خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معمای اردشیر زاهدی!

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در یادداشتی تلگرامی با عنوان «معمای اردشیر زاهدی!» نوشت:

اردشیر زاهدی در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی [لینک] بار دیگر مواضعی را مطرح کرده که به شدت مورد استقبال جناح اصولگرا در ایران قرار گرفته است.

اردشیر زاهدی فرزند سپهبد فضل‌الله زاهدی از عوامل اصلی سقوط دولت دکتر محمد مصدق و از نزدیک‌ترین و وفادارترین افراد به شاه سابق ایران است. او مدت‌ها در مقام وزیر خارجه و سفیر ایران در آمریکا و بریتانیا در کابینۀ امیرعباس هویدا، نخستِ وزیر دولت شاهنشاهی خدمت کرده است.

اینک انسانی با این سوابق، با لحنی از وضعیت بین‌المللی و قدرت نظامی جمهوری اسلامی و فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران ستایش می‌کند که بیشتر از زبان جناح اصولگرا در داخل ایران شنیده می‌شود. او با تأکید بر اینکه از متهم شدن به حمایت از نظام جمهوری اسلامی هراسی ندارد، در اشاره‌ای تلویحی به سیاست آمریکا و اپوزیسیون برانداز خارج از کشور می‌گوید: “غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند.”

بیان این نوع سخنان از طرف داماد سابق محمدرضا شاه، به واقع آن دسته از هواخواهان سلطنت پهلوی را که در پی سرنگونی جمهوری اسلامی هستند، به دردسر انداخته است به طوری که بعضاً می‌کوشند تا او را نادیده بگیرند. با این حال، زاهدی هر از چندی بر صفحۀ تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور ظاهر می‌شود و نظرات خود را با تندی و صراحتی بیش از پیش بیان می‌کند.

درحقیقت، مسئله این است که چرا اردشیر زاهدی به این نقطه نظرات رسیده است؟ آیا او با همراهان سابق خود اختلاف شخصی پیدا کرده و صرفاً برای جریحه‌دار کردن آنان چنین مواضعی را می‌گیرد؟ یا اینکه مکنونات قلبی خود را علنی می‌کند؟

اگر زاهدی مکنونات قلبی خود را بروز می‌دهد، باز پرسش این است که به چه علت به این مواضع رسیده است؟ آیا از تأثیر رفتار برخی نیروهای برانداز خارجی و حامیان خارجی آنها بر سرنوشت ایران واقعاً نگران است؟ یا علل و عوامل دیگری در میان است؟ اگر منشأ مواضع او نگرانی از طیفی از جمعیت برانداز و سیاست آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باشد، صرف‌نظر از به جا یا نابجا بودن آن، زاهدی علاقمند است خود را به عنوان شخصیتی “ملی‌گرا” و “وطن‌دوست” به نمایش بگذارد و هزینه‌اش را نیز بپردازد.

در این میان، استقبال اصولگرایان از مواضع زاهدی نیز معنایی جز اذعان به وطن‌دوستی او ندارد! حال آیا اذعان به وطن‌دستی فردی با کارنامه و سابقه و خلق و خوی اردشیر زاهدی از سوی اصولگرایان، امری بدون تناقض است؟

اصولگرایان تا کنون تمامیت حکومت پهلوی و نیروهای مؤثر در آن را به وابستگی، وطن‌فروشی و نوکری اجانب متهم کرده‌اند، حال چگونه است که مواضع فردی در سطح اردشیر زاهدی را به نوعی وطن‌دوستی و ملی‌گرایی تعبیر می‌کنند و با استقبال از آن، در سطح وسیعی منتشر می‌کنند!

لابد خواهند گفت که “میزان حال فعلی افراد است” اما مگر زاهدی نسبت به وفاداری‌اش به شاه پشیمان شده است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. گر بپوشیمش ز بنده پروری – تو چرا بی روئی از حد میبری (مولانای بلخ ). آقای تاجزاده، درک بعضی از مفاهیم برای جنابعالی ظاهرا مشکل است.بنده به عنوان یک ایرانی که سالها به ناحق در دهه شصت (نه امروز که زندانیانش با رئیس سازمان ملل بستنی میخورند) زندانی همین حکومت بودم ولی اکنون بعد از نزدیک به سیو پنج سال اقامت در برلین ،خجالت میکشم که به اداره مهاجرت رفته تقاضای پاس آلمانی بکنم.اگر چه با نداشتن پاس آلمانی کماکان با محدودیت های زیادی مواجه هستم.بقول یکی از هموطنان که کامنتی در زیر مقاله جناب اردشیر خان زاهدی نوشته دولت ایران باید خرسند شود که در ازای پس گرفتن جناب زاهدی،اشخاصی همانند زیبا کلام را به غرب دهد واشخاصی همانند زیدآبادی و تاجزاده را هم نیز به عنوان اشانتیون.البته این هموطن میتوانست این لیست را طولانی تر هم بکند، نوری زاد،خزعلی،ابتکار،اصغر زاده،خاندان هایی مثل هاشمی،جهانگیری،…..جنابعالی و بعضی از دوستان بد جوری از ویروس حقارت رنج میبری که درمانش تاختن به مردان شرافتمندی چون جناب زاهدی نیست.

  2. شمارا چه میشود؟؟؟ظاهرا باز چیزی باب طبع تان نیافتیدمجددا بیوگرافی اشخاص را شخم میزنید….به انها..به انانیکه به پایان ویا بهتر بگویم به پوچی رسیده اند وافتخارشان نپیوستن به نه به تحریم است بگویید هنوز کسانی هستند که دلبستگی شان به این دیار علیرغم وابستگی شان به ان رژیم شرفدارد بر شما……چون تحقیر را ازموده اند…

  3. شمارا چه میشود؟؟چه شده که اینقدر دهشت گرفته اید؟؟؟باب طبعتان نبود؟؟همراهی نمیکند؟؟دیگراین بیوگرافی دانتان پر نشد..؟؟؟که دائما نقبی به زندگی اشخاص میزنید؟؟؟هرچند من از گفته های اقای اردشیرزاهدی بوجد نیامده ام(واگر هم کسی بوجد بیاید ایرادی نیست)…ولی ..شما درکجای این معادله اید؟؟اردشیر زاهدی شهامت انرا دارد که عکس محبوبش رازینت بخش تصویرش کندولی از دغدغه هایش بگوید وبه سردار بزرگ ایران زمین افتخارکند وبه این افتخارش افتخارکند..وبه رییس جمهورووزیر خارجه دلقک امریکا بتازد…..ولی ان به بن بست رسیده ها چه ؟؟به نهیلیستهای درمان ناپذیری که افتخار حقیرانه شان نپیوستن به نه به تحریم است…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا