خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نمایندگان مجلس آب در هاون می‌کوبند»

معاون اسبق تنقیح قوانین مجلس می‌گوید: نمایندگان مجلس در بسیاری اوقات «آب در هاون می‌کوبند». این مسئله فقط مختص مجلس دهم هم نیست و همه ۱۰ دوره مجالس به نوعی درگیر این موضوع بودند. مثال مشخص این مسئله، بررسی استانی شدن انتخابات است که تاکنون چهار دوره مجلس آن را تصویب کرده و شورای نگهبان هم آن را رد کرده اما باز نمایندگان مجلس می آیند و درباره آن طرح می دهند. فردا روز، این نمایندگان باید جوابگو باشند که وقت مملکت را چطور تلف کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی و تصویب کلیات و بخشی از جزئیات طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات که با نیت مقابله با برخی گزارش های خلاف واقع در بزنگاه بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان در صحن مجلس صورت گرفت با موجی از انتقادات از سوی حقوقدانان شورای نگهبان و برخی سیاسیون روبرو شد.

سخنگوی شورای نگهبان به کنایه نسبت به این مصوبه مجلس در یادداشتی نوشت ««امروز در خبرها آمده بود که مجلس بعد از تعطیلات کرونایی و غیر کرونایی جلسه علنی داشت و ناگهان یک طرح دوفوریتی مطرح شد که همگان را به تعجب واداشت. وسط بحران کرونا چه چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات؟! انتظاری که ۴ سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال کردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست‌های کلی انتخابات موضوع دوفوریتی است! اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن دسته از نمایندگانی که علیه آن‌ها مثلا گزارش خلاف واقع داده شده است!»

«هادی طحان نظیف» عضو دیگری از حقوقدانان شورای نگهبان به تبعیت از کدخدایی، به این طرح مجلسی ها حمله کرد و گفت؛ «اینکه نمایندگان مردم چقدر دغدغه مردم و مسائل آنها را در چنین روزهای کرونایی داشته باشند، جایگاه مجلس را در ذهن جامعه روشن می‌کند. اینکه الآن مردم در چه وضعیتی هستند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمایندگان آنها چقدر پیگیر مسائل و موضوعات مردم باشند، آنها را در رأ‌س امور می‌نشاند.»

این درحالیست که دیگرانی هم هستند که این تصمیم مجلس را حمایت کرده و معتقدند قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد و شورای نگهبان باید از شفاف شدن روند بررسی صلاحیت ها استقبال کند.

وقتی نمایندگان می دانند شورای نگهبان یک طرح را رد می کند چرا اصرار به بررسی آن دارند؟

در همین راستا، حجت الاسلام موسی قربانی، نماینده ادوار مجلس که سابقه حضور در جایگاه معاونت امور تنقیح قوانین مجلس را نیز دارد، با اشاره به حواشی به وجود آمده پیرامون طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات مجلس، به خبرآنلاین گفت: شورای نگهبان برای خود جایگاهی دارد که تقریبا سال هاست موضع نسبتا ثابتی دارد و مواضع آنها برای همه مشخص شده است.

وی ادامه داد: موضوع این است که نمایندگان مجلس در بسیاری موارد می دانند که طرح‌ها و لوایح مصوب آنها توسط شورای نگهبان رد می شود اما اصرار دارند که زمان زیادی را برای بررسی برخی مسائل صرف کنند.

نمایندگان گاهی اوقات آب در هاون می کوبند

معاون اسبق تنقیح قوانین مجلس تاکید کرد: این موضوع از جمله چالش‌های قانون‌گذاری در ایران است؛ نمایندگان مجلس در بسیاری اوقات «آب در هاون می‌کوبند». این مسئله فقط مختص مجلس دهم هم نیست و همه ۱۰ دوره مجالس به نوعی درگیر این موضوع بودند.

قربانی خاطر نشان کرد: مثال مشخص این مسئله، بررسی استانی شدن انتخابات است که تاکنون چهار دوره مجلس آن را تصویب کرده و شورای نگهبان هم آن را رد کرده اما باز نمایندگان مجلس می آیند و درباره آن طرح می دهند. فردا روز، این نمایندگان باید جوابگو باشند که وقت مملکت را چطور تلف کردند.

وقتی می دانید شورای نگهبان مصوبه ای را رد می کند وقت مملکت را تلف نکنید

وی افزود: وقتی می دانند شورای نگهبان چیزی را رد می کند (که می دانند) یا باید بنای خود را بگذارند که آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستند یا اینکه اصلا وارد بحث و طرح آن نشوند.

این نماینده ادوار مجلس خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: چه کسی می خواهد جواب حقوقی که برای این کارها گرفتید و زمانی که از مملکت تلف کردید را بدهد؟ ببنید چند ساعت روی موضوع طرح اصلاح قانون انتخابات کار کردید و نهایتا هم کنار گذاشته شد.

دعوای مجلس و شورای نگهبان از زمان امام وجود داشته است

قربانی تصریح کرد: حالا هم اگر قرار است چیزی خلاف رویه شورای نگهبان تصویب شود باید آن را متوقف کرد چون بهرحال قانون اساسی اختیاراتی به شورای نگهبان داده و نمی توان کاری کرد. نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی از اختیارات شورای نگهبان است و و آنها هم می گویند برداشت ما از قانون چنین چیزی است و این دعواهای بین مجلس و شورای نگهبان از زمان امام تاکنون وجود داشته است.

عمر مجلس صرف مصوباتی می شود که مشخص است به جایی نمی رسد

معاون اسبق تنقیح قوانین مجلس تاکید کرد: اگر نمایندگان می دانند شورای نگهبان مصوبه ای را رد می کند یا نباید به بررسی آن بپردازند و وقت کشور را بگیرند یا روی حرفشان بایستند و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستند. اینکه شورای نگهبان مصوبه ای را رد کند و مجلس آن را کنار بگذارد خیانت به مملکت است.

وی افزود: مسئله این است که نمایندگان مجلس نظرات شورای نگهبان را می‌دانند اما باز کار خودشان را می کنند. به جرات می توانم بگویم بیش از نصف وقت مجلس در ۱۰ دوره صرف مصوبه‌هایی شده که از اول می‌دانستند به جایی نمی‌رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا