خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خروج از نظام

/ یادداشتی بر آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا /

یونس دهمرده، کارشناس ارشد علوم سیاسی، در یادداشت ارسالی از سیستان و بلوچستان به انصاف نیوز درباره‌ی فیلم «خروج» نوشت:

خروج از نظام، اصطلاحی که بسیاری از فعالین اجتماعی بخصوص در سیستان بلوچستان، بارها و بارها شنیده‌اند: در این شرایط حساس این کار شما مطالبه گری از نظام نیست بلکه خروج از نظام است.

خروج را می‌توان دلسوزانه‌ترین ساخته حاتمی کیا برای امروز و فردای کشور نامید.

به‌خوبی در این فیلم نشان می‌دهد که بهتر آن است که راه نقد و مطالبه‌گری باز باشد.

به‌خوبی واقعیت را نشان می‌دهد که چگونه عده‌ای از مدیران میانی و پایین دستی، بدون کمترین دلسوزی برای کشور، تنها برای سرپوش گذاشتن بر کم کاریها هر مطالبه‌ای را اغتشاش و خروج از نظام نام می‌گذارند و برای حفظ صندلی، اجازه نمی‌دهند اخبار و کمبودهای مناطق که براثر همین کم کاری ها ایجاده شده است، به مدیران بالادستی برسد.

خروج قصه کشاورزانیست که به آنها ظلم می‌شود، در پی جبران خسارت، به مدیران محلی متوسل می‌شوند، اما شعبه پاستور در آن شهر (اصطلاحی که فرماندار شهر در فیلم به خود می‌دهد) پاسخ صحیحی به آنان نمی‌دهد، کشاورزان تصمیم می‌گیرند با تراکتور عازم تهران، امامزاده_پاستور (اصطلاحی که در فیلم برای دفتر رئیس جمهور بکار می‌رود) شوند و مشکل را با رئیس جمهور مطرح کنند، درهمان ابتدای راه، #فرماندار به سراغشان می‌رود و قصد دارد با تهدید آنها را از این سفر باز دارد، وی آنها را اغتشاشگر می‌خواند و … کشاورزان در راه سفر به تهران در قم مشاور رئیس جمهور را ملاقات می‌کنند، او نیز بجای اینکه به درخواست دیدارشان با رئیس جمهور توجه کند کارشان را نه مطالبه از نظام، بلکه رویارویی و خروج از نظام می‌نامد و…

فیلم خروج افزون براینکه لازم است مردم آنرا بادقت ببینید، واجب است که مدیران میانی استانی و شهرستان‌ها نیز مجبور شوند، آنرا ببینند و سپس درخصوص علل اشتباه بودن اقداماتشان در بستن دهان منتقدین، در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر جناب ابراهیم حاتمی کیا کتاب خروج اعتراض وفاداری آلبرت هرشمن ترجمه محمد مالجو را خوانده بود، نام این فیلم زیبا را وفاداری می گذاشت و نه خروج.
    لطفا در صورت امکان این پیام را به کارگردان محترم فوق الذکر نیز برسانید. با احترام
    پاسبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا