خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی اعتراض به برگزاری آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه

سه هزار نفر از وکلای دادگستری و فارغ التحصیلان حقوق طی نامه ای مراتب اعتراض خود را درباره‌ی آزمون مرکز مشاوران قوه در سال ۹۸ و توقف آیین نامه اجرایی مصوب ریاست قوه قضاییه تا زمان اصلاح قوانین وکالت در مجلس شورای اسلامی، به رییس قوه قضاییه و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن نامه در پی می‌آید:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رییسی (دام عزه)
ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و آرزوی توفیق جنابعالی که همواره قانون گرایی و عقلانیت و بهره برداری از نظرات و تجارب اهل خرد را در سر لوحه تصمیمات و برنامه‌های خود قرار داده و اقدامات امید آفرین حضرتعالی نوید بخش حرکت‌های نوین و تحول در دستگاه قضایی می‌باشد.

پیرو مکاتبه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری با آن مقام به استحضار می‌رسانیم:

۱. وکالت دادگستری حرفه ای است در خدمت عدالت و کانون وکلا نهادی است مدنی برای تنظیم و تنسیق امور این حرفه که در کشور ما همچون بسیاری از کشورها، مستقل از دستگاه قضایی عمل می‌کند و دارای منابع مالی و تشکیلاتی مستقل از حاکمیت است.

۲. طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه وظیفه‌ای در تربیت وکیل و مشاور حقوقی بر عهده ندارد و این امر در زمره وظایف ذاتی کانون وکلای دادگستری است و تعیین ظرفیت پذیرش متقاضیان پروانه وکالت بر اساس تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶، بر عهده کمیسیونی است که اکثریت اعضای این کمیسیون از نمایندگان قوه قضاییه می‌باشند که به راحتی می توانند با توجه به رای اکثریت، کانون وکلا را ملزم نمایند که هر تعدادمورد نیاز کار آموز وکالت را بر اساس جمعیت هر استان تعداد شعب و پرونده های جریانی دادگاه ها و دادسرا و امکانات آموزشی دادگستری وکانون اعلام نماید.

۳. در سال ۱۳۷۹ به موجب قانون برنامه سوم توسعه با شعار تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی، تایید صلاحیت فارغ التحصیلان حقوق برای تاسیس موسسات مشاوران حقوقی به قوه قضاییه واگذر گردید و به دنبال آن نهاد موازی تحت عنوان مرکز امور مشاوران و کارشناسان قوه بر اساس آیین نامه مصوب ریاست وقت در سال ۸۰ شکل گرفت.

علیرغم حذف ردیف بودجه مستقل در مجلس شورای اسلامی و اتمام مهلت قانون برنامه سوم و عدم تنفیذ در قوانین برنامه بعدی یا قانون دایم دیگر و نیز گزارش مورخ ۸۷ هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخلفات آشکاربر اساس مستندات ارایه شده این مرکز کماکان به فعالیت خود ادامه داده است به نحوی که متاسفانه روحیه موازی کاری و بخشی نگری در این حوزه حرفه ای و صنفی موجب شده ماهیت تخصصی آن دستخوش این نگرش ها شده و مساله ملی و کلان وکالت در جامعه و اهداف آن کمتر مورد توجه قرار گیرد.

۴. به موجب آیین نامه اخیر التصویب ریاست مرکز توسط آن مقام منصوب می گردد و امور مالی و اداری مرکز تحت نظارت قوه بوده و هیات نظارت این مرکز نیز مستقیما منصوب ریاست محترم قوه می باشد، لذا شرط اولیه استقلال در حوزه وکالت به دلیل وابستگی این مرکز به قوه و استفاده از امکانات حاکمیت منتفی است و عدم استقلال نهاد وکالت مغایر موازین بی طرفانه دادرسی و استانداردهای حقوقی بین المللی است.

۵. تصمیمات اخیر ریاست این مرکز و عدم رعایت شرایط مندرج در آیین نامه در خصوص شرط خدمت نظام وظیفه و مدرک تحصیلی و ظرفیت (بند الف ماده ۲-بند ج و د ماده ۵- ماده ۶) در برگزاری آزمون به نظر می رسد عدم پایبندی به ضوابط مورد عمل و بیشتر ناشی از رقابت با کانون وکلا است و این تصمیم گیری ها موجب هرج و مرج در عرصه وکالت و دامن زدن به اختلافات بیشتر می باشد که برای جامعه وکالت و سیستم قضایی کشور زیبنده و مطلوب نیست و جذب بی رویه وکیل بدون توجه به شرایط موجود نه تنها موجب حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان رشته حقوق به دلیل سیاست ها و برنامه های غلط آموزشی در کشور نمی گردد بلکه موجب افزایش وکیل بیکار در جامعه می‌باشد.

لذا اینجانبان جمعی از وکلای دادگستری سراسر کشور و فارغ التحصیلان رشته حقوق استدعا داریم دستور فرمایید ابتدا در زیرمجموعه ریاست محترم قوه قضاییه، اجرای دقیق قانون رعایت گردد تا در سایر دستگاه‌های حاکمیت نیز قانون مداری نهادینه گردد و نیز با حمایت از استقلال کانون وکلا و بها دادن به تصمیات اکثریت قضایی کمیسیون تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه از برگزاری آزمون مرکز مشاوران جلوگیری و آیین نامه اخیر التصویب که فراتر از مجوز قانون است تا زمان تعیین تکلیف طرح‌های مربوط به اصلاح مقررات وکالت در مجلس شورای اسلامی لغو گردد و با تشکیل جلسه مشترک با مدیران اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری نسبت به اتخاذ راه حل مناسب در این زمینه اقدام عاجل صورت پذیرد.

جمعی از وکلای دادگستری سراسر کشور و فارغ التحصیلان رشته حقوق

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا