خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نمی‌توان تا زمستان انتظار افزایش قیمت نفت را داشت»

«مهدی حسینی»، معاون اسبق وزیر نفت گفت:‌ با توجه به ریسک‌های موجود در بازار نفت نمی‌توان تا سرد شدن هوا و رسیدن فصل زمستان انتظار بهبود تقاضا و افزایش قیمت نفت را داشت.

حسینی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه دلایل زیادی برای منفی شدن قیمت نفت آمریکا در معاملات این هفته وجود دارد، ‌ادامه داد: مهمترین دلیل شیوع ویروس کرونا است که رشد اقتصادی دنیا را متاثر کرده و قیمت نفت را پایین آورده است.

وی افزود: تا پیش از شیوع کرونا پیش‌بینی‌ها در خصوص رشد اقتصادی جهان،‌ حدود ۳.۵ درصد بود اما حالا صندوق بین‌المللی پول رشد منفی ۳.۵ درصد را برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

حسینی با بیان اینکه متناسب با کاهش رشد اقتصادی،‌ تقاضا برای انرژی در جهان پایین می‌آید،‌ گفت: اکنون در حالی که عرضه نفت نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده اما تقاضا با شدت زیادی کاهش داشته است تا آنجا که ۳۰ میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود دارد.

به گفته حسینی،‌ این عدم توازن بین عرضه و تقاضا در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

وی به تولید ۱۴ میلیون بشکه‌ای نفت آمریکا اشاره کرد و گفت: افزایش تولید نفت این کشور در سال‌های اخیر باعث شده تا نسبت به تکانه‌های قیمتی بیشتر آسیب ببینند. اگرچه نفت برنت و اوپک نیز از این کاهش قیمت متاثر می‌شوند اما در برابر افت قیمت مقاومت کردند و حالا فاصله قیمت بین این نفت‌ها بسیار زیاد شده است.

معاون اسبق وزیر نفت با اشاره به اینکه مسافرت‌ها در آمریکا هر ساله در ماه «مِی» آغاز می‌شود،‌ افزود:‌ امسال اما به دلیل کرونا شاهد رکود در مسافرت‌ها و به دنبال آن رکود در مصرف انرژی هستیم.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت‌ها بیشتر مربوط به محموله‌های سررسید شده در ماه «مِی» بوده است،‌ ادامه داد:‌ در بازارهای آتی انرژی در بیشتر مواقع شاهد دخالت یک سرمایه‌گذار در معاملات هستیم. با توجه به صحبت‌های رییس جمهوری آمریکا درباره پرکردن ذخایر نفتی با نفت بسیار ارزان، ‌به نظر می‌رسد در این مورد،‌ سرمایه‌گذار مورد نظر که در بازار اخلال ایجاد کرده،‌ دولت آمریکا است.

حسینی تاکید کرد: ‌امروز زودتر از موعد مقرر ذخایر نفتی پر شده و مصرف‌کنندگان بزرگ نیز ذخیره‌سازی نفت ارزان را در دستور کار خود دارند تا آنجا که در حال حاضر، ذخایر استراتژیک و تجاری پر است.

وی با بیان اینکه همیشه در ابتدای بهار تقاضا برای ذخیره‌سازی اوج می‌گرفت،‌ گفت: با توجه به این اتفاقات، حجمی از تقاضا که مربوط به ذخیره‌سازی می‌شد اکنون در بازار وجود ندارد و این فشار بیشتری بر قیمت‌ها می‌آورد.

معاون اسبق وزیر نفت به جنگ قیمتی عربستان و روسیه که بعد از اجلاس اوپک در ماه مارس آغاز شد اشاره کرد و افزود:‌ این عدم توافق فاجعه‌ای بود که سقوط قیمت‌های نفت را دامن زد.

وی تاکید کرد: ‌به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا، کاهش قیمت نفت به سرعت قابل جبران نیست و نفت‌های گران مانند شیل آمریکا،‌ نفت خلیج مکزیک و نفت دریای شمال با کاهش تولید به دلیل قیمت‌های پایین رو به رو خواهند شد.

حسینی ادامه داد: البته ممکن است برای حفظ اشتغال و مسایل مربوط به اقتصاد جهانی، تولید تا حدودی حفظ شود اما هزینه‌های بالای تولید شیل‌اویل‌ها،‌ باعث می‌شود تا بیش از ۵ میلیون بشکه از مجموع ۸ میلیون بشکه تولیدی آنها از بازار خارج شود.

با این حال، ‌به گفته معاون اسبق وزیر نفت، نمی‌توان در بهار و تابستان منتظر افزایش قیمت نفت بود و باید منتظر پاییز و زمستان برای افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی گفت: ممکن است در جلسه بعدی اوپک پلاس،‌ عدد کاهش تولید را افزایش دهند؛ البته این تنها یک احتمال است.

حسینی با بیان اینکه اگر نفت شیل از بازار خارج شود ممکن است سیاست‌ها در بازار انرژی به نفع ایران تغییر کند،‌ افزود:‌ تولید نفت در ایران ارزان است و با قیمت‌های پایین نیز اقتصادی است بنابراین اگر قیمت‌ها پایین بماند اما روند تقاضا با افزایش رو به رو شود،‌ ممکن است همه چیز به نفع ایران تمام شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا