خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصطفی الکاظمی هم استعفا می‌کند؟!

ایرنا نوشت: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مکلف عراق در نشست روز گذشته (چهارشنبه) جناح‌های شیعی در دفتر «هادی العامری»، رییس ائتلاف «الفتح» نام‌های برخی از اعضای دولت خود را اعلام کرد که مخالفت چند جناح را به دنبال داشت و سبب شد که وی به استعفا از ماموریت خود در تشکیل دولت هشدار دهد.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق ۹ آوریل ۲۰۲۰ (۲۱ فروردین)   به دنبال اعتراض جریان‌های سیاسی عراق و کناره‌گیری «عدنان الزرفی» از مکلف شدن به تشکیل کابینه، در حکمی مصطفی الکاظمی را مأمور تشکیل دولت جدید کرد.

به گزارش شفق نیوز، الکاظمی نخست وزیر مکلف عراق به دلیل فشارهایی که وی در هنگام تشکیل کابینه با آن روبه رو شده است، جناح‌های شیعه را به عقب نشینی از ماموریت خود تهدید کرد، این در حالی است که ائتلاف الفتح اعلام کرد که پارلمان به کابینه‌ای غیر از آنچه که در رسانه‌ها اعلام شده است رای خواهد داد.

یک منبع در ائتلاف دولت قانون به شفق نیوز گفته است که نخست وزیر مکلف از اعتراض نیروهای شیعه به افراد معرفی شده توسط وی در نشست روز گذشته (چهارشنبه) در دفتر هادی العامری رییس ائتلاف الفتح ناراحت شده است.

وی ضمن بیان اینکه الکاظمی نمی‌خواهد به سرنوشت «محمد توفیق علاوی»، نخست وزیر مکلف پیشین با شکست رای اعتماد از پارلمان مواجه شود، افزود که الکاظمی به رهبران جناح‌های شیعه که در این جلسه حضور داشتند گفته که به خاطر دامنه فشارها و مطالبات سیاسی که با آنها روبه رو شده، از این ماموریت استعفا خواهد داد.

این منبع بیان کرد، الکاظمی به گروه‌های شیعه اطلاع داده است که در لیست کابینه خود اصلاحاتی را انجام خواهد داد و در صورت مخالفت هر جبهه سیاسی یا حزبی، وی بدون تردید از ماموریت خود استعفا خواهد کرد.

بر این اساس، ائتلاف الفتح امروز (پنجشنبه) تاکید کرد که پارلمان عراق به کابینه‌ای غیر از آنچه در رسانه‌ها اعلام شد، رأی خواهد داد.

«فاضل الفتلاوی»، عضو ائتلاف الفتح در گفت‌وگویی ضمن بیان اینکه اسامی زیادی برای نامزدی پست‌های وزارتخانه ای مطرح شده است، گفت: برخی از اسامی نامزدهای وزارتخانه‌ها که فاش شده‌اند درست است و برخی از آنها صحت ندارد.

الفتلاوی افزود: اگر الکاظمی وزرای خود را انتخاب کند، مسوولیت موفقیت یا شکست دولت خود را بر عهده خواهد گرفت و اگر جناح‌های سیاسی وزرا را  انتخاب کنند، مسوولیت موفقیت یا ناکامی دولت جدید بر عهده آنها است.

وی با بیان اینکه پروژه انتخاب کابینه در حال مذاکره و گفت‌وگو است گفت: پارلمان به کابینه‌ای که برخی از اسامی آن فاش شده است رای نخواهد داد بلکه به کابینه‌ای رای خواهد داد که در روزهای آینده به طور رسمی اعلام می‌شود.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف عراق در نشست روز گذشته (چهارشنبه) خود و جناح های شیعه در دفتر هادی العامری رییس ائتلاف الفتح اسامی نامزدهای ۱۴ وزارتخانه را اعلام کرد.

در همین حال، یک منبع دیگر به شفق نیوز گفته که الکاظمی نام کاندیداهای خود را به رهبران جناح‌های شیعه ارائه داد، اما آنها بدون ذکر نام‌های جایگزین به برخی از این اسامی اعتراض کردند.

این منبع افزود: رهبران شیعی از مصطفی الکاظمی خواستند که به دلیل ناکارآمدی برخی از نام‌های مطرح شده برای تصدی وزارتخانه‌ها، برخی نام‌های کابینه خود را تغییر دهد.

وی در ادامه‌ گفت: حاضران در نشست به انتخاب دوباره تعدادی از وزرای دولت مستعفی «عادل عبدالمهدی» اعتراض کردند و همچنین در مورد برخی از نامزدهای ارائه شده توسط جناح‌های اهل سنت بررسی‌هایی را انجام دادند.

منابع رسانه‌ای عراق چهارشنبه شب گذشته پس از نشست الکاظمی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق با گروه‌های هفت‌گانه شیعه در دفتر هادی العامری، اسامی نامزدهای پیشنهادی کابینه وی را منتشر کردند.

نام‌های پیشنهادی الکاظمی برای تصدی وزارتخانه‌های عراق به این شرح اعلام شده است:

وزارت دارایی: فواد حسین

وزارت دادگستری: خالد شوانی

وزارت امور شهرداری‌ها: ریزان محمد

وزارت نفت: جبار لعیبی

وزارت برنامه‌ریزی: خالد بتال

وزارت امور خارجه: حارث حسن

وزارت آموزش عالی: ابراهیم بحرالعلوم

وزارت آموزش و پرورش: مزاحم الخیاط و فلاح محمود احمد

وزارت حمل و نقل: علاء محمود حسین

وزارت کشاورزی: محمد شیاع  السودانی

وزارت بازرگانی: ماهر حماد

وزارت کار: کاظم السهلانی

وزارت فرهنگ:  هشام صالح داود

وزارت منابع آب: جاسم محمدالاسدی

در این فهرست به اسامی نامزدهای وزارت خانه‌های صنایع، مهاجرت، ورزش، جوانان، دفاع و کشور اشاره نشده است.

از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان و گروه‌های سیاسی پارلمانی ۴۸ ساعت مهلت دارند نظر خود را در مورد نامزدهای کابینه پیشنهادی اعلام کنند.

برخی منابع خبر داده‌اند که سه شنبه هفته آینده نشست پارلمان برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی الکاظمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا