خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازیگران و بازیگردانان مجلس رونمایی شد

 مراسم رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس به کوشش نسرین وزیری که به بررسی ترکیب مجالس نه گانه  شورای اسلامی از بدو تاسیس تاکنون پرداخته است در سالن اجتماعات روزنامه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم که با حضور  تنی چند از نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی  و اصحاب رسانه برگزار شد، سید محسن یحیوی در در سخنانی با اشاره به کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس  اظهار کرد: در این کتاب سعی شده است از وقایع مجالس نه ‌گانه سخن به میان آید و از این جهت کتابی ارزشمند است ، ما اعتقادمان این است که انقلابی براساس دین اسلام داریم و حضور ما در این مجالس نیز بر حسب وظیفه بوده است.

از ابتدای انقلاب تا مجلس پنجم مجالسی اصولگرا داشتیم

 نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: از نگاه من مجلس اول بهترین و قوی‌ترین مجلس بود و با توجه به شرایط سختی که در کشور داشتیم قوی‌ترین مجلس انقلاب بود و این نه به آن دلیل که شورای نگهبان وجود نداشت بلکه به این دلیل   مجلسی  قوی بود که حافظ انقلاب و ارزش‌های انقلاب بود.

یحیوی با تاکید بر اینکه کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس نشان می‌دهد که در هر برهه از زمان مردم چگونه فکر می‌کردند،  یادآور شد: از ابتدای انقلاب تا مجلس پنجم مجالسی اصولگرا داشتیم. با پایان یافتن مجلس پنجم، زمینه برای اینکه گروه‌های دیگر با ذره‌ بین انداختن روی مسائل حضور یابند به وجود آمد و شاهد شکل‌گیری مجلس ششم بودیم ولی معتقدم مجلس ششم نشان دهنده دیدگاه مردم در آن زمان از انقلاب نبود چرا که با شکل‌گیری این مجلس ارزش‌گریزی‌ها شروع شد.

وی  با بیان اینکه که مردم مطمئن باشند مجلس ششمی تکرار نخواهد شد، به ترکیب اصولگرای مجلس هفتم و هشتم اشاره کرد و در ادامه گفت: در مجلس نهم جریان انحراف به وجود آمد که آنها  و افراد همفکرشان معتقد بودند که دستورهای خود را از امام زمان می‌گیرند، لذا مجلس و ولی فقیه دیگر در اداره کشور صاحب ‌نظر نیست، بنابراین آنچه را که می‌خواستند عمل می‌کردند و به دنبال این بودند که در این مجلس نیروهای خود را داشته باشند.

 عضو جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به عملکرد دولت دهم قبل از مجلس نهم ادامه داد: ما در مجلس هشتم تاکید کردیم که بودجه یارانه‌ها ۵۰ درصد بین دهک ‌های اول تا هفتم تقسیم شود ۲۰ درصد به دولت اختصاص یابد ۲۰ درصد هم به کارخانه ها تخصیص یابد و ۱۰ درصد نیز متعلق به افراد زیر پوشش باشد ولی دولت وقت ۱۰۰ درصد این بودجه را به مردم داد و مقدار زیادی برای راضی کردن مردم از بانک ‌ها قرض گرفت.

یحیوی  با اشاره به برنامه جریان انحرافی برای ورود به مجلس نهم خاطرنشان کرد:  اتفاقی که افتاد و کار خدا بود این بود که رئیس دولت وقت از دستور رهبری برای عدم تغییر وزیر اطلاعات وقت سرپیچی کرد و به این ترتیب تمرد عملی خود را به ولی فقیه نشان داد و بر این اساس نتوانست نمایندگان همفکر خود را به جز تعداد معدودی وارد مجلس کند و در نتیجه مجلس نهم نیز مجلسی اصولگرا شد.

بر اساس امار مرکز پژوهش های مجلس میزان و حجم فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در  مجلس ششم پیشتاز بود

در ادامه این مراسم الهه کولایی نماینده اسبق مردم در مجلس، دیگر سخنران جلسه رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس در واکنش به سخنان یحیوی که در انتقاد از مجلس ششم ایراد شده بود اظهار کرد: نه مجلس اول، نه مجلس ششم و نه مجلس نهم تکرار نخواهند شد. چرا که تاریخ به عقب بر نمی گردد اما متاسفانه بعضی از انسان ها به تغییرات جامعه و دنیای پیرامون ما توجه نمی کنند و سعی می کنند جامعه را به عقب برگردانند. این عده نمی توانند داعیه خیرخواهی مردم را داشته باشند.

وی افزود: کسانی که قصد داشته باشند جامعه را متوقف کنند و اقتضائات جامعه را نبینند نمی توانندخدمتی به جامعه شان انجام دهند. بلکه در این میان کسانی موفق هستند که به جنگ واقعیت ها می روند.

 این استاد دانشگاه تاکید کرد: مجلس ششم یکی از افتخارآمیزترین دوره های مجالس جمهوی اسلامی بود. به هر حال هرکدام از دوره های مجلس در گذشته ضعف هایی داشته اند و مجلس ششم هم از این قاعده مستثنا نیست. اما برای ارزیابی عملکرد این مجلس انسان منصف باید پیش داوری جناحی را کنار بگذارند. اما با هر نگاهی که ببینیم نمی توان نقش دو دوره مجلس را نادیده گرفت. این دو دوره مجالس اول و ششم هستند که نمی توان نقش آنها را در قانونگذاری نادیده گرفت.

نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس اول به دلیل فضای انقلابی که در جامعه وجود داشت شکل گرفت. در پاسخ به نوسازی های شاه، مردم ایران نوسازی اسلامی را مد نظر قرار دادند که هم ارزش های اسلامی و بومی و هم ارزش های مدرن که ناظر بر جمهوریت نظام بود را می خواستند. امام هم مرتب بر کنار هم بودن جمهوریت و اسلامیت در جمهوری اسلامی تاکید می کرد تا برای همه این موضوع جا بیفتد.

وی با بیان اینکه شرایط شکل گیری مجلس در هر دوره بر ساختار و عملکرد این مجلس تاثیر گذار بوده است افزود: همین اتفاق در مجلس ششم رخ داد. در سال 76 انتخاب سید محمد خاتمی برای احیای آرمان های انقلاب اسلامی و انتخاب فردی بود که رابطه نزدیکی با بیت امام داشت و تعهد و علاقه مندی خود به نظام برآمده از انقلاب اسلامی را با برنامه و شعار اصلاحات مطرح کرد.

اجرای برنامه اصلاحات در فضای انقلابی کار ساده ای نیست

کولایی با  بیان اینکه مجالس قانونگذاری در خلا شکل نمی گیرند بلکه بر اساس اقتضائات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زمان خودشان شکل می گیرند  یادآور شد: اجرای برنامه اصلاحات در فضای انقلابی کار ساده ای نیست. این کار قبلا در جوامع دیگر تجربه شده بود. از جمله تلاشی که گورباچف برای اصلاح این نظام در شوری انجام داد اما حزب کمونیست مسیر را باز نکرده بود و به جایی نرسید. من به عنوان دانشگاهی وظیفه خودم می دانستم که شرایط پیش برد اصلاحات در جامعه انقلابی را بررسی و مطالعه کنم.

وی  افزود:  برخلاف آنچه برخی از جمله آقای یحیوی مدعی هستند در مجلس ششم بیش از نیمی از نمایندگان از خانوده های شهدا و ایثارگران و از کسانی بودند که جنگ و انقلاب را تجربه کرده و در آن حضور داشتند. تعلق آنها به آرمان های انقلاب مشص بود. اینکه عملکرد این مجلس در فضای اصلاحات چگونه بوده است با نگاه منصفاه دیده نشده است. در حالی که برای بررسی عملکرد آن نیازمند انصاف و پرهیز از پیش داوری هستیم. جامعه ایران سیاست زده است . متاسفانه به جای اینکه ابتدا اطلاعات را ببینیم و به دور از نگاه سیاسی درباره عملکرد آن قضاوت کنیم اول حکم را صادر می کنیم و بعد به دنبال تعیین مصادیق خودمان برای اثبات حرفان حرکت می‌کنیم.

اقدام عمده مجلس ششم اجرایی کردن قانون اساسی بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب  با اشاره به عملکرد مجلس  ششم خاطرنشان کرد: اقدام عمده مجلس ششم اجرایی کردن قانون اساسی به عنوان شاه بیت جمهوری اسلامی بود. هدف این مجلس ایجاد بستری برای اجرایی کردن قانون اساسی بود. اجرایی کردن موازین مختلفی که در قاون اساسی وجود داشت از جمله فصل سوم آن مد نظر این مجلس بود.

کولایی ادامه داد: ما در برابر فشار سنگین تقاضای اصلاح و تغییر از سوی جامعه مواجه بودیم که در برابر آن فشار سنگیینی وجود داشت که این خواسته تحقق نیابد. به هر حال هر دوره ای اشتباهات خود را داشته است اما یان اشتباهات باید به دور از سیاسی ورزی بررسی شود.

وی افزود: : در این دوره شاهد پشتوانه حزبی در این مجلس بودیم. یکی از موفقیت های مجلس ششم همین پشتوانه است فارغ از اینکه عملکرد این حزب را قبول داشته باشیم یا نه. اما این پشتوانه امکان اینکه در مجلس ششم بر اساس برنامه حرکت کنیم را ایجاد کرد.

کولایی با انتقاد از کسانی که عملکرد این مجلس را زیر سوال می برند اظهار  کرد:  این تصویر از مجلس ششم داده شده که این مجلس صرفا در پی تنش و منازعات سیاسی بوده است. در حالی که بر اساس امار مرکز پژوهش های مجلس میزان و حجم فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در این مجلس پیشتاز بوده و فعالیت های سیاسی در رتبه پنجم قرار داشت. اما صدا و سیما و جریان های وابسته به جناح مخالف اصلاحات طوری نشان دادند که گویی این مجلس صرفا در پی دعواهای سیاس یبود. و برجسته کردن کنش های سیاسی این مجلس بقیه عملکردهای موفق آن را تحت تاثیر قرار داد.ن

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاهی که در این مجلس پیگیری می شد این بود که ما تا ثبات و اقتصاد توسعه یافته ای نداشته باشیم به توسعه سیاسی نمی رسیم اظهار داشت: جامعه ای که بخش خصوصی قوی نداشته باشد نمی تواند توسعه سیاسی را تجربه کند.

وی افزود: من منتقدین را به مصوبات مجلس ششم در حوزه زنان ارجاع می دهم. از این مهمتر بعد نظارتی این مجلس بسیار قوی بود با اینکه ما خود را حامی دولت می دانستیم اما این نگاه به معنی سکوت در برابر اشتباهات دولت نبود.

کولایی در پایان  افزودما در مجلس ششم شکل گیری فراکسیون های مختلف از جمله فراکسیون زنان ظرفیت قانون اساسی برای اصلاح و تامین مطالبات مردم به نمایش بگذاریم و نشان دهیم نظام جمهور یاسلامی ظرفیت پاسخگویی به مطالبات را دارد.

 مجلس اول به عنوان مجلسی که همه گروه ها در آن حضور داشتند، قوی ترین مجلس بود

 حجت الاسلام والمسلمین هادی غفاری نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: هرقدر در تایید صلاحیت ها سخت گیری کمتر شده، مجلس قوی تر بوده است. در مجلسی که همه گروه ها در آن حضور داشتند، قوی ترین مجلس بود، بنابراین باید به تصمیم مردم احترام گذاشت

 وی به آیه «و امرهم شوری بینهم» اشاره کرد  و افزود: قرآن به اهمیت موضوع شورا اشاره می کند. «امرهم» یعنی امر همه مردم، فارغ از جنسیت، فارغ از قومیت، فارغ از ثروت، فارغ از مواضع سیاسی، یعنی هر کس که در دارالاسلام زندگی می کند که امروز به آن شهروند می گویند.

 عضو  شورای مرکزی نیروهای خط امام با بیان اینکه همه امور شهروندان با مشورت با یکدیگر صورت می گیرد، افزود: برای تصمیم گیری شرایطی لحاظ می شود، مثلا یک دزد، یک جاسوس، یک دشمن علیرغم شهروند بودن، نمی تواند بر جایگاه تصمیم سازی بنشیند. این یک شرط عقلی است و نه یک شرط فقهی.

وی با تجلیل از نگارش خوب کتاب نسرین وزیری  به تشریح  حوزه های کار تاریخی  پرداخت و گفت:  حوزه کار تاریخی یکی تاریخی نگاری به عنوان وقایع نگاری صرف است و تحلیل و موضع گیری ندارد. من زمانی به در ایتالیا رفته بودم، دیدم در میدان بزرگی مجسمه بزرگ موسیلینی گذاشته شده است. پرسیدم چرا مجسمه اش را گذاشته اید؟ گفتند بخشی از واقعیت کشور است و نمی توان او را انکار کرد. موضوع دوم کشف قواعد تاریخی است. کار مورخ در این دو حوزه کار می کنند و در قرآن هم به آن اشاره شده است.

 غفاری افزود: تاریخ نگار همه هم و غمش این است که دروغ ننویسد و حب و بغض نداشته باشد. در عاشورا حمیدابن مسلم؛ کسی تاریخ نگاری کرده که به شدت با ما دشمن است اما یک کلمه دروغ ننوشته است. و حالا ما هم به نوشته های او استناد می کنیم در حالی که کارمند دربار عبیدالله زیاد است.

پیامبر(ص) هم با اینکه معصوم بودند همه مسائل روزمره زندگی را با مردم حل و فصل می کردند

 وی در ادامه با طرح این سوال که مجلس شورای اسلامی از دیدگاه اسلام چه جایگاهی دارد؟ پاسخ داد: کار طلبگی ما می گوید که مردم باید در سرنوشت خود مسلط باشند. بحث معصوم را جدا کنید. پس از معصوم مساله عوض می شود و مردم جایگاه ویژه ای دارند. البته خود پیامبر هم با اینکه معصوم بودند همه مسائل روزمره زندگی را با مردم حل و فصل می کنند.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی در دور اول با تاکید بر اینکه نقش مردم را در حکومت حضرت علی هم می توان مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: یکی از کسانی که با حضرت دشمنی داشت، وقتی نیروهای خودجوش او را کشتند، حضرت علی ناراحت شد و فرمود این کشتار کورکورانه بود و چون مشخص نشد ضربه چه کسی او را از پا انداخته است، از بیت المال مسلمین دیه او را بدهید.

وی با بیان اینکه دین اسلام حق اکثریت و اقلیت را به رسمت شناخته است، اظهار کرد: در موضع اراده ملی هم امام (س) به شدت پشت موضوع ایستاده است. در مجلس اول گفته شد که فقط علما تصمیم بگیرند، امام (س) موضع سختی گرفت و گفت شما چه حقی دارید برای مردم این بلاد تصمیم بگیرید؟

غفاری درباره مجلس اول نیز اظهار کرد: ما در مجلس اول هیچ تجربه ای نداشتیم، من 29 ساله بودم. در آن زمان، موج انقلاب وجود داشت و روحیه انقلابی زنده بود. توقع احزاب سیاسی مبارز زمان شاه هم مطرح بود. همه توقع داشتند در کادر تصمیم گیری مجلس حضور داشته باشند. موضوع دیگر فرصت طلبی نیروهای غیرکارآمد و فرصت گرا بود.

وی با بیان اینکه بحث عمده اش درباره مجلس اول همان است که رئیس جمهور گفته است، توضیح داد: صحبت آقای روحانی را می خوانم: هرقدر در تایید صلاحیت ها سخت گیری کمتر شده، مجلس قوی تر بوده است. من حرفی روی آن ندارم. در زمانی که همه گروه ها در مجلس حضور داشتند، قوی ترین مجلس بود، بنابراین باید به تصمیم مردم احترام گذاشت. حالا هم باید همین باشد. تا خدای نکرده بوی استبداد یا ملاتاریسم به مشام نرسد.

در مجلس سوم با انشقاق بین نیروهای خط امام جریان چپ و راست متولد شد

  دیگر سخنران این مراسم مرتضی الویری بود که با اشاره به رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس اظهار کرد: در این کتاب علیرغم وقایع‌نگاری دقیق جای بررسی فراکسیون‌ها خالی است. معتقدم مجلس اول قوی‌ترین مجلس بعد از انقلاب بود که یک جریان وسیعی به نام جریان خط امام در آن حضور داشتند و تعدادی معدودی نیز از نیروهای معروف به لیبرال‌ها نیز در آن بودند که با گذر زمان و طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در این تاکید بین نیروهای خط امام انشقاق به وجود آمد و جریان چپ و راست متولد شد.

وی با بیان اینکه بعد از مجلس دوم جریان لیبرال حذف شد، ادامه داد: در مجلس سوم با انشقاق بین مجمع روحانیون مبارز و موضع‌گیری که امام در این ارتباط داشتند، معجزه‌ای شد و آن تصویب برنامه اول توسعه با دیدگاه‌های اقتصادی باز و در مجلسی چپ بود.

الویری با اشاره به تصویب قطع‌نامه ۵۹۸ ادامه داد: در فاصله زمانی تا قطعی شدن قطعنامه ۵۹۸ عراق حمله‌های خود را شدت بخشید، وضعیت عجیبی به وجود آمده بود، بسیاری از نمایندگان به جبهه رفته بودند که من خدمت آقای هاشمی رسیدم و گفتم که برنامه اول توسعه به دلیل جنگ عقب افتاده است و اگر این مسئله را قبول دارید، نماینده‌ها از جبهه برگردند تا این برنامه به تصویب برسد که ایشان پذیرفتند.

شهردار اسبق تهران ادامه داد: برنامه اول توسعه در نیمه دوم سال ۶۷ عملیاتی شد که به دنبال آن رشد اقتصادی معادل 7.3 درصد شروع شد. وضعیت کشور برای فعالیت اقتصاد باز فراهم شد.

 در مجلس اول حضور چهره های مهمی که در شورای انقلاب بودند وزن سنگینی به این مجلس داد

  در ادامه نشست رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان 9 دوره انتخابات مجلس حسن غفوری فرد نماینده دوره های اول، پنجم، هفتم و هشتم مجلس  به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: : معتقدم مجلس اول یکی از قوی ترین مجالس جمهوری اسلامی بود. در آن مجلس خود رهبر انقلاب و بزرگانی دیگر مثل ایت الله هاشمی و شهیدان رجایی و باهنر بودند. اما این به دلیل عدم نظارت شورای نگهبان بر انتخابات آن مجلس نبود. بلکه به دلیل احساس مسئولیت همه مسئولان بزرگ نظام بود که پا به عرصه انتخابات گذاشتند و مردم به آنها رای دادند.

غفوری فرد ادامه داد: من حضور شورای نگهبان را مانع حضور افراد نمی دانم. هرچند با حضور خیلی ها مخالفت کرده است. من البته همینجا می گویم با رد صلاحیت علی مطهری به شدت مخالف هستم. اما در عین حال وظیفه نظارت بر انتخابات طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است. من خوشحالم که علی مطهری گفت اگر رد صلایت شوم اعتراض می کنم اما التماس نه؛ این بهترین شیوه برخورد با شورای نگهبان است.

وی سپس اظهار داشت: در مجلس اول حضور چهره های مهمی که در شورای انقلاب بودند وزن سنگینی به این مجلس داد. اگرچه هیچ کدام از ما تجربه قانونگذاری نداشتیم اما به دلیل حضور بزرگان یکی از قوی ترین مجالس بود. البته این بزرگان کم کم به مسئولیت های دیگری رفتند و در نتیجه سطح مجالس بعدی کمی کاهش پیدا کرد. البته به مرور چهره های جوان و اساتید دانشگاه بعدا وارد مجالس شدند که این ها تاثیر خوبی در روند کار گذاشت.

غفوری فرد با اشاره به تالیف کتاب بازیگران و بازیگردانان انتخابات مجلس اظهار داشت: به هر حال باید توجه داشته باشیم که این ها تاریخ است و نمی شود آن را حذف کرد. مرز بین تاریخ نگاری با ایده پردازی و تحلیل های شخصی باید از هم جدا شود. چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم باید همه چیز را بیان کنیم . جالا فردی رییس جمهور بوده، نماینده و یا وزیر بوده اما الان تغییراتی در شرایطش ایجاد شده و مثلا حالا از ایران فرار کرده اما به هر حال رییس جمهور بوده و باید در تاریخ بیان شود.

تصور من از اصولگرایی یک چیز دیگری بود

در ادامه  این مراسم، علی مطهری به بحث سیر بررسی صلاحیت‌ها در اداور مختلف مجلس اشاره کرد و گفت: روشن است که به مرور یک مقدار دمکراسی مورد قبول قانون اساسی ما در طول زمان با این نوع بررسی صلاحیت‌ها محدود شده و بخشی از انتخاب مردم به عهده آن مرجع قانون گذاشته شده است.

وی بر لزوم اصلاح این امر تاکید کرد و گفت: ریشه اینگونه بررسی صلاحیت‌ها ترس بی جایی است که از فریب خوردن مردم وجود دارد. برخی تصور می‌کنند که مردم آن رشد لازم را ندارند و فریب می ‌خورند و شاید افرادی را انتخاب کنند که در مقابل نظام و ولی فقیه بایستند. این ترس بیهوده بوده و موجب ضربه خوردن نظام می شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این محدودیت در بررسی صلاحیت‌ها باید محدود و مربوط به فساد اخلاقی و فساد سیاسی مثل جاسوسی است، ادامه داد: اینکه برخی مجلس ششم را مجلس نامطلوب معرفی می‌کنند شاید به خاطر تبلیغاتی است که علیه آن انجام شده است. مجلس ششم غیر از مسئله تحصن، مجلس ناموفقی نبوده و در اجرای فصل سوم قانون اساسی گام های مهمی برداشته و در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش کرده است. نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود. اینکه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس ششم به رهبر نوشتند، متن نامه هم بد نبود و امروز برخی از آن پیش‌بینی ها به وقوع پیوسته است.

مطهری ریزبینی در صلاحیت ها برای جلوگیری از تشکیل مجلس ناخوشایند را نامطلوب دانست و گفت: اینگونه برخوردها موجب می‌شود که مردم رشد اجتماعی پیدا نکنند شهید مطهری در سال 1348 جملاتی دارند که مضمون آن این است که تحمیل وکیل ولو صالح موجب می‌شود که مردم آن رشد لازم را پیدا نکنند. باید این اجازه و اختیار را مردم داشته باشند تا اگر صدبار هم اشتباه کنند، در نهایت به رشد اجتماعی برسند.

وی به حضور خود در مجالس هشتم و نهم اشاره کرد و افزود: نقطه آغاز حیات سیاسی من همان مجلس هشتم است که از آن به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود. تصور من از اصولگرایی یک چیز دیگری بود. من انتظار دیگری از آن مجلس و نمایندگان داشتم و در عمل دیدم که اصولگرایی واقعی وجود ندارد. در همان دوران با ماجرای وزارت کشور آقای کردان مواجه شدیم. ایشان در جلسه رای اعتماد مدرک دکترای خود از دانشگاه آکسفورد نشان داد و وزیر شد.همان موقع که بحث‌هایی مطرح شد من گفتم که حالا که ایشان وزیر شده دیگر بی خیال پیگیری موضوع شوید اما وقتی جواب استعلام آمد گفتیم درست نیست که وقتی مردم متوجه دروغ شدند ما در مقابل این امر سکوت کنیم. حتی خواستار این شدیم که خود دولت ایشان را برکنار و یا حتی معاون وزیر کند. اما آنها نپذیرفتند و ما هم حاضر نبودیم که در مقابل این مسئله سکوت کنیم.

مطهری به دیدار خود با احمدی‌نژاد در این ارتباط اشاره کرد و گفت:‌ در‌آن جلسه سه ساعته آقای احمدی‌نژاد از من خواست که بی خیال موضوع شویم و این همه مدرک قلابی وجود دارد من هم گفتم که بحث شخصی وجود ندارد شما هم کار ی کنید تا این مسئله به مجلس کشیده نشود. خود کردان حاضر به استعفا شد اما احمدی‌نژاد اجازه نداد و در جلسه استیضاح هم حاضر نشد و آن مرحوم هم هرچه در جلسه استیضاح گفت به ضررش به پایان رسید و در نهایت با رای بالایی عزل شد.

برداشت غلط از موضوع ولایت فقیه  یکی از مشکلات اصولگرایان
نماینده مردم تهران به موضوع سوال از رییس جمهور در مجلس هشتم نیز اشاره کرد و گفت:‌ این مسئله هم نماینگر یکی دیگر از نواقص اصولگرایان بود. وقتی رییس جمهور می گفت من قانون را اجرا نمی کنم نباید حتی یک ساعت هم رییس جمهور این مملکت می‌ماند. اما دوستان می‌گفتند این دولت مورد حمایت رهبری است و ما ورود نمی کنیم. حدود یک سال طول کشید تا بحث سوال مطرح شود. ایشان حتی گفتند من قانونی که مطابق با قانون اساسی باشد را اجرا می کنم و با سایر قوانین نیز مخالف نظر من است کاری ندارم. نپذیرفتن سوال موجب شد که من از نمایندگی استعفا دهم که در نهایت هیات رئیسه آن را پذیرفت و رییس جمهور برای پاسخگویی به مجلس آمد. هرچند که آیین‌نامه در این ارتباط دارای نواقصی بود و بعدها آن نقیسه رفع شد.

وی یکی از مشکلات اصلی کشور و اصولگرایان را برداشت غلط از موضوع ولایت فقیه دانست و گفت: ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از گردن ما ساقط نمی کند. اینکه من نماینده به وظایف خود عمل نکنم به این دلیل که از نظر رهبری خبر ندارم، صحیح نیست.

مطهری به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم اشاره کرد و گفت: در زمان ما ادامه حضور احمدی‌نژاد را به صلاح کشور نمی دانسنیم از این رو با دوستان همفکری کرده و گفتیم از آقای ولایتی در انتخابات حمایت کنیم. در این خصوص دیدارهایی هم با آقایان هاشمی و خاتمی داشتیم و آنها هم استقبال کردند اما در نهایت دوستان ما گفتند چون نظر آقا را نمی دانیم وارد نمی شویم. انتخابات که ربطی به رهبری ندارد اگر رهبری می خواست که خود رییس جمهور را انتخاب کند که دیگر انتخابات معنایی نداشت. در سال 88 هم که فتنه‌ای راه افتاد، ابتدا عده‌ای راه افتادند و گفتند که نظر آقا به احمدی نژاد است.

نماینده مردم تهران قانون هدفمند کردن یارانه ها را نیز از دیگر مصوبات خوب مجلس هشتم عنوان کرد و گفت: این قانون خوب بود اما اجرای بدی داشت. با وجود اینکه سهم هر فرد 15 هزار تومان بود، دولت برای هر نفر مبلغ 45 هزار تومان در نظر گرفت که موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشور شد و دوستان باز هم سکوت کردند.

مجلس هفتم از در رأس امور بودن خارج شد

 در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی نیز به عنوان یکی از نمایندگان مجلس هفتم به ایراد سخن پرداخت و گفت: در همه ادوار مجلس شورای اسلامی دستاوردهایی داشته ایم که بنا به شرایط آن دوره قابل بررسی است.

وی افزود: شرایطی که در مجلس ششم به وجود آمد باعث شکل گرفتن مجلس هفتم شد.

طباطبایی با انتقاد از جو حاکم بر مجلس هفتم اظهار کرد: مجلس هفتم از اینکه رئیس مجلس یک روحانی انتخاب شود اجتناب می کرد.  گروهی  برای این کار از حیله های غیراخلاقی از جمله دروغ و تهمت بهره بردند.

وی یادآور شد: مجلس هفتم از در راس امور بودن خارج شد و به تابع تبدیل شد. در این مجلس رفتارهای شبیه رفتارهای ماکیاولی ها مشاهده می شد. در این دوره بود که شورای نگهبان یک اشتباهی داشت و آن این بود که احمدی نژاد را به عنوان رجل سیاسی تایید کرد، در حالیکه او رجل سیاسی نبود.

 این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند حرکت مجلس هفتم خاطرنشان کرد: در مجلس شرایط به گونه ای بود که هر انتقاد از دولت را مقابله با رهبری تلقی می کردند. با این کارها هزینه رهبری را بالا بردند و بسیاری از مشکلات با دولت را از طریق رهبری حل و فصل می کردند.

وی در پایان افزود: ایجاد تقابل بین مردم و حکومت و مردم و روحانیت از آثار مجلس هفتم بود.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا