خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به تعویق می‌افتد؟

به نوشته‌ی CNN  با وجود گمانه زنی‌ها درباره تعویق انتخابات ۱۳ آبان ۹۹ ( سوم نوامبر ۲۰۲۰)، به دلیل قوانین فدرال و نیاز به تصویب کنگره، با برشمردن چند دلیل قانونی و حقوقی، نوشت که تصمیم‌گیری درباره تعویق یا لغو انتخابات از حوزه اختیارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خارج است.

به گزارش ایرنا سی ان ان با اشاره به اظهارات چند وقت پیش جو بایدن نامزد دموکرات ها و معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا که گفته بود به هر حال اگر ترامپ موفق به تعویق انتخابات هم شود نمی‌تواند آن را لغو کند، افزود: مهم نیست بایدن یا ترامپ چه می گویند. احتمال بسیاری ضعیفی وجود دارد که انتخابات آبان ماه به تاخیر افتد یا لغو شود.

این رسانه نوشت: اولین چیزی که می‌دانیم این است که انتخابات سراسری آمریکا مانند انتخابات مقدماتی در یک ایالت نیست. تعویق انتخابات های مقدماتی(همان که بسیاری از ایالت ها در مواجهه با همه گیری کرونا انجام دادند) امکان پذیر است. انتخابات های مقدماتی از سوی ایالت ها اجرا می شوند و این بدان معنا است که مقام های ایالتی بر اساس شرایط، درباره تغییر و برنامه ریزی زمان انتخابات مقدماتی تصمیم گیری می کند. در حالی که تعویق انتخابات مقدماتی نیز کار ساده ای نیست و چنین اقدامی چالش های لجستیکی هنگفتی دارد اما به طور کلی دولت های ایالتی در این زمینه تصمیم گیرنده هستند.

این موضوع در خصوص انتخابات سراسری که مقررات فدرال در آن حاکم است، صدق نمی کند.

سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر (سوم نوامبر مصادف با ۱۳ آبان ۹۹) روز انتخابات در آمریکا است، پس از آن از همه ایالت ها و اراضی ایالات متحده آمریکا، نمایندگانی و هیات های نمایندگان کنگره جدیدد کار خود را از سومین روز ماه ژانویه آغاز می کنند.

به دلیل تفکیک قوا در دولت آمریکا، رئیس جمهوری نمی تواند به سادگی قانون فدرال را که کنگره تصویب کرده لغو کند یا نادیده بگیرد و فقط کنگره در این زمینه تصمیم گیرنده است.

در کنگره فعلی دموکرات ها اکثریت را در مجلس نمایندگان و  جمهوریخواهان اکثریت را در سنا در اختیار دارند. آیا نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با تعویق انتخابات در نتیجه تلاش های ترامپ همراهی خواهد کرد؟ پاسخ منفی است.

حالا فرض کنیم که پلوسی موافقت کند و انتخابات به اولین سه شنبه ماه مارس ۲۰۲۱ موکول شود.

بر اساس متمم بیستم قانون اساسی آمریکا درباره دوره ریاست جمهوری آمریکا پایان دوره ماموریت رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور در ساعت ۱۲ ظهر روز بیستم ژانویه و دوره نمایندگی اعضای سنا و نمایندگان مجلس در ساعت ۱۲ ظهر روز سوم ژانویه سالی است که – اگر اصل حاضر تصویب نمی شد- دوره‌های مزبور پایان می پذیرفت و از آن پس دوره جانشینان آنان آغاز می‌شود.

مفهوم این اصلاحیه این است که اگر انتخابات ریاست جمهوری به زمان دیگری موکول شود، ترامپ و مایک پنس هر دو مسئولیت خود را از دست می دهند و با توجه به سلسله مراتب جانشینی، نانسی پلوسی به عنوان رئیس احتمالی مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۲۱ برای چند ماه رئیس جمهور خواهد بود. اگر پلوسی نباشد، رئیس موقت مجلس سنا این مسئولیت را برعهده می گیرد. اگر جمهوریخواهان اکثریت را داشتند چاک گراسلی سناتور اهل ایووا این پست را برعهده می گرفت. اگر دموکرات ها بار دیگر سنا را تحت کنترل می گرفتند سناتور پاتریک لهی جانشین رئیس جمهوری می شد، اما هیچ یک از این سناریوها اتفاق نخواهد افتاد زیرا ترامپ نمی تواند انتخابات را به تعویق بیندازد.

آیا ترامپ ممکن است به بهانه مبارزه با کرونا حکومت نظامی اعلام کرده و انتخابات را لغو یا به زمان دیگری موکول کند؟

جاش داگلاس کارشناس حقوقی انتخابات از مدرسه حقوق کنتاکی در توئیتی نوشت: حتی این تصمیم نیز به او چنین قدرتی را نمی دهد که انتخابات را لغو کند یا پایان دوره خدمتش در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ را به تاخیر بیندازد. همان طوری که دادگاه عالی آمریکا در پرونده موسوم به «اکس پارته میلیگان» در سال ۱۸۶۶ قید کرده است، حکومت نظامی نمی تواند قانون اساسی را تعلیق کند.

ترامپ تاکنون با ایده برگزاری انتخابات از طریق پست الکترونیکی مخالفت کرده و آن را به دلیل احتمال تقلب خطری برای کشورش توصیف کرده است.

سی ان ان با رد این ادعا نوشت: شاهدی برای تقلب گسترده در جمع آوری آرا در این نوع انتخابات وجود ندارد اما با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات ترامپ همچنان این ادعا را تکرار خواهد کرد و سعی می کند تلاش ها برای آسانتر کردن مشارکت رای دهندگان را همزمان با طولانی شدن تبعات ویروس ناکام بگذارد. اما لغو انتخابات یا تعویق آن از حوزه اختیارات ترامپ خارج است.

پلوسی پیشتر در مصاحبه با شبکه ام. اس. ان. بی. سی درباره احتمال بازگشت کرونا و تعویق انتخابات ۱۳ آبان در آمریکا گفته بود: می‌دانم که این خطر (شیوع دوباره کرونا) وجود دارد و مردم نگران هستند اما ما باید انتخابات را برگزار کنیم و این کار را خواهیم کرد.

بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی گفت، ترامپ تلاش می‌کند انتخابات را به تعویق اندازد و در آن صورت، روسیه دوباره در انتخابات دخالت خواهد کرد.

تیم مورتاف مدیر روابط عمومی ستاد انتخاباتی ترامپ احتمال تعویق انتخابات را رد کرده و درباره اظهارات بایدن گفته است که این سخنان «تئوری توطئه یک نامزد شکست خورده است که از واقعیت جدا افتاده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا