خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آثار منفی ممنوعیت واردات تجهیزات فناوری ارتباطات

ایرنا نوشت: ثبت سفارش تجهیزات ضروری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات این روزها با مشکل مواجه شده است. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست برای حل این مشکل اقدام کند چرا که ممنوعیت واردات تجهیزات ضروری فناوری ارتباطات به زیرساخت‌های ارتباطی کشور ضربه می‌زند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در اعتراض به عدم ثبت سفارش کالاهای ضروری نامه‌ای را به مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرد. محمدباقر اثنی عشری با بیان این‌که انجام بسیاری از فعالیت‌های جامعه از طریق دورکاری و نیز ارائه خدمات آموزشی از راه دور در فضای مجازی در شرایط شیوع ویروس کرونا انجام می‌شود و به همین دلیل تقاضا برای تهیه تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافته است، اخیراً ثبت سفارشات برخی کالاهای متداول (مانند سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره ‌سازی، …) که پیش از این مطابق روال ثبت سفارش می ‌شد، با عنوان تعجب‌برانگیز «موجود بودن نمونه تولید داخلی» رد شده است.

اثنی عشری از مدیر کل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد ضمن بررسی موضوع و به منظور تبیین و حل مسئله و جلوگیری از ورود قاچاق کالاهای فوق با توجه به نیاز بازار، با برگزاری جلسه‌ای این مشکل را حل کنند.

پیرو ارسال این نامه، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد ممنوعیت واردات تجهیزات ضروری فناوری ارتباطات به زیرساخت‌های ارتباطی کشور ضربه می‌زند.

«حمید توسلی» عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی گفت: زمانی که برای ثبت سفارش کالا اقدام می‌کنید، واردات آن از نظر مقررات بدون مشکل اعلام می‌شود اما دفتر مقررات صادرات و واردات در تاریخ نهم فروردین ماه نامه‌ای ارسال کرده است که کالا نمونه داخلی دارد. یعنی وارد کننده نمی‌تواند کالا را وارد کند اما نتیجه استعلام واردات آن را تایید می‌کند.

توسلی افزود: کالای زیرساختی به میزان زیادی ارزش افزوده ایجاد می‌کند و این بر هیچکس پوشیده نیست. همه شاهد هستیم در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات چگونه باعث نجات کشور و آماده کردن بسترهای لازم برای خرید آنلاین، برگزاری جلسات مجازی و آموزش را فراهم کرده است.

یکی از مواردی که دارای نمونه داخلی اعلام شده و از واردات آن جلوگیری می شود CPU است. چه کسی است که نداند تولید این قطعه به طور انحصاری در اختیار تنها دو شرکت در تمام دنیاست. ما آرزو داریم و امیدواریم روزی بتوانیم این کالا را در کشور تولید کنیم اما در شرایط کنونی این امر میسر نیست.

توسلی با بیان این که سخت افزار کالای لوکس نیست و از الویت بالایی برخوردار است، افزود: امیدورام دولت و وزارت صنایع این موضوع را جدی بگیرند. به نظر می‌رسد هنوز در بخشی از بدنه حاکمیت، فناوری اطلاعات و تجهیزات آن کالای لوکس شمرده می‌شود اما تصور کنید اگر با نبود این زیرساخت‌ها یک روز اینترنت قطع شود چه بلوایی در کشور شکل می‌گیرد.

وی اشاره کرد: حتی همین الان اگر مشکلی در ثبت سفارش‌ وجود نداشته باشد با دردسرهای زیادی مواجه هستیم. مسوولان کشور متوجه این موضوع نیستند که دوماه است کشورهای چین و تایوان که تولیدکننده اصلی قطعات هستند با توقف کار مواجه بوده‌اند و در حال حاضر بدون این نامه‌ها و بخشنامه‌ها ما دوماه از کل پروسه سفارش‌گذاری و تحویل قطعات عقب هستیم و باید بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

فراموش نکنیم تمام دنیا مشتری این تولیدات هستند و به طور کلی این کمبود وجود دارد، بحران کرونا هم که مزید بر علت شده است و اگر سنگ‌اندازی در این میان انجام شود، با مشکل رو به رو خواهیم شد.

تمام تلاش شرکت های حوزه فناوری اطلاعات این است که بتوانند نیروهای ارزشمند خود را حفظ کنند. کارمندان این شرکت‌ها در خدمت توسعه کشور هستند، اما با این شرایط باید دید شرکتها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی تا چه حد دوام می‌آورند و چه وقت ناچار به حذف نیروها و تعدیل هستند. بیکار شدن این نیروها باری روی دوش دولت خواهد بود و نرخ بیکاری و تبعات آن مانند مهاجرت را بالا خواهد برد.

توسلی با تاکید بر این که زیرساخت‌های بانکداری هم از این آسیب‌ها در امان نیستند، افزود:  تصور کنید بانکداری الکترونیک بدون تجهیزات لازم با چه مشکلاتی مواجه می شود. وقتی ما با نامه ای مواجه می شویم واردات، CPU، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک، روتر را ممنوع می‌کند احساس می‌کنیم موضوع اشتباه سهوی بوده که به زودی برطرف خواهد شد.

عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی خاطرنشان کرد: همه به این موضوع اذعان داریم که ما تولیدکننده سرور و لپ‌تاپ نیستیم. اگر می‌خواهیم این ها را مونتاژ کنیم هم نیاز به ورود قطعات داریم و کشور ما هنوز به مرحله تولید این قطعات نرسیده است. ما امیدواریم روزی به لبه تکنولوژی دنیا برسیم اما در سالی که با این بحران شروع شده و به دنبال جهش تولید نیز هستیم این بخشنامه‌ها صرفا باعث توقف کار فعالان این حوزه و بیکاری افراد زیادی می‌شود.

توسلی در مورد فعایت های کمیسیون و سازمان در این حوزه افزود: کمیسیون سخت افزار پیش از مذاکراتی کرده توانسته ایم ددر زمینه تعرفه مذاکراتی انجام بدهیم و موفق هم بوده ایم. نیاز داریم در دولت به این دانش برسیم که تجهیزات سخت افزاری چیست و چه اهمیتی دارند. ضمن اینکه امیدواریم و حامی این هستیم که شرکت‌های داخلی بتوانند قطعات مورد نیاز کشور را به بهترین شکل تولید کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به این که پس از بحران کرونا دنیا با سرعت به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت خواهد کرد تجهیزات هوش مصنوعی و غیره خواهان زیادی پیدا می‌کنند و نباید بیش از این از قافله تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم.

انتهای ‌پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا