خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش خبرگزاری دولت از ماهواره نظامی سپاه

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا در گزارشی درباره‌ی پرتاب ماهواره نظامی توسط سپاه نوشت:

همزمانی چهل‌ویکمین سالگرد تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا، فصل جدیدی از فعالیت‌های علمی در کشور آغاز کرد و نشان داد که ایران در ارتقای توان دفاعی خود موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.

نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. ماهواره نور ۱ از ماهواره‌بر ۳  مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این پنجمین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایران است و پیش از این ماهواره‌های امید، رصد، نوید و فجر در مدار زمین قرار گرفته و به اهداف مورد نظر خود دست یافتند. بر اساس تحلیل‌های متخصصان، این ماهواره از تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و موتور سوخت جامد در مرحله فوقانی سامانه ماهواره‌بر جزو تازه‌ترین فناوری ها در این حوزه محسوب می‌شود.

براساس آمارهای منتشر شده جهانی تاکنون ۲ هزار ماهواره در مدار زمین از سوی کشورهای مختلف قرار گرفته است که گرچه نام علمی-تحقیقاتی دارند اما بسیاری از آن ها برای اهداف نظامی به فضا ارسال می‌شوند. «دسترسی به فضا» مهم ترین کار ویژه و هدف سپاه پاسداران از پرتاب این ماهواره بوده است و بر اساس پیش بینی ها قرار است در زمینه جنگ‌های اطلاعاتی، رصدهای نظامی، ایمن سازی آسمان کشور، و مواردی از این دست به کمک نیروی دفاعی کشور بیاید. موفقیت ایران در بی‌سابقه‌ترین دوران تحریم‌ها، گرچه برای مردم و دوستان متحدش امیدبخش بود اما واکنش‌هایی هم مطابق انتظار از سوی آمریکا در پی داشت.

واکنش‌های داخلی، غرولندهای خارجی

قرارگیری موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران سیل تبریک‌ها را روانه صاحبان پروژه کرد. سرلشگر «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح با تبریک پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور آن را طلیعه مبارکی برای افزایش اقتدار دفاعی با حضور در فضا و ارتقای علمی و بازدارندگی کشور در مسیر خودکفایی دانست.

سردار «حسین سلامی» هم در یادداشتی نوشت: «امروز از آسمان زمین را نگاه می‌کنیم و این اتفاق آغاز شکل‌گیری یک قدرت جهانی است.»

سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» رییس قوه قضاییه، آیت الله «احمد جنتی» رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، ««محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از مقامات لشگری و کشوری بودند که موفقیت پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران را به سپاه پاسداران تبریک گفتند.

خارج از مرزها هم خبر پرتاب نور۱ بازتاب یافت و واکنش برانگیز شد. «موشک راه طولانی پیمود» اذعان اولیه مقامات پنتاگون به موفقیت پرتاب ایران بود و اگرچه مدعی شدند اقدامی شرورانه است اما نتوانستند دربرابر توان ایران سکوت کنند.  مهم ترین حمله های لفظی هم مطابق انتظار از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. دستپاچگی «دونالد ترامپ» از پرتاب موفق ماهواره ایرانی، در کنفرانس خبری مشهود بود او درپاسخ به پرس و جوهای خبرنگاران درباره ماهواره گفت: آمریکا از نزدیک ایران را زیر نظر دارد و تعقیب می‌کند. می‌دانیم که داشت بالا می‌رفت. ما خیلی نزدیک آن را تعقیب کردیم. ما از خود ایرانی‌ها در مورد ایران بیشتر می‌دانیم.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی را نقض کرده، گفت: «من فکر می‌کنم هر کشوری وظیفه دارد به سازمان ملل برود و بررسی کند آیا پرتاب این موشک ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده یا نه. به نظر من لازم است ایران به‌خاطر پرتاب موشک پاسخگو باشد. به نظرم ایران باید پاسخگوی آن‌چه انجام داده است باشد. اکنون یکی از سازمان‌های آنها که ایالات متحده آن را تروریستی می‌داند، اقدام به پرتاب ماهواره کرده است».

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم خواهان محکومیت بین المللی پرتاب ماهواره از سوی ایران و اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران شد تا از فعالیت های ناخوشایند و خطرناک بازداشته شود. وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اقدام سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نور را در تداوم «اقدام‌های خطرناک و ادامه پنهان‌کاری ایران در توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» عنوان و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با این اقدام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

خبرگزاری های غربی، رویترز، آسوشیتدپرس، روزنامه دیلی استار، ان‌بی‌سی، روزنامه ینی شفق ترکیه، روزنامه نیویورک پست آمریکا، شبکه خبری ای بی سی و خبرگزاری فرانسه هم خبر پرتاب موفق ماهواره نور را بازتاب دادند. رسانه های کشورهای همسایه مانند پاکستان، عراق، لبنان، سوریه، کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس و روسیه هم در بخش های مختلف خبری و رسانه ای خود موفقیت ایران را مورد توجه و تحلیل قرار دادند.

آیا اقدام ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت است؟

مهم‌ترین واکنش آمریکا به این پرتاب بهانه قطعنامه ای بود و مسئولان این کشور این موفقیت رال ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانستند و حتی یکی از شبکه های فارسی زبان به نقل از «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شدکه آمریکا پرونده ایران را به دلیل پرتاب ماهواره نور و نقض قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل خواهد فرستاد.

۲۰ جولای ۲۰۱۵ برابر با ۲۹ تیر ۱۳۹۴ شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه شماره ۲۲۳۱، شش قطعنامه تحریمی ایران را ملغی و تحریم های مربوط به آن را از میان برداشت. این قطعنامه شامل ۱۲ بند مقدماتی ۳۰ بند اجرایی و دو سند است که یکی از آن ها برنامه جامع مشترک اقدام یا همان برجام است.

در پاراگراف سوم ضمیمه دوم این قطعنامه از ایران صرفا درخواست شده که از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند و ایران هم از همان زمان اعلام کرده است که چون طرحی برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد این بند بلاموضوع خواهد ماند. درخواست برای توقف تلاش ها به منظور دستیابی به فناوری موشک‌های بالستیک هم هشت ساله است که در پاییز امسال ملغی خواهد شد. از همان ابتدا هم تحلیل ها از این بند الزام آور نبودن آن را تایید می کردند و اکنون با چنین توصیفاتی هیاهوی آمریکا برای تثبیت این دروغ که ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده تنها بهانه جویی تازه کاخ سفید در دوران ناکارآمدی شیوع کرونا است. این هراس افکنی ها در حالی از سوی آمریکا صورت می گیرد که اولین ناقض توافق برجام و ضمایم آن رئیس جمهوری این کشور بوده و ایران به گواه سازمان بین المللی انرژی اتمی و کشورهای دیگر طرف برجام بر سر پیمان خود باقی مانده و گام های خود را بر اساس آنچه در همین تعهد وجود دارد برداشته است.

توان دفاعی ایران محدودیت بردار نیست

تلاش ها برای توقف یا محدودسازی توان دفاعی ایران در حالی است که ایران در قلب خاورمیانه و در همسایگی کشورهایی است که بیشترین مبالغ بودجه خود را به خرید تسهیلات اختصاص می دهند و چندان دلخوشی هم از جمهوری اسلامی ندارند. زرادخانه های ریز و درشت، همسایگانی به غایت تنش خواه، رژیمی که ایران را دشمن شماره یک خود می داند و از همه مهم تر تجربه هشت سال دفاع تنها از مرزهای ایران را در تلاش و تقلا برای افزایش توان نظامی خود محق می کند. اینکه اما آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین سلاح هسته ای را داراست، میلیاردها دلار برای سیستم نظامی خود خرج می کند، چهار دهه از هیچ تلاشی در مسیر دشمنی با ایران کوتاهی نکرده و از همه مهم تر هزاران فرسنگ با منطقه فاصله دارد تا چه اندازه در تهدید ایران محق است؟ پرسشی بی پاسخ در چهل سال گذشته بوده است و اکنون هم  به نظر می رسد ترامپ برای فرار از مشکلات کرونایی داخلی نیاز به بهانه جویی تازه دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا