خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آیت‌الله امینی از آزادگی خاصی برخوردار بود»

حجت‌الاسلام ورعی، استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت الله ابراهیم امینی از یک حریت و آزادگی خاصی برخوردار بود. ایشان در مسائل اجتماعی آنچه را که احساس می­ کردند باید گفته شود، بیان می کردند

حجت ­الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و از همراهان مرحوم آیت ­الله ابراهیم امینی، درباره درگذشت این عضو مجلس خبرگان به ایرناپلاس می­ گوید: مرحوم امینی در بین علما، شخصیتی اخلاقی و خودساخته بود. چراکه تحت تأثیر امام(ره) و علامه طباطبائی تحصیل کرده ­بود و همچنین از یک حریت و آزادگی خاصی برخوردار بود. ایشان در مسائل اجتماعی آنچه را که احساس می­ کردند باید گفته شود، بیان می کردند و در نقد دولتمردان جدی بودند و بنابراین مورد علاقه مردم بودند.

ورعی همچنین ادامه می دهد: ایشان همچنین در مدتی که امام جمعه قم بودند، در خطبه های نماز جمعه خود، به بیان مشکلات مردم مصر بودند و دائما مسئولان را به پیگیری مشکلات مردم توصیه می کردند. بعد دیگر شخصیت ایشان هم این بود که چون عالم درس خوانده‌­ای بودند، براساس نیاز جامعه با بیان همه فهم، با مردم حرف می زدند و در بخش عقاید، نبوت، امامت و زندگی امام زمان و فرایضی که کمتر مورد توجه بود، مانند امر به معروف و نهی از منکر آثاری را تألیف کردند. همچنین موضوعات مورد توجه بخشی از جامعه را مطرح می کردند و از این موضوع ابایی نداشتند. درواقع وقتی آثار ایشان را مرورمی کنیم حس می کنیم به موضوعات مورد توجه مردم، بسیار پرداخته اند.

این استاد حوزه علمیه قم می افزاید: ایشان در اوایل انقلاب اسلامی و به محض تأسیس جمهوری اسلامی حس کردند اگر این نظام بخواهد پایه هایش محکم باشد، نیازمند کارهای پژوهشی درباره حکومت­داری اسلامی است و این موضوع را در خاطرات خود نیز بیان کرده­‌اند. ایشان همچنین در طول دو دهه ای که نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بودند، به عنوان رئیس دبیرخانه خبرگان و مرکز تحقیقات علمی این مجلس، مجله ای درباره حکومت اسلامی راه اندازی کردند که این مجله حدود بیست سال است که منتشر می شود. ایشان همچنین آثار فراوان و برجسته‌ای که در حوزه های علمیه منتشر می شد را شناسایی می کردند و از محققین حوزه می خواستند تحقیقات کاربردی انجام دهند و از آنان حمایت می کردند.

او در ادامه تأکید می کند: در دوره ای که ایشان این فعالیت های تحقیقاتی را حمایت می کردند، نمی توانم شخص دیگری را مانند ایشان نام ببرم که در این حوزه ها فعالیت می کرده. البته بعدها در این حوزه ها، آثاری منتشر شد.

ورعی همچنین می گوید: ایشان در شورای بازنگری قانون اساسی که ده سال پس از تأسیس جمهوری اسلامی، شکل گرفت نیز حضور داشتند و جزو اعضای فعال بودند و در مباحث علمی با فکر و تأمل قبلی وارد شدند و جزو شخصیت هایی بودند که در مباحث مربوط به ابعاد مختلف رهبری، فعالانه مباحثه می کردند. علاوه بر این، آیت الله امینی جزو شخصیت های معتدل بودند و از علمایی بودند که از حوزه، وارد مسائل اجتماعی و مبارزه شدند. اما همیشه جانب اعتدال را رعایت کردند و در دام افراط و تفریط نیفتادند. همچنین وابسته به هیچ جریانی نبودند و نسبت به هر دو جریان سیاسی حاکم بر کشور نیز انتقاداتی داشتند اما برای همه جریان های سیاسی و افرادی که مستقلانه، دغدغه خدمت به مردم داشتند پشتوانه بودند.

او همچنین معتقد است که آیت الله امینی، انسان بسیار دلسوزی برای مردم و نظام جمهوری اسلامی بود و تا آخر عمر هم به این نظام پایبند ماند و در عین حال در دفاع از مردم به نقد و انتقاد می پرداختند. ایشان جزو کسانی بودند که در مباحث علمی مربوط به شورایی بودن رهبری و دائمی یا موقتی بودن آن نیز، بسیار فعال بودند.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان ضمن اظهار تأثر و تأسف از درگذشت این عالم عالی قدر، بیان می کند: از اتفاقی که در این ایام رخ داد، بسیار اندوهگین شدم، چراکه ایشان شخصیت محبوبی بودند و اگر جامعه درگیر کرونا نبود، قطعا تشییع بسیار باشکوهی را برای ایشان شاهد بودیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا