خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش روسیه به پرتاب ماهواره نظامی سپاه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره ادعای اخیر آمریکا در خصوص نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران اعلام کرد: ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نکرده است و ادعای طرف آمریکایی دراین باره بی‌اساس است.

«ماریا زاخارووا» روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سوال ارسالی خبرنگار ایرنا در خصوص اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این مطلب افوزد: بارهاست که آمریکا تلاش می‌کند که خود را از محکومیت جهانی بخاطر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ خلاص کند و به همین دلیل ایران را متهم می‌کند.

وی افزود: این تاکتیک آمریکا را بی اعتبار می‌خوانیم و در شورای امنیت نیز چنین حرکتی را مردود خوانده‌ایم، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام، ایران را از حضور صلح آمیز در فضا و امور فضایی منع نکرده است ضمن اینکه ادعای آمریکا مبنی بر این که موشک‌های فضایی ایرانی می‌تواند سلاح هسته‌ای حمل کند، بی‌اساس است.

زاخارووا تصریح کرد: ایران هیچگاه سلاح هسته‌ای تولید نکرده است و در آینده نیز چنین سلاحی نخواهد داشت. اما آمریکا به توسعه توانمندی موشکی و هسته‌ای خود می پردازد.

به گزارش ایرنا، نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

ماهواره نور ۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

وی گفت: ایران بیشتر از همه کشورها مورد بازرسی‌های هسته ای قرار گرفته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این واقعیت را تایید می‌کند و بازرسان آژانس باوجود ریسک بر اثر شیوع کرونا به بازرسی‌های شبانه روزی در مراکز ایران ادامه می‌دهند.

زاخارووا افزود: ایران با وجود تمام تلاش ها و کارشکنی های آمریکا به اجرای برجام ادامه می دهد. واشنگتن با ایجاد مانع سعی دارد نقض این توافق بین المللی توسط خود را پنهان کند.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی در اظهارات اخیر خود در مورد ایران حتی خجالت کشید به برجام اشاره کند و اعلام کرد که اگر ایران تعهدات خود را نقض کند پاسخگو خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اظهارات بی اساس مقام‌های وزارت خارجه آمریکا درباره ایران، شرکت کنندگان در برجام را برای حفظ و اجرای این توافق بین‌المللی مصمم تر می کند.

تحریم ایران در شرایط کرونا را ضدبشری می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد ادامه تحریم ایران از سوی آمریکا و غرب در شرایط شیوع کرونا و با وجود تاکید دبیر کل سازمان ملل گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا را کاملا غیرقانونی می‌دانیم و این تحریم ها در شرایط کنونی در مورد ایران و برخی کشورهای دیگر غیربشری است.

وی خاطرنشان که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست ویدئویی سران کشورهای عضو گروه ۲۰ بر لزوم ایجاد کریدور سبز عاری از تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری تاکید کرد.

زاخارووا گفت: روسیه همواره برغیرقانونی بودن تحریم های یکجانبه ازجمله در مورد ایران تاکید کرده است و ما معتقدیم که آمریکا نباید در تلاش‌ها برای مقابله با کرونا مانع ایجاد کند و مزاحم شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه باید اقدامات ضدبشری متوقف شود، اظهار کرد: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بر لزوم لغو تحریم‌ها و همبستگی جهانی برای مبارزه با کرونا تاکید کرده است.

وی یادآوری کرد که چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیز خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه این کشور شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: این تحریم ها ماهیت دروغین ادعاهای دفاع از حقوق بشر را که آمریکا بر آن تاکید دارد و خود را مروج آن می خواند، نشان می دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا