خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند توصیه درباره ورزش در ماه رمضان

روح الله فریادی، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه ورزشکاران در طول ماه رمضان ورزش کردن را متوقف نکنند، گفت: در این ماه به نسبت ماه‌های دیگر باید از شدت تمرینات کم، اما دفعات آن در طول هفته زیادتر شود.

فریادی در گفت وگو با ایسنا، ورزش کردن در ماه مبارک رمضان را مستلزم رعایت نکات و اصولی  دانست و اظهار کرد: اگر این نکات و اصول مورد توجه قرار نگیردT ممکن است بدن فرد دچار کمبود آب و افت شدید انرژی شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد در این ماه باید به نسبت روزهای دیگر سال ورزش‌های سبک‌تری انجام دهند، افزود: علاوه بر کاهش میزان شدت ورزش در این ماه، باید مدت زمان آن را هم کم کنیم، بگونه‌ای که اگر در روزهای عادی سال سه جلسه‌ یک ساعت و نیمی در طول هفته ورزش می‌کردیم، در این ایام باید آن را به پنج جلسه نیم ساعته تغییر دهیم.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی به نقش مهم طراحی تمرین  برای ورزش کردن در این ماه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود ورزشکاران روزه دار سه روز در هفته را به انجام برخی ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک با شدت پایین، پیاده روی سریع، دو آرام و دوچرخه سواری بپردازند و دو روز هم ورزش‌های قدرتی مانند وزنه زدن‌ سبک انجام دهند.

وی در خصوص بهترین زمان برای انجام ورزش در این ماه هم گفت: یکی از زمان‌های مناسب برای ورزش کردن روزه داران حدود نیم ساعت قبل از افطار است، چرا که بدن ورزشکار بلافاصله پس از تعریقی که حین تمرین داشته به آب نیاز دارد.

فریادی اضافه کرد: زمان مناسب دیگر برای ورزش کردن در این ماه، حدود یک تا دو ساعت پس از خوردن یک افطاری سبک است که البته در این فاصله فرد باید به مقدار کافی آب نوشید تا بتوان به انجام تمرینات ورزشی پرداخت.

وی ورزش پیش از سحری را از دیگر زمان‌های مناسب ورزش کردن در ماه رمضان اعلام کرد و گفت: برای ورزش کردن در این زمان فرد باید ساعت یازده شب بخوابد تا بتواند نیم ساعت قبل از زمان سحر بیدار شده و ورزش کند.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان ایران تصریح کرد: باتوجه به اینکه بدن افراد ورزشکار در ماه رمضان به آب بیشتری نیاز دارد، برای همین به این افراد توصیه می‌شود که بین وعده افطار تا سحری به مقدار کافی مایعات و به ویژه آب بنوشند.

وی بابیان اینکه ورزشکاران می‌توانند برای تامین املاح مورد نیاز بدن خود به یک لیوان آب یک قاشق غذاخوری آب لیمو و مقدار بسیار کمی شکر اضافه کنند، گفت: همچنین تاکید می‌شود  در این ماه ورزشکاران از نوشیدن مایعات کافئین‌دار مانند قهوه پرهیز کنند، چرا که این نوشیدنی‌ها باعث تکرر ادرار و دفع مقدار زیادی آب از بدن می‌شود که در نهایت بدن ورزشکار با کمبود آب، بی حالی و خستگی مواجه خواهد شد.

فریادی تصریح کرد: همچنین در بین وعده افطار تا سحر می‌توان از میوه‌های آب‌دار مانند خیار و هندوانه استفاده کرد تا به تامین آب بدن و املاح مورد نیاز آن کمک کند.

مربی بدنسازی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران اعلام کرد: اگر فردی حین ورزش دچار سرگیجه یا سیاهی دید شد، نشان از کمبود آب در بدن است که باید پس از افطار آن را تامین کند.

وی در ادامه بر منظم بودن خواب ورزشکاران در این ایام هم تاکید کرد و گفت: هرچند به واسطه بیدار شدن در سحر تغییراتی در خواب ورزشکاران رخ می‌دهد، اما لازم است ساعت خواب خود را بگونه‌ای تنظیم کنند که کمبود خواب نداشته باشند و بین شش تا هفت ساعت بخوابند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی تصریح کرد: ورزشکارانی هم که قصد دارند در این ماه از مکمل‌های ورزشی استفاده کنند باید نظر یک کارشناس آگاه و متخصص ورزشی را بگیرند.

وی در پایان با تاکید براینکه نحوه تمرینات ورزشکاران حرفه‌ای هم دراین ماه متفاوت است، عنوان کرد: این ورزشکاران برای نحوه انجام تمریناتشان باید از مربیان خود مشاوره بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا