خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شفیعیان: بحران کرونا رسانه‌ها را وادار به اصلاح ساختار می‌کند

علی‌اصغر شفیعیان، مدیرمسئول انصاف نیوز معتقد است که امسال رسانه‌های داخلی- چه حاکمیتی و چه خصوصی- به دلیل بحران کرونا ویروس از لحاظ مالی ضعیف‌تر خواهند شد. او می‌گوید: در چنین شرایطی ما رسانه‌ای‌ها باید سعی کنیم تا عملکردمان را بهتر، ضعف‌های گذشته را رفع و کارهایمان را هدفمندتر کنیم. هرکدام از رسانه‌ها اگر امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتر و هدفمندتری نداشته باشند، تعطیل خواهند شد و با تعدیل نیروی گسترده‌ای از اهالی رسانه مواجه خواهیم بود. به عبارتی چون رسانه‌ها در بحران کرونا ویروس مجبورند که بهره‌وری خود را بالا ببرند، چنین شرایطی به اصلاح ساختارشان کمک می‌کند.

مدیرمسئول سایت انصاف نیوز به تشریح وضعیت رسانه ها و افق پیش روی آن‌ها در سال ۹۹ با وجود کرونا ویروس می‌پردازد و به شفقنا می‌گوید: ما در ایران یکسری رسانه حاکمیتی داریم که وابسته به یکی از نهادهای حاکمیتی هستند و طبیعتاً با بحران کرونا هم دچار مشکل نمی‌شوند، چون از طریق بودجه کشور تأمین می‌شوند. اما مسئله اصلی برای رسانه‌های بخش خصوصی است. البته بخشی از رسانه‌های خصوصی که از راه‌های غیراخلاقی پول درمی‌آورند و یا از رانت‌هایی استفاده می‌کنند، شاید با مشکلی مواجه نشوند ولی یکسری رسانه‌های خصوصی هستند که ضعیف‌ترند و قطعاً در این وضعیتی که بنگاه‌های اقتصادی با مشکل روبه‌رو شده‌اند نمی‌توانند آگهی بگیرند و با مشکل بزرگی مواجه می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: به این حال هم رسانه‌های حاکمیتی و هم خصوصی امسال از لحاظ مالی ضعیف‌تر خواهند شد. در چنین شرایطی ما رسانه‌ای‌ها باید سعی کنیم تا عملکردمان را بهتر، ضعف‌های گذشته را رفع و کارهایمان را هدفمندتر کنیم. هرکدام از رسانه‌ها اگر امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتر و هدفمندتری نداشته باشند، تعطیل خواهند شد و با تعدیل نیروی گسترده‌ای از اهالی رسانه مواجه خواهیم بود. بنابراین هرکدام از رسانه‌ها باید کارهای اضافه و غیرضرور را کم کنند، با شناسایی مخاطبان، هدف‌های بهتری را ترسیم کنند تا بتواند در این وضعیت از مخاطب پول بگیرند و بازدید بهتری داشته باشند. چون اگر قبلاً رسانه‌ها به‌راحتی پول مفت به دست می‌آوردند الان این‌گونه نیست. درواقع معتقدم چون رسانه‌ها در این وضعیت مجبورند که بهره‌وری خود را بالا ببرند چنین شرایطی به اصلاح ساختارشان کمک می‌کند و رسانه‌هایی که نتوانند خود را اصلاح کنند احتمالاً حذف خواهند شد.

در شرایط بحران کرونا ویروس انصاف نیوز چه برنامه‌ای از لحاظ نیرو، محتوا و مسائل مالی کارکنانش در سال پیش رو دارد؟ این مدیرمسئول پاسخ می‌دهد: سعی می‌کنیم کارمان را گسترده‌تر کنیم و طبیعتاً بر اساس قانون هم افزایش حقوق خواهیم داشت. الان هم با برگزاری جلسه‌هایی به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم سوژه‌ها را به سمتی ببریم که تأمین مالی بهتری داشته باشیم و بهره‌وریمان بالا برود. به عبارتی باید ضمن ارتقاء عملکرد خود از خرج‌ها و کارهای اضافی بکاهیم.

شفیعیان معتقد است که الان نیاز مردم به رسانه خیلی بیشتر از قبل است و می‌گوید: مردم الان دنبال توصیه‌ها و راهنمایی‌های بهداشتی، درمانی، علمی، اقتصادی و… هستند که بتوانند از این شرایط بحرانی به‌راحتی عبور کنند. علاوه بر آن می‌خواهند نسبت به آینده اطلاع پیدا کنند که قرار است چه اتفاق‌هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… بیفتد تا بتوانند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. به عبارتی اشتیاق نسبت به دانستن پیش‌بینی‌هایی از آینده زیاد است و مردم هم به دنبال آمار و اطلاعات علمی و دقیقی هستند.

او انتقاد می‌کند: متأسفانه در سال‌های اخیر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در مقایسه با رسانه‌های داخلی اعتبار بیشتری کسب کردند و برای اینکه بتوان مرجعیت رسانه‌ای را به داخل کشور بازگرداند نیاز داریم تا می‌توانیم بهره‌وریمان را در این حوزه بالا ببریم، از ارسال اخبار فیک و نادرست پرهیز کنیم و به دنبال برطرف کردن نیازهای خبری مخاطب مان باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا