خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش آیت‌الله امینی در شورایی نشدن رهبری

خبرآنلاین نوشت: یکی از برهه‌های مهم زندگی سیاسی آیت‌الله امینی حضورش در مجلس خبرگان رهبری و جلسه انتخاب رهبری نظام بعد از رحلت امام خمینی (ره) بود.

با رحلت امام خمینی(ره)، صبح روز چهاردهم خرداد ۶۸ نمایندگان تهران و شهرهای نزدیک خود را به مجلس خبرگان رهبری رساندند. افرادی هم که از شهرهای دور بودند، یکی یکی خود را رساندند. ساعت حدود ۹ و نیم صبح جلسه رسمیت پیدا کرد.

بنا به روایت تسنیم، آیت‌الله امینی در خصوص صحبت‌های اولیه اعضای خبرگان می‌گوید: «تقریباً تمام افراد آن جمع معتقد بودند که یک فرد نمی‌تواند جانشین امام باشد و باید شورای رهبری تشکیل شود. من گفتم که: “در کمیسیون ولایت فقیه، اصل شورایی حذف شده و امام هم بر حذف آن تأکید کرده‌اند، لذا باید روی فرد تصمیم بگیریم.”، بعد هم فردی را که از مدرسین و اساتید درس خارج بود، مطرح کردم که قبول نکردند.»

آیت‌الله امینی نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری بود. در آن جلسه موضوع مرجع تقلید بودن رهبر به بحث گذاشته شد. هرچند در بازنگری قانون اساسی بر اساس دستور حضرت امام، شرط مرجعیت از شرایط رهبری حذف شده بود، اما هنوز بازنگری تمام نشده و قانون اساسی جدید به‌تصویب ملت نرسیده بود، لذا خبرگان موظف بودند بر اساس قانون اساسیِ سابق کار کنند. آیت‌الله امینی مرجعیت بالفعل را از شرایط ضروری برای رهبری نمی‌دانستند.

او در این رابطه گفته است: «امام دستور داده بودند شرط مرجعیت حذف شود، لذا من و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی دو روز قبل از بستری شدن امام، خدمت ایشان رفتیم و عرض کردیم که “در کمیسیون ولایت فقیه قصد داریم شرط مرجعیت تقلید را برای رهبری، به‌عنوان یک مرجح و اولویت و نه شرط حتمی ذکر کنیم، نظر حضرت‌عالی چیست؟”، امام فرمودند “صلاح نیست، در آینده مشکل پیدا می‌کنید”. پس از من دو نفر از نمایندگان در تأیید صحبت‌های من صحبت کردند. همه معتقد بودند که انتخاب رهبری باید هرچه زودتر صورت بگیرد.»

او در رابطه با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب گفته است: «آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان بهترین مصداق واجد شرایط رهبری در آن زمان مشخص شدند و موضوع به رأی گذاشته شد.»

آیت‌الله امینی در گفتگویی درباره انتخاب خود و دیگر اعضای مجلس خبرگان در سال ۶۸ می‌گوید “در طول این مدت در ارتباطاتی که با آیت‌الله خامنه‌ای داشتیم و در موقعیت‌های مختلف، فرد بهتری را نیافتیم…”

آیت‌الله امینی در پاسخ به این ادعا که نمایندگان در«فضایی احساسی» و متأثر از اعلام دیدگاه امام درباره آیت‌الله خامنه‌ای، به رهبری ایشان رأی دادند، گفته است: «بنده به‌عنوان نایب‌رئیس آن جلسه، هردو ادعا را تکذیب می‌کنم؛ اولاً درباره احساسی بودن فضا باید گفت که طبعاً همه ما و ملت ایران و مسلمانان جهان و حتی غیرمسلمانان استکبارستیز در تمام دنیا از رحلت امام متأثر شده بودند و غم بزرگی را احساس می‌کردند؛ اما اگر بخواهند از این امر این نتیجه را بگیرند که ۸۰ نفر مجتهد بدون ملاک شرعی و مقنع صرفاً بر مبنای احساس تصمیم گرفتند و ملاکات شرعی و عقلی را کنار گذاشتند، سخنی لغو و تهمت و توهین به این عده از علماست و عقوبت اخروی دارد.

ثانیاً اسم آقای خامنه‌ای به‌عنوان عنصر صالح و مجتهد برای تصدی این امر اساساً قبل از اعلام نظر امام به میان آمد. وقتی بحث رهبری شورایی پیش آمد، آقای خامنه‌ای جزو چند نفر مجتهدی بود که اعضای خبرگان برای حضور در شورا مدنظر داشتند. نظر امام درباره ایشان در مرحله بعد و وقتی مطرح شد که رهبری شورایی از سوی اکثریت رد شد و بحث به این سو آمد که “حالا که بنا بر رهبری فردی است چه‌کسی را انتخاب کنیم؟”

علاوه بر همه اینها همان‌طور که عرض کردم، مسئله هم، ابتدا از طرف آقای هاشمی مطرح نشد و چند نفر از نمایندگان از طرفی از دیدگاه امام درباره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای اطلاع یافته بودند و از آقای هاشمی خواستند که تفصیل ماجرا را بیان کند. اینجا بود که آقای هاشمی ماجرا را نقل کرد. ایشان هم از قبل، برنامه از پیش تعیین‌شده‌ای برای سوق دادن جلسه به سمت و سویی خاص را نداشت و نمی‌خواست دست نمایندگان را در انتخاب ببندد. آیت‌الله خامنه‌ای در یک فرآیند طبیعی و در خلال مباحث نمایندگان مطرح و به رهبری انتخاب شدند.»

آیت‌الله امینی در گفتگویی درباره انتخاب خود و دیگر اعضای مجلس خبرگان در سال ۹۶ گفت:‌ «در طول این مدت در ارتباطاتی که با آیت‌الله خامنه‌ای داشتیم و در موقعیت‌های مختلف، فرد بهتری را نیافتیم و هرچه هم ‌زمان می‌گذرد، می‌بینیم ایشان با موضع‌گیری‌ها و رفتارش، به‌خصوص در شرایط خطیر فعلی، بهترین فرد برای این منصب بوده و هست. تأکید می‌کنم که بعد از سی‌سال، می‌بینیم که هنوز هم بهترین فردی که بتواند جامعه اسلامی را در دنیا اداره کند و در صدور انقلاب هم توفیق کامل داشته باشد، ایشان است و کاملاً از این موضوع مطمئن هستیم.»

آیت‌الله امینی همچنین در سال ۶۹ همانند بسیاری از علمای بزرگ به‌طور مکتوب، فقاهت، اجتهاد و جامعیت آیت‌الله خامنه‌ای را اعلام کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا