خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حکم آیت الله بیات: کفایت اطمینان به منجمان در تعیین اول و آخر ماه رمضان

آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به استفتایی درباره‌ی پیشرفت تکنولوژی و توان منجمین برای پیشبینی اول و آخر ماه‌های قمری تاکید کرد: اگر مکلف، از قول منجمان و افراد اهل فن نیز اطمینان حاصل کند، برایش کفایت می‌کند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، متن پرسش و پاسخ به این شرح است:

سؤال: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توان منجمین برای پیش بینی اول و آخر ماههای قمری حتی برای چند سال آینده، آیا کماکان برای اعلام اول و آخر ماه، باید رؤیت ملاک قرار گیرد؟
تکلیف فرد مکلف برای یقین حاصل کردن نسبت به این موضوع چگونه است؟

پاسخ:
با سلام و تحیت؛
در ابتدای پاسخ لازم است به این نکته اشاره شود که در اسلام مبنای تشخیص موضوعات، به عهدۀ عرف و شخص مکلف است مگر موضوعات خاصی که شارع، خود آنها را آورده و تشخیصش نیز به عهدۀ خود اوست مانند کرّیت آب یا نصاب زکوات و امثالهم که در جای خود بحث شده است. به همین جهت است که فقه و فقیه، عهده دار بیان احکام اند و موضوع حکم را در موارد متعارف، به خود عرف و مکلف واگذار می کنند.
با توضیحات داده شده لازم به ذکر است که ملاک برای اعلام اول یا آخر ماه قمری – مطابق آنچه از روایات به دست می‌آید مانند روایتی که در وسائل الشیعة جلد دهم باب ۳ از ابواب شهر رمضان حدیث ۱ آمده است- رؤیت هلال ماه و یا اتمام سی روز کامل است؛ حال راههای اثبات این رؤیت اینهاست که یا خود مکلف ماه را ببیند، یا دو نفر عادل شهادت دهند به طوری که شهادت یکی با دیگری مغایرت نداشته باشد، یا گروهی گواهی دهند طوری که از حرف آنها اطمینان حاصل شود و یا اینکه مجتهد جامع الشرایط حکم به اول یا آخر ماه کند مشروط بر اینکه مکلف، علم به خلاف آن نداشته باشد.
بنابراین انسان باید به رؤیت اول و آخر ماه اطمینان یابد و این اطمینان از هر راهی که بدست آید، کفایت می‌کند.
با این شرایط اگر مکلف، از قول منجمان و افراد اهل فن نیز اطمینان حاصل کند، برایش کفایت می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا