به آموزشکده‌ی توانا /

سرویس سیاسی انصاف نیوز: مریم معمار صادقی، رییس موسسه توانا، که با بودجه‌ی دولتی آمریکا اداره می‌شود و از جنگ با ایران حمایت می‌کند، می‌گوید که ماهانه ۴۰ هزار دلار گوگل به این موسسه کمک تبلیغاتی می‌کند اما آیا گوگل می‌داند که برای جنگ علیه ایران هزینه می‌کند؟‌

معمارصادقی در ویدئویی جنجالی در سال ۹۷، جنگ را مثبت و عامل ضروری و سازنده در تحولات تاریخ بشری خوانده بود و برای نمونه به جنگ داخلی آمریکا و جنگ ده ساله دهه ۱۹۹۰ بالکان (تجزیه یوگسلاوی به پنج کشور) و بمباران کوزوو از سوی ناتو و جنگ داخلی سوریه اشاره کرده بود.

اما معمار صادقی در ویدیویی که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی از او پخش شده به منبع هزینه‌های موسسه‌ی توانا از جمله کمک هزینه‌ی گوگل اشاره می‌کند: «این سوال زیاد مطرح می‌شود و همیشه می‌گوییم که از دولت آمریکا، وزارت امور خارجه‌ی آمریکا اولین بودجه‌ی این پروژه آمده، هنوز هم از دولت آمریکا دارد حمایت می‌شود ولی این وسط بودجه‌هایی از جاهای دیگر، وزارت خارجه‌ی هلند، از نشنال اندومنت فور دموکراسی، نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی (usaid)، … ما موفق شده‌ایم که این پروپوزال‌ها را ببریم و این بودجه را گرفتیم. ضمن این نهادهای دولتی هلندی و آمریکایی، خیلی مهم است کمکی که از شرکت گوگل می‌گیریم. شرکت گوگل الان – شاید خیلی‌ها ندانند – با ماهی ۱۰ هزار دلار کمک شروع کردند، که ما بتوانیم تبلیغات رایگان داشته باشیم. بعدها از کار ما بیشتر خوششان آمد و این کمک الان شده ماهی ۴۰ هزار دلار. ماهی ۴۰ هزار دلار در سرچ گوگل، یک فرصت خیلی خوبی است به وبسایت توانا. ما بیشترین ترافیکی که به سمت وبسایت توانا می‌آوریم، الان از طریق فرصت مجانی است که گوگل به ما می‌دهد».

جنس کمک گوگل

در واقع گوگل پولی نداده است، بلکه به اندازه‌ی ۴۰ هزار دلار در ماه به آنها خدمات داده که بخشی از آن در قالب تبلیغات است البته نه قالب آگهی؛ بلکه وقتی یک سری کلیدواژه‌ها در گوگل جستجو می‌شوند سایت توانا را به عنوان اولین گزینه پیشنهاد می‌دهد.

چرا گوگل کمک می‌کند؟

یک سری از موسسات غیردولتی گوگل را برای نوع کاری که می‌کنند فریب می‌دهند. مثلا توانا به گوگل نمی‌گوید که هدفش براندازی دولت ایران از طریق جنگ است بلکه می‌گوید که هدفشان آموزش جامعه مدنی است. همه شرکت‌های بزرگ جهانی مبلغی را به عنوان «مسئولیت مدنی» یا «مسئولیت اجتماعی» به موسسات غیردولتی کمک می‌کنند تا در حوزه‌های آموزشی و فرهنگی هزینه شود. البته این مبلغ از مالیات آن موسسات کم خواهد شد.

واکنش ایران چیست؟

یک فعال مدنی مقیم آمریکا به انصاف نیوز می‌گوید: نه ایران به ذهنش می‌رسد که با گوگل وارد مذاکره شود و بگوید که شما دارید در امور داخلی ما دخالت می‌کنید و نه ایرانی‌های اینجا اینقدر درک سیاسی دارند که نگذارند کسانی مثل معمارصادقی به اسم دموکراسی و جامعه مدنی برای ایران کاسبی راه بیاندازند و نان جنگ طلب‌ها را جور کنند.

او می‌افزاید: این در حالی است که تو خود گوگل کلی ایرانی مشغول هستند که می‌فهمند انتهای داستان توانا، جنگ طلبی است. ایرانی‌ها فرهنگ سیاسی خود را همچون بنفشه‌ها با خود می‌برند و ترجیح می‌دهند سکوت کنند که کسی به آنها چیزی نگوید!

«جف گلبرگ» فعال رسانه‌ای آمریکایی پیشتر توضیح داده است که چطور توانا از پول آمریکا برای زمینه سازی جنگ علیه ایران استفاده می‌کند و به کمک گوگل هم اشاره کرده است.

«ایران دیس اینفو» چه بود؟

تابستان سال ۹۸ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به حمایت مالی از پروژه‌ی «ایران دیس اینفو» پایان داده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که افرادی که در این پروژه فعالیت می‌کردند، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیانی که برخی از آنها شهروند آمریکا بودند را مورد حملات تند قرار می‌دادند.

لئا گابریل، رئیس مرکز مشارکت جهانی آمریکا تابستان پارسال در پاسخ به سوالات نمایندگان کنگره با اشاره به پایان یافتن کمک مالی به این پروژه گفت: «کمک مالی به این پروژه ماه گذشته تعلیق شده بود تا توئیت‌هایی که منتشر کرده بودند بررسی شود. بررسی این توئیت‌ها نشان داد که آنها توافق‌های صورت گرفته بین پیمانکار و وزارت خارجه را نقض کرده‌اند. هدف ما از این پروژه افشای فعالیت‌های رسانه‌ای گمراه کننده ایران بوده است در حالیکه توئیت‌های منتشر شده از سوی پروژه «ایران دیس اینفو» در زمینه مورد نظر نبوده‌اند. قصد اداره مرکز مشارکت جهانی هرگز انتشار توئیت علیه شهروندان آمریکایی نبوده است».

اما پروژه ایران دیس اینفو که به‌اصطلاح جنگ طلبانی از جمله معمارصادقی آن را پیش می‌بردند در فضای داخلی ایران کمتر دیده شد. در این پروژه تمام فعالانی که در آمریکا از روند دیپلماسی با ایران حمایت می‌کردند از جمله نایاک یا خبرنگاران مستقل (حتی خبرنگاران بی بی سی از جمله کلباسی) هم مورد هدف قرار گرفته بودند.

فعال مدنی ایرانی مقیم آمریکا می‌گوید که حملات پروژه‌ی ایران دیس اینفو موجب سکوت بخش مهمی از آدم‌های نسبتا میانه‌رو و مستقل در آمریکا شد. بعدها البته وقتی آش شور شد دولت بودجه‌ی آنها را قطع کرد.

وی افزود: باید این گفته شود که اینها دارند یک جنگ رسانه‌ای را علیه نیروهای مستقل راه می‌اندازند و عملا دارند عملیات روانی جنگ علیه ایران را انجام می‌دهند و سوال این است که آیا واقعا گوگل دارد به این پروژه کمک می‌کند؟

تبلیغات مجاهدین خلق در اینستاگرام

در روزهای اخیر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به تبلیغات مشابه اینستاگرام برای سازمان مجاهدین خلق اشاره کرده‌اند؛ گروهی که در چند دهه‌ی اخیر بارها دست به ترور زده است و بسیاری از کشورها این سازمان را تروریستی می‌دانند.

در گوشه‌ی تبلیغات آنها، نام اینستاگرام به عنوان اسپانسر (پشتیبان مالی) نوشته شده است.

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات تبلیغاتی گوگل: این سرویس‌ها برای داخل ایران تحریم است

شرکت برتینا یکی از شرکت‌هایی است که ارائه دهنده‌ی برخی خدمات تبلیغاتی سایت گوگل در ایران است. حسینی، مدیر فروش برتینا می‌گوید که احتمالا گوگل برای دادن اینگونه امتیازات ممکن است تراکنش‌های مالی، لیست کارهایی که ان‌جی‌اوی مورد نظر انجام می‌دهد و اهداف و نتایجی که به دنبال آن است را بخواهد.

او به انصاف نیوز می‌گوید: بخشی از تبلیغات رایگانی که گوگل ارائه می‌دهد مربوط به سرویس ادسنس است که می‌تواند بنوعی باعث منبع درآمد شود. البته این سرویس در ایران بخاطر تحریم‌ها اصلا اتفاق نمی‌افتد. نه ما نه هیچ‌جای دیگری در ایران نمی‌تواند این نوع از سرویس‌ها را ارائه دهد. حداقل این سرویسی که به آن اشاره کردم در واقع رایگان نیست و در ازای هزینه‌ای که شما دارید برای گوگل پرداخت می‌کنید –باتوجه به نوع آن تبلیغات- انگار گوگل هم بخشی از درآمدش را با شما به اشتراک می‌گذارد؛ چنین حالتی ایجاد می‌شود و به حساب ارزی شما –که حتما هم باید در بانک‌های بین‌المللی معتبر و غیر تحریم باشد- واریز می‌کند.

اما اینگونه امتیازات چه در سرچ‌ها و… برای سازمان‌ها و ان‌جی‌اوها در هر کشوری که تحریم نباشد می‌تواند وجود داشته باشد که مثلا بگویند ما به شما فلان قدر اعتبار می‌دهیم اما به این شرط که فلان کار را بکنید؛ اما در ایران اصلا چنین شرایطی وجود ندارد.

او در پاسخ به این سوال که «برای اینکه این امتیازات را به ان‌جی‌اوها بدهند معمولا چه شرایطی را بررسی می‌کنند و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟» گفت: اولا که اصلا نباید در ایران یا در هر کشور دیگری باشد، اما اگر شما در کشورهای دیگر باشید –البته دقیق نمی‌دانم و تنها کلیات را به شما می‌گویم- ممکن است تراکنش‌های مالی را از شما بخواهند، لیست کارهایی که انجام می‌دهید و اینکه این موارد را کجا استفاده می‌کنید و اصلا برای چه می‌خواهید؟ می‌خواهید چه اتفاقی بیفتد و نتیجه به کجا ختم شود. ممکن است گزارشات اینچنینی بخواهند.

جمعیت امام علی: تصور نمی‌کنم برای ان‌جی‌اوهای داخلی چنین کاری کنند

اما جمعیت امام علی، که از انجمن‌های مردم‌نهاد و خصوصی است و فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، می‌گوید که اصلا تابحال از هیچ امتیاز و امکان بین‌المللی برخوردار نشده‌ است؛ خانم نعمت الله زاده از اعضای هیئت مدیره‌ی جمعیت امام علی، به انصاف نیوز می‌گوید: ما اصلا اطلاعی از این امکانات گوگل نداشتیم و تلاشی هم نکرده‌ایم. اما تصور نمی‌کنم که برای ان‌جی‌اوهای داخلی چنین کاری کنند. اگر جمعیت جزو سرچ‌های اول می‌آید واقعا سرچ شده است که می‌آید، بدون هیچ راهکاری.

او در مورد اینکه آیا از شرکت‌های بزرگ و کوچک داخلی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی تابحال کمکی به جمعیت شده یا نه، گفت: شرکت‌های دولتی که اصلا، از شرکت‌های خصوصی‌ هم در طرح کوچه‌گردان چندباری مثلا شرکت صحت مواد بهداشتی خانواده‌ها را به ما می‌داد و توزیع کردیم، یکسری عکس و فیلم هم گرفت. اما بطور کلی رقم‌های ما بالا نیست. خیرهای ما بیشتر مردم عادی هستند؛ پرداخت‌های خیلی خرد و پایین اما تعداد بالا داشتیم.

برای شرکت‌های داخلی گویا نیاز به گواهی معافیت مالیاتی است که ما آن را نداریم. معمولا شرکت‌های بزرگ سمت ان‌جی‌اوهایی می‌روند که گواهی معافیت مالیاتی به آنها دهند و از مالیت‌شان کسر شود. ما این امکان را نداریم و علاوه بر آن منبع پولی که به ما کمک می‌شود برایمان بسیار مهم است. از هرجایی کمک نمی‌گیریم و معتقدیم پرداخت‌هایمان خرد باشد اما مردم عادی باشند. برای اینکه بسیار معتقدیم که هر کمکی که می‌کنیم آن پول باید برکت داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این اژدهای هفت سر نکبتی دمکراسی غربی فقط در زیرمجموعه شورای آتلانتیک بیش از ۲۷۰۰۰ بیست وهفت هزاز خبرنگار درخدمت دارد که رسالتشان آماده گی اذهان عمومی برای پذیرش جنگ ها برعلیه ملت ها تحت صدها عناوین مثل نشر حقوق بشر،دفاع از حقوق اقلیت ها،دفاع از رفتن دختران افغان به مدرسه،نشر دمکراسی ،مقابله با دیکتاتورها ،.وصدها مورد اینچنینی دیگر است که در سالهای اخیر هزاران NGO دیگربا نامهای عوامفریب خبرنگاران بی مرز،پزشکان بی مرز،کلاه سفیدها هم به این مجموعه لعنتی اضافه شده اند.در باره ایرانیان خارج نشین هم بدون هیچ اغراقی بگویم که این اشخاص که در ایران به کمتر از مقام ریاست جمهوری وانقلاب راضی نبودند در اینجا جز ساکت ترین ووظیفه شناس ترین شهروندان هستند که از سنگ صدائی در می آید که از این جماعت هیچ.گول فضای مجازی را نباید خورد که اشخاص معدودی که با امکاناتی که در اختیارشان توسط رسانه های اینترنتی قرارگرفته غوغا براه می اندازند.بالای ۹۵٪ ایرانیان هریک درگوشه ای از شهر مسکونی همانند تبعیدی مضاعف وکمترین ارتباط باجامعه بومی به نفس کشیدن ادامه می دهند وبعضی از آنها با توجه به هیچگونه رفت وآمدی با دیگران در مراسم سال نو در مسکن خود بساط هفت سین پهن میکنند اگر چه دید وبازدیدی در کار نیست.اینها که گفتم نه تنها غلو نبود بلکه یک از هزار آنچه بود که دربیش از سه دهه شاهد هستم.متاسفانه ادبیات وهنر ما به این بخش از ایرانیان که باندازه یک کشور اسکاندیناوی جمعیتشان است تاکنون نپرداخته است که امید است این نقص جبران شود تا جوانان ویا خانواده های دیگر در این دام های اتوپیائی وعنکبوتی مهاجرت گرفتار نگردند.متاسفانه رسانه ملی ایران نه تنها کمکی در این زمینه نکرده بلکه با نادیده گرفتن خیل عظیم مهاجران ناموفق با چسبیدن به معدود نمونه های ظاهرا مهاجر موفق سهم بسزائی در رشد مهاجرت بی برنامه افراد داشته است.درباره گوگل و فیسبوک واینستاگرام و..زیره به کرمان بردن است بخواهم بگویم که این شرکت ها بخشی از همان اژدهای هفت سر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا